talibanerna i afganistan

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10717
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: talibanerna i afganistan

Inlägg av bastard »

går fort fram för dom, kommer dom ta huvudstaden rakt av med?

vad händer sedan?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: talibanerna i afganistan

Inlägg av Charlie** »

Intressanta teorier om talibanernas framgångar.

Korrumperad och en centraliserad byråkrati är en del av förklaringen till ANAs dåliga stridsmoral.
https://www.tv4.se/klipp/va/13354459/da ... smoral-lag

Sårigheter för ANA att skilja på civila och fiender gör att det är omöjligt att förutse vart och när talibanernas slår till.
https://www.tv4.se/artikel/2Wu0OpX3MYNT ... -sa-snabbt

Propagandabilden av talibanerna själva samt det faktum att folk söker sig till den som är starkast för sin överlevnad.
https://www.tv4.se/artikel/3qsiTL7nwgZN ... r-e-sharif
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 902
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: talibanerna i afganistan

Inlägg av Omnivore »

Det verkar som om Kabuls öde är beseglat. Strömmen har redan gått. Kanske pga explosionen och branden som syns på filmen. Direktträff i ett ställverk? https://twitter.com/Terrence_STR/status ... 0179066889
Ser andra nyheter om att flygplatsen fallit men kan inte avgöra vad som är sant eller falskt. I synnerhet inte när bildtexten är med arabiska bokstäver.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1287
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: talibanerna i afganistan

Inlägg av reboot »

Enligt obekräftade men rätt säkra uppgifter så har USA gått in och besatt flygplatsen i Kabul nu i natt.
Även ambassadområdet ska vara försvarat.

https://twitter.com/Global_Mil_Info
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: talibanerna i afganistan

Inlägg av Charlie** »

Yep, Kabul har fallit och det var väl väntat. Talibanerna ska nu utropa "Det islamiska emiratet Afghanistan" Nu får vi vänta och se hur detta utvecklar sig. Afghanska folket har ingen ljus framtid framför sig.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: talibanerna i afganistan

Inlägg av Protect »

Dysfunktionella skitländer som Afghanistan m.fl. är bara att släppa, dom går tillbaks till medeltiden så fort dom som tog dom i örat lämnar landet och skjuter man av en krigsherre står det 10 på tur att ta över. Det bästa är att inte bry sig, vi kan iallafall inget göra.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 769
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: talibanerna i afganistan

Inlägg av FCR2 »

En av bilderna från talibanernas presskonferens i presidentpalatset som synts i svenska medier, tyckte jag var intressant. Av de vapen som syntes var två försedda med termiska sikte. Nu kan jag så klart inte hitta bilden igen. Men poängen är att man klarar sig inte så långt med bara bildförstärkare nuförtiden.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 625
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: talibanerna i afganistan

Inlägg av Jakob »

Jag gissar att kineserna hittar en ny bästa kompis i talibanerna. Varkendera brys sej speciellt mycket om demokrati eller mänskliga rättigheter.
Kineserna kanske går in och bygger flygplatser, kraftverk, vattendammar och gruvor.

Ryssarna meddelar att de vill ha diplomatiska förbindelser med talibanerna. Jag undrar om talibanerna kommer ihåg vem som invaderade landet en gång tidigare.

Amerikanerna skulle ju få det de önskat serverat på ett silverfat nu - talibanerna som gömt sej i grottor eller bland civilbefolkingen har kommit ut i ljuset. Frågan är om sleepy Joe är tillräckligt vaken för att ta vara på tillfället.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 938
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: talibanerna i afganistan

Inlägg av deadrabbit »

FCR2 skrev: 16 aug 2021 15:21 En av bilderna från talibanernas presskonferens i presidentpalatset som synts i svenska medier, tyckte jag var intressant. Av de vapen som syntes var två försedda med termiska sikte. Nu kan jag så klart inte hitta bilden igen. Men poängen är att man klarar sig inte så långt med bara bildförstärkare nuförtiden.

Google Taliban president palace visar ganska bra de som har sikten på sina vapen.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1287
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: talibanerna i afganistan

Inlägg av reboot »

deadrabbit skrev: 16 aug 2021 19:45
FCR2 skrev: 16 aug 2021 15:21 En av bilderna från talibanernas presskonferens i presidentpalatset som synts i svenska medier, tyckte jag var intressant. Av de vapen som syntes var två försedda med termiska sikte. Nu kan jag så klart inte hitta bilden igen. Men poängen är att man klarar sig inte så långt med bara bildförstärkare nuförtiden.

Google Taliban president palace visar ganska bra de som har sikten på sina vapen.
"taliban thermal optics"....
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"