hur klara sig igenom en större nedgång

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

hur klara sig igenom en större nedgång

Inlägg av bastard »

funderar på hur man skulle kunna klara sig i en större , allmän ned gång

ex
stor arbetslöshet
bostadsmarknaden kollapsar
finanskris
ordentlig inflation
krig på oväntade håll
eu slits sönder eller blir en överstat
extremväder som drabbar dom flesta länder hårt
covid 19 blir covid 2020,23 24 och 25
gängkriminaliteten fördubblas vart år, folk flyr städer
kraftigt ökade elpriser och problem med elen eftersom allt ska gå på el



vad bör man göra för att ha lugnt i sin egen lilla ankdamm?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: hur klara sig igenom en större nedgång

Inlägg av Sterb »

Fritt spånat:

Göra sig självständig från systemet. Betala av alla skulder.
Ordna med egen matproduktion, energiproduktion, säkerhet etc.
Därefter hjälpa sina närmaste grannar att uppnå samma sak, sedan släkt och vänner på längre avstånd.
Det kräver en viss mental inställning om man vill lyckas, inte alla som är beredda att göra uppoffringar.

Arbeta med att förbereda inför lokala problem som drabbar individ innan man satsar på prepps för meteorstormar.
http://tspwiki.com/index.php?title=Threat_Probability

https://www.survivalistboards.com/threa ... gy.185690/
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: hur klara sig igenom en större nedgång

Inlägg av xsive »

Sterb skrev: 15 aug 2021 12:27 Göra sig självständig från systemet. Betala av alla skulder.
Gjorde mig skuldfri för ca 4-5 år sen.
Så här i efterhand så blev det ett ordentligt dille och prioriterades hårt.
Egentligen är det nog viktigare att ha ett bra reservkapital än att slutbelala skulder.
Innebar för mig att jag sänkte buffert mycket bara för att betala lånen.
Visst många tycker annars det är tokigt att betala sig fri när det är så låga räntor och en börs som går som tåget men två olika saker.
Se först till att ha ett vettigt sparkapital - Efter det betala av på skuld men fortsätt behålla bufferten
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: hur klara sig igenom en större nedgång

Inlägg av entropi »

Odling, självständighet och övrigt som redan sagts, med visst tillägg:

Om du tror att det trots allt kommer finnas någon sorts marknad - guld & bitcoin.
Det scenariet har jag lutat åt på sistone, men befarar att det kanske är dags att utöka den månatliga preppingbudgeten igen då jag varit lite slapp på den sidan ett tag.

Tror du att all sorts tillit till marknaden försvinner under överskådlig framtid, typ Mad Max - Bly och konserver

Själv försöker jag hedge:a lite av allt, för jag lyckas inte bilda en stark åsikt vilket kort som blir vinnande hand.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: hur klara sig igenom en större nedgång

Inlägg av entropi »

Stor arbetslöshet: Hit tror jag definitivt vi är på väg pga den tekniska utvecklingen och automation. Vi riskerar att bli överflödiga på arbetsmarknaden.

Jag försöker minska risken genom att investera 50-60% av hushållets inkomster i finansiella instrument & kryptovaluta med hög risk. En chansning där det troligen lönar sig att ta större risker tidigt, för att minska risktagande längre fram. Målet är tillräckligt kapital för att klara obligatoriska utgifter med 5% av tillgängligt kapital.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: hur klara sig igenom en större nedgång

Inlägg av entropi »

Ordentlig inflation:
Bitcoin & guld. Ha förberett metoder och handelsvägar att snabbt omsätta inkomster i fiat-valuta till riktiga tillgångar.

Låna pengar om du har tillgång till lån med låg ränta. Bind räntan och investera i inflationssäkra tillgångar som exempelvis solceller eller aktiebolag med riktiga tillgångar som stabilt gett högre utdelning än räntan på lånen.
Survival
Honor
Liberty
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: hur klara sig igenom en större nedgång

Inlägg av EN brun böna »

Bor i en minikommun sett till sverige i stort, ändå finns tillverkningsindustri av större format här. Trots det har långtidsarbetslösheten ökat med 47% under pandemin. Så få av dessa hör till restaurang eller nöjesbranschen.

Man bör försöka dra ner på sitt elberoende och öka självständigheten/självbärigheten och inte lägga allt krut på en sak utan sprida sina sätt för försörjningen med flera alternativ. Har man en hobby så kanske den går att utöka och tjäna lite pengar på. Sticka strumpor, fläta näversaker mm. Skörda från naturen som är gratis och ger mer pengar åter efter att man förädlat. Skaffa jakträtt för att fånga djur och förädla dessa själv till säljbara objekt.
Alla bäckar små......
En pälsmössa där du skjutit djuret och berett skinnet och sytt mössan kanske kan ge 200-300 kronor, medans skinnet kanske bara ger en 50 lapp.
Kapa alla onödiga kostnader så blir det lättare att komma runt på minimala intäkter.
Så länge det fungerar nu även med nedåtgående trend så köp och ställ i ordning för sämre tider.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: hur klara sig igenom en större nedgång

Inlägg av xsive »

entropi skrev: 15 aug 2021 23:01 Ordentlig inflation:
Bitcoin & guld. Ha förberett metoder och handelsvägar att snabbt omsätta inkomster i fiat-valuta till riktiga tillgångar.

Låna pengar om du har tillgång till lån med låg ränta. Bind räntan och investera i inflationssäkra tillgångar som exempelvis solceller eller aktiebolag med riktiga tillgångar som stabilt gett högre utdelning än räntan på lånen.
Förstår inte logiken i det du skriver.
menar du att Bitcoin är riktiga tillgångar jämfört med Fiatvalutor?

Om man skall låna pengar till billig ränta och investera i inflationssäkra aktiebolag med riktiga tillgångar som GETT högre utdelning än räntan.
Just det med gett är ju baserat på en någorlunda stabil ekonomi och inte under större nedgång. Då kommer även fasta tillgångar att nedvärderas
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: hur klara sig igenom en större nedgång

Inlägg av entropi »

xsive skrev: 16 aug 2021 10:50
Förstår inte logiken i det du skriver.
menar du att Bitcoin är riktiga tillgångar jämfört med Fiatvalutor?
Ja, men det förutsätter att det finns någon sorts marknad att köpa någonting på, precis som guld. Du kan varken äta bitcoin eller guld.
Guld är förstås fantastiskt bra att gjuta kulor till ammunition till, men då skulle jag nog satsa på bly istället.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: hur klara sig igenom en större nedgång

Inlägg av entropi »

Framför allt tror jag det är bra att ha en hedge från de traditionella finansinstituten och pensionssystemet.
När allt brakar så lär IMF ta tillfället i akt och skapa sin digitala SDR valuta och defaulta US Dollarn.

När alla aktier och liknande börjar noteras i den nya globala valutan kommer plötsligt pensionsfonder och dyligt få äta upp alla triljoner som trycks upp just nu, så alla dessa värden devalveras medan börser och centraliserade valutaexchanges håller stängt. Ungefär som när alla gick över till Euron från nationella valutor.

Den som då håller lite BTC kan förhoppningsvis fortfarande handla mat och annat på svarta marknaden medan det nya SDR värdet på mat, guld osv förhandlas fram mellan våra overlords Kina, USA och EU.
När de sen bestämt guldpriset kan du sälja det igen under förutsättning att ingen har konfiskerat det och att det är lagligt att äga.
På så vis kan de fortsätta beskatta värden med inflation.
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"