talibanerna i afganistan

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

talibanerna i afganistan

Inlägg av bastard »

dom har ju haft tid på sig att förbereda sig eftersom usa sa till om deras utträde ur landet för ett tag sedan

under dom senaste dagarna så har dom tagit makten över stora delar av landet, hur det kommer vara om några veckor återstår att se, men verkar sannolikt att dom tar makten över ett helt land

hur kommer omvärlden hantera detta?
kina förhandlar ju redan med talibanerna, var i nyheterna för någon vecka sedan

usa kommer inte bry sig om det, om man lyssnar på usa's president

kommer då detta ge följdverkningar i andra länder bortsätt från deras grannländer?

jag är förvånad över vad som händer där, eller kanske mer på hastigheten det sker
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: talibanerna i afganistan

Inlägg av deadrabbit »

Jag följer detta dagligen. Vi får se hur det slutar gissar på eskalering och massflykt.
3-3-3 Radio Plan
bugout-bob
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 maj 2019 22:41

Re: talibanerna i afganistan

Inlägg av bugout-bob »

Intressant att följa hur Kina agerar. Religion/islam tas ju hand om med ganska barsk hand i Kina, men hur hanterar de en volatil granne?
Ursus

Re: talibanerna i afganistan

Inlägg av Ursus »

Jag är mest nyfiken på det strategiska värdet av Afghanistan? Politiskt inflytande åsido; äger landet naturresurser som är begärliga? Har som alltid haft för mig att det inte är ett speciellt resursstint land, med undantag för lapis lazuli (ett färgpigment som används för att göra ultramarin) samt litium. Det sistnämnda kan ju vara intressant för Kina, men de har ju inte precis brist i sitt eget land. Det är dessutom en landlåst nation och är inte speciellt lättkorsad; så att använda som landbrygga för militär makt känns väl sådär.
Ursus

Re: talibanerna i afganistan

Inlägg av Ursus »

Vidare är jag enig med bastards observationer. Jävligt märkligt hur snabbt övertagandet har skett. ANA har ju blivit upplärd av NATO m fl i nästan tjugo år; men verkar ju nu bara kasta vapnen, greppa fotlederna och presentera rövhålet på direkten. Verkar skumt. När man ser bilderna därifrån är ju talibanerna nästan skrattretande. Smutsiga lodisar, bokstavligt talat klädda i trasor, med gamla kalasher (antagligen från Sovjetkriget) i händerna. Skulle förvåna mig om man kan träffa en människosiluett på hundra meter med sådana sönderskjutna åbäken.

Nej, något är inte rätt. Lojaliteten hos de inhemska styrkorna borde analyseras en aning.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: talibanerna i afganistan

Inlägg av Charlie** »

För 25 år sedan hade de styrande talibanerna ett stort stöd av människor från andra länder som likt legosoldater åkte till Afghanistan (även från Sverige) för spänning och att kunna försörja sig utan eget ansvar, mer än att vara rättrogna muslimer och som lydde krigsherrarna blint. Det var egentligen inte legosoldater utan terrorister. Det var människor som saknade mål och mening med sina liv, människor som befann sig längst ner i den sociala hierarkin i de länder de kom i från. I Afghanistan utbildades de, och där fick det också någon form av status och bekräftelse genom våld och folkets fruktan. I Afghanistan planerades även islamistiska terrorattacker mot andra länder. Terroristerna hade funnit en fristad i Afghanistan, där de kunde smida sina planer ostört. Vi kommer alla ihåg 9/11 då flygmaskinerna medvetet kraschades mot World Trade Center i New York. Med USA i spetsen så gick Västmakterna in i Afghanistan och störtade talibanstyret och talibanernas utländska terrorister fick det mycket hett om öronen. Speciellt då den afghanerna själva gjorde processen kort med dessa. Under den "arabiska våren" 2010 så fann de en ny möjlighet att skapa sig en utopi, i det sönderfallande Syrien. Då sökte sig dessa lycksökare, äventyrare och socialt missanpassade loosers till Syrien, för att vara med att bygga upp ett nytt kalifat, ett samhälle där de skulle känna sig delaktiga, viktiga och värdefulla. Staten skulle heta Islamska staten och blev benämnt IS. Deras motståndare döpte denna organisation till Daesh. Efter ett par snabba framgångar, så vallfärdade ännu mer loosers till IS för att skapa sig mål och mening med sina liv. Övriga civiliserade världen förfasades över deras skoningslösa framfart, där etnisk rensning var både mål och mening. Man beslutade sig för att störta IS/Daesh, vilket man till sist också gjorde.
...nu ska ni se att strömmen av loosers vänder tillbaka till Afghanistan och folket i Afghanistan kommer åter igen att få lida under det islamistiska oket.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: talibanerna i afganistan

Inlägg av FCR2 »

Man undrar hur motiverad befolkningen är för att få behålla sina relativa friheter. Styret är korrupt men jag skulle ändå kämpa för att slippa religiöst skit. Uppenbarligen så delar stora delar av Afghanistans befolkningen inte min syn på saken. Om alla, och jag menar alla, hade gjort väpnat/passivt motstånd mot talibanerna så ser jag inte hur de kunnat gå fram få fort. Någonstans läste jag att talibanerna var runt 100.000 man. Och det afganska försvaret på runt 350.000 personer (medvetet inte kallade soldater). Totalt i landet ca 38 miljoner innevånare. Problemet löser sig inte genom att man försöker fly. Om man så bara har en kökskniv kan man faktiskt göra motstånd. Jag har kanske orealistiska krav på deras försvar.
Vissa saker är värda att slåss för. Men tydligen inte i affe. Drar man på sig en uniform måste man förstå vad man ger sig in i.

(Tack vare strul med att göra inlägget så är det lite osammanhängande)

"alla meddelande om att motståndet skall upphöra är falska"
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: talibanerna i afganistan

Inlägg av Charlie** »

FCR2 skrev: 14 aug 2021 00:10 Man undrar hur motiverad befolkningen är för att få behålla sina relativa friheter. Styret är korrupt men jag skulle ändå kämpa för att slippa religiöst skit.
Att styret är korrupt är nog en stor orsak. Dessutom är inte Afghanistan en enhetlig nation som Nationalstaterna i Europa, utan flera olika etniciteter och ett sammelsurium av klaner, var och en med maktintressen i den egna regionen och där opiumodlingen är den största inkomstkällan. Oavsett talibanstyre, eller ett styre understött av västmakterna så är religionen hårt förankrad i afghanerna. Jag tror inte att religionen i sig är det som är målet och meningen. Det är bara ett svepskäl och ett rättfärdigande för klanerna. Ingen klan vill förlora makt och man väljer vilka klaner man lierar sig med, ut ifrån vilka möjligheter man får att säkerställa sin klans existens, eller ännu bättre, befästa sin klans makt, dvs man väljer att liera sig med den som är starkast. Detta är ett rationellt beslut och inte religiöst men det kan rättfärdigas genom religion. "Vi vann, för att Gud ville det. Vi har Gud på vår sida" Talibanernas snabba framgångar, tolkas även av den väststödda kabulregimens soldater som att Gud står på talibanernas sida och därför så så faller motståndsviljan. Lägg där till att bland talibanerna, slåss även de klaner som kabulregimens egna soldater tillhör. Man slåss inte mot sin broder, framför allt inte om brodern har Gud på sin sida. Man slåss heller inte för en regim vars Guds stöd uppenbarligen aldrig funnits. Frihet är något man egentligen inte inte har upplevt och inte kan relatera till. Frihet för afghanerna, handlar om att slippa västvärldens pådyvlande.
För den som är ateist är det oerhört svårt, eller omöjligt, att sätta sig in i en religiös persons tankevärld. Detta är en svaghet hos ateisten. Den som underskattar religionens inverkan på religiösa individer, överskattar sin egna förmåga.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: talibanerna i afganistan

Inlägg av Charlie** »

Intressant och informativ video om Afghanistan.

https://www.youtube.com/watch?v=1aWBFsqWMqY
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: talibanerna i afganistan

Inlägg av Charlie** »

Sedan ska man inte glömma propagandans inverkan på motståndaren. Under Syrienkrisen flydde irakiska förband hals över huvud från sina ställningar då IS visade sig. Mycket beroende på en skicklig propagandabild om talibanernas snabba förband i kombination dess hänsynslöshet. Det kana vara propaganda som ligger bakom talibanernas framgångar också. Samma fenomen ser vi nu också då ANA inte bjuder mycket motstånd.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"