Att odla i begränsat utrymme

Allt om odling
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Att odla i begränsat utrymme

Inlägg av Charlie** »

Jag har funderat mycket på en bra form av
odling i och på begränsade utrymmen. Boende situationen påverkar ju mycket möjligheterna till odling, både vad gäller grödor och metoder. Det finns mycket kreativa och intressanta lösningar.


https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se ... itt-garage

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... kala-lador

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... orsorjande

Vad har ni för idéer och lösningar? Själv hobbyodlar jag bara och då blir det bara potatis och lite majrovor. Jag har provat att odla potatis under höst och vinter i tunnor inomhus, för att jag ville ha färskpotatis till jul och nyår.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Att odla i begränsat utrymme

Inlägg av Jakob »

Att odla microgreens ger ganska lite tillbaka. Dels är grödorna inte mycket mer näringsrika vid skörd än fröna de såddes från.
Mycket av växandet kommer från fröet, och bara en liten del från fotosyntes. El och värme ska till, och det betalas bara för att
folk betalar mycket för färska microgreens. Högt pris för ganska lite kalorier.
Jag har följt med The Real Martian på YT under några år, och sett uträkningar, konstruktioner, planer, misslyckanden.. https://www.youtube.com/c/TheRealMartian/videos

Min metod är att försöka jobba med naturen och inte emot den. Det gäller att odla då det är varmt och solen skiner för att sen lagra för den tid då det är mörkt och kallt.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: Att odla i begränsat utrymme

Inlägg av pelleprepper »

Jag kör mest pallkragar, 3st i höjd. Enkelt att jobba med den höjden och gödslingen kan anpassas efter vilken gröda som finns i för året. Blir mest betor och morötter och jobbar med kål men det är svårt, duken blåser sönder och kålflugan har fest.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Att odla i begränsat utrymme

Inlägg av Daltorpet »

pelleprepper skrev: 11 aug 2021 20:35 Jag kör mest pallkragar, 3st i höjd. Enkelt att jobba med den höjden och gödslingen kan anpassas efter vilken gröda som finns i för året. Blir mest betor och morötter och jobbar med kål men det är svårt, duken blåser sönder och kålflugan har fest.
Gör du egna "kragar" eller kör du med riktiga pallkragar? Jag fick ett gäng pallkragar för länge sen via ett jobb men de börjar bli lite dåliga så tänkte byta ut men märkte att de är svindyra 100-150kr/st. Jag menar jag som har 50m2 i köksträdgården det blir 100-150st så det blir en kostnad på 10000-15000kr om inte mer. Det blir sjukt mycket köpta grönsaker för de pengarna. Mina pallkragar har en livslängd på 3-5år om jag målar dem med falu röd men låter de stå ute året om. Kanske lär vårda dem bättre i fortsättningen.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Att odla i begränsat utrymme

Inlägg av entropi »

Jag har köpt Yara näring för att kunna odla i näringsvätska. Det räcker till ganska många kubikmeter näringslösning...
Odlade upp lite tomater och paprika med Kratky -metoden för att vara så low tech som möjligt. Paprikan och en jordgubbsplanta står inomhus i fönstret, tomaterna har stått ute bredvid några pallkragar där det odlats som vanligt.
Betydligt enklare med underhåll i Hydro odling, men det blir inte lika gott.

Jag har varit sugen att testa lite mer seriös odling inomhus i garaget eller pannrummet, men inte gjort något sånt än.
Kunde vara intressant att testa något sånt här som side hustle. Kanske kikar på videolänkarna ovan för att lära mig mer.

Hur gick det med potatisodlingen inomhus? Har tänkt göra det men inte kommit till skott än.
Om ingenting annat tror jag det kanske går att odla sättpotatis som hålls sjukdomsfri till våren på så vis.
Survival
Honor
Liberty
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: Att odla i begränsat utrymme

Inlägg av pelleprepper »

Daltorpet skrev: 11 aug 2021 23:40
pelleprepper skrev: 11 aug 2021 20:35 Jag kör mest pallkragar, 3st i höjd. Enkelt att jobba med den höjden och gödslingen kan anpassas efter vilken gröda som finns i för året. Blir mest betor och morötter och jobbar med kål men det är svårt, duken blåser sönder och kålflugan har fest.
Gör du egna "kragar" eller kör du med riktiga pallkragar? Jag fick ett gäng pallkragar för länge sen via ett jobb men de börjar bli lite dåliga så tänkte byta ut men märkte att de är svindyra 100-150kr/st. Jag menar jag som har 50m2 i köksträdgården det blir 100-150st så det blir en kostnad på 10000-15000kr om inte mer. Det blir sjukt mycket köpta grönsaker för de pengarna. Mina pallkragar har en livslängd på 3-5år om jag målar dem med falu röd men låter de stå ute året om. Kanske lär vårda dem bättre i fortsättningen.
Kör med riktiga men turligt får jag dom gratis. När de tar slut ska jag prova att lägga plast eller nått och se om de håller längre. Jobbar på ett upphöjt friland på 100m2 och se om det kommer funka men det är tungt att rensa ogräs i den höjden med dassig rygg.
Skriv svar

Återgå till "Odling"