Batteriladdning i fält, upp till 90 dygn

Här får även batteribankar, batterier och laddare sin plats för diskussion.
bushnut
Inlägg: 26
Blev medlem: 05 maj 2019 23:41

Batteriladdning i fält, upp till 90 dygn

Inlägg av bushnut »

Som bekant så har ju Hemvärnet parollen 6-24-90 där 90 står för uthålligheten i dygn, efter mina år i firman är jag rätt skeptisk till att logistikflödet kommer hålla, sist tog det tre dygn att få fram några rullar hampagarn och batterier är nästan lika viktigt som ammunition därför hade jag tänkt plocka ihop ett kit där jag kan ladda AA, AAA samt någon mp3 spelare och kanske en eboksläsare, så här långt har jag kommit i mitt resonemang, jag fixar en vikbar solcellsladdare (visserligen har vi fordon, men det känns onödigt att slösa på batteri och bränsle) , uppemot 40W så man har lite kräm även om det skulle vara mulet, den laddar powerbanks 20 000 mAh, powerbanksen i sin tur laddar elektronik och USB batteriladdare, nu till frågorna: Räcker det med 40W solcell? Hur många powerbanks behöver jag om jag behöver ladda uppemot 8 AA (kör IKEAs 2450mAh) per dygn samt ha redundans i händelse av långvarigt mulet väder? Om vi leker med tanken att anläggningen ska försörja gruppens behov av AA, dvs 16+ AA batterier per dygn, hur stor måste den vara?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10536
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Batteriladdning i fält, upp till 90 dygn

Inlägg av bastard »

solpaneler är inget säkert alternativ

kollar man kurvorna för solanläggningar så är energin i december och januari väldigt lågt
där klarar man inte mycket om man inte har tur med vädret

det behävs bättre data på powerbanksen
20,000 mAH= 20 Ah vid ? 3.4v =ca 65 watt timmar , ett nimh har 3wt 1.2v 2.5Ah
en sådan powrbank kan då ladda ca 20 nimh batterier

eller en powerbank per dygn

solpanlen 40w
sommartid kan man få kanske 10 timmars ren sol 400wt, laddar då 5 powerbanks

lite senare höst kanske bara en powerbank
wvinter, tja knappt något, ovan polcirklen totalkört ;)

jag hadde nog velat ha två 40w solpaneler
eller 4 st 20w
och 5 powerbanks av den modellen

ger ok förutsättningar

solen går inte att lite på men mellan tummen och pekfingret så
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Batteriladdning i fält, upp till 90 dygn

Inlägg av entropi »

Kan inte svara på så mycket kring dina frågor, förutom att jag haft problem med att vanliga NIMH AAA -batterier inte håller speciellt bra för mig.
Bytte till något som liknar de här som man laddar med en USB-kabel:
2pcs-ZNTER-1-5V-AAA-usb-battery-400mAh-li-polymer-li-po-rechargeable-lithium-li-ion.jpg
2pcs-ZNTER-1-5V-AAA-usb-battery-400mAh-li-polymer-li-po-rechargeable-lithium-li-ion.jpg (154.54 KiB) Visad 1380 gånger
För mig håller laddningen betydligt längre. Och de har behållt kapaciteten längre än NIMH också tror jag.
Har även motsvarande för 9v.

En sak att känna till är att de mer eller mindre håller samma styrka tills de är slut och stänger av sig abrupt. Det kan ge problem i vissa applikatikoner som brandvarnare.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1427
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Batteriladdning i fält, upp till 90 dygn

Inlägg av jr_36 »

entropi skrev: 25 aug 2021 21:11 Kan inte svara på så mycket kring dina frågor, förutom att jag haft problem med att vanliga NIMH AAA -batterier inte håller speciellt bra för mig.
Bytte till något som liknar de här som man laddar med en USB-kabel:

För mig håller laddningen betydligt längre. Och de har behållt kapaciteten längre än NIMH också tror jag.
Har även motsvarande för 9v.

En sak att känna till är att de mer eller mindre håller samma styrka tills de är slut och stänger av sig abrupt. Det kan ge problem i vissa applikatikoner som brandvarnare.
Får känslan att det inte är batterier med NiMH kemi. Detta då det står 1.5V (borde stå 1.2V om NiMH/NiCd) samt att du säger de stänger av abrupt. Låter som lithiumcell med en dc-dc krets för att sköta laddning samt urladdning (och reglerar spänningen åt båda håll). Att använda lithium är rimligt för att få upp kapaciteten i det utrymmet som är kvar för själva cellen.

I övrigt så är det som bastard säger, om man inte har orimligt stora solceller så blir det svårt under mörkare halvåret. Köra från fordon/generator nog bäst. Jag hade försökt ordna så att man kan ladda *alla* batterier samtidigt, så kan man göra det varje gång man har tillgång till ström (för att resa tex). Har man två hållare med 8 celler i varje samt ett vanligt 12v uttag och motstånd för strömreglering (eller helst en dc-dc) så kan man ladda alla samtidigt. Bättre med en "smart" laddare så klart dock.

Jag har en sådan lösning där jag kan konstantströmsladda fyra paket med AA celler där varje paket har 10 celler, => 40 AA batterier laddas samtidigt.
Och kan lika enkelt använda alla 40 celler till att driva en större radio osv.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Batteriladdning i fält, upp till 90 dygn

Inlägg av xsive »

bushnut skrev: 25 aug 2021 20:51 Som bekant så har ju Hemvärnet parollen 6-24-90 där 90 står för uthålligheten i dygn, efter mina år i firman är jag rätt skeptisk till att logistikflödet kommer hålla, sist tog det tre dygn att få fram några rullar hampagarn och batterier är nästan lika viktigt som ammunition därför hade jag tänkt plocka ihop ett kit där jag kan ladda AA, AAA samt någon mp3 spelare och kanske en eboksläsare, så här långt har jag kommit i mitt resonemang, jag fixar en vikbar solcellsladdare (visserligen har vi fordon, men det känns onödigt att slösa på batteri och bränsle) , uppemot 40W så man har lite kräm även om det skulle vara mulet, den laddar powerbanks 20 000 mAh, powerbanksen i sin tur laddar elektronik och USB batteriladdare, nu till frågorna: Räcker det med 40W solcell? Hur många powerbanks behöver jag om jag behöver ladda uppemot 8 AA (kör IKEAs 2450mAh) per dygn samt ha redundans i händelse av långvarigt mulet väder? Om vi leker med tanken att anläggningen ska försörja gruppens behov av AA, dvs 16+ AA batterier per dygn, hur stor måste den vara?
Första frågan är hur mycket batterier man egentligen behöver förbruka och under vilka omständigheter.
Bug-in eller Bug-out. Om man sticker med sitt fordon och planerar för att alltid ha tillgång till fordonet
men endast använda fordon begränsat så är solcell ett vettigt alternativ
Tält intill bil med solceller lutade i bra vinkel mot sol. Solceller behövder ju då inte kunna vikas så mycket utan max 1gång på mitten
Funkar naturligtvis även på balkongen i lägenheten där dom egentligen gör sig bäst

Om man däremot räknar med att fordonen måste lämnas och solceller / batteribanker skall bäras så blir det besvärligare
att motivera vikt och volym på dessa mot att bära motsvarande mängd mat. Räkna med bortåt 1kg för 20W bara solcell
Rör man på sig blir det heller inte många timmar med sol för laddning. Visst går det hänga på ryggsäck men
räkna inte med att dom fångar så mycket medan man rör på sig. Max 30-40% av solcellens effekt och begränsad storlek på cell.
Vad drar batterier? Ficklampa japp. Men hur mycket behöver man den under sommarhalvåret?
FM Radiomottagare japp. Enklast en enkel mobil med radio och köra i hörlur för begränsa effekt för ljud
VHF/UHF radio. Drar genast mer ström om man behöver ha den igång hela tiden. Begränsa till passning max 3min varje hel timme
Hand-GPS. Drar också en del ström. Samma sak där. Lita på kartan men bra kunna starta någon gång för att verifiera du läst kartan rätt.

Vinterhalvåret. Nä då är inte mobila solceller att räkna med alls vilket tvingar en att begränsa batteranvändning till minimum.

Batterier för en vecka kan man alltid bära. 90 dagar och hålla laddat är en rätt stor utmaning
I started out with nothing, and still have most of it left
Tank
Inlägg: 1681
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Batteriladdning i fält, upp till 90 dygn

Inlägg av Tank »

En mycket bra och svår fråga.

Över tid tror jag rent praktiskt inte på solceller. Det är för dålig säkerhet i det (ATT det blir laddat...).

Detta är ju inte svar på frågan, men så här skulle jag göra:
Alla enheter har minst 4X normal förbrukning med sig av standardbatterier, plus en uppsättning lithium.
Sen som någon sa: måste alla Ra vara igång samtidigt? Kan man ha PasAlt som ökar tiden?

Sen är jag inte 100% säker på att firmans Ra funkar bra med laddbara accar? (Har för mig att de vill ha 1.5 volt?) Oavsett så tänker jag att man även här i så fall har minst 3X normal förbrukning och sen kapacitet för att ladda en omgång per dygn. Det blir rent praktiskt lite som sägs ovan av andra med att man behöver ha intelligenta laddare som tar 4 accar per gång, kanske 3st laddare?
Och att man har en liten bränsledriven elgenerator (700 wattare?) som man gräver ner och väderskyddar och bara kör de timmar som man behöver för att ladda. Det är tungt att släpa dit den och gräva ner, men det är relativt lätt att ha tillgång till bränsle över tid jämfört med att skaffa nya batterier.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
bushnut
Inlägg: 26
Blev medlem: 05 maj 2019 23:41

Re: Batteriladdning i fält, upp till 90 dygn

Inlägg av bushnut »

Först och främst, tack alla för era insikter och svar!
Mina reflektioner kring era svar och några förtydliganden, utan inbördes ordning, själva anläggningen skulle främst nyttjas för de tillfällen då logistik kedjan är ansträngd eller störd, tills det händer så skulle vi nyttja de batterier som tilldelas.
Anledningen till solpanel är 1 betydligt mindre packvolym 2 ingen ljudsignatur 3 inget behov av tillfört drivmedel.
Angående vad som ska drivas, främst tänker jag på IGR radion som varje soldat bär, därnäst på ficklampor och aktiva hörselkåpor, sen så lär det bli materialmässig julafton i form av tillförd materiel; mörkerseende, termiska sensorer, drönare och ytövervakningssystem, detta kommer kräva batterier och laddkapacitet, vilket i förlängningen gör att PB8 och dess 12V uttag nog kommer vara upptagna och kvartermästaren ha fullt upp att skaka fram batterier till allt, då kan det vara bra med redundans.
Förvisso ska vi kunna verka uppemot 600km från vår "hemort" men då är vi fortfarande söder om polcirkeln, så midvintermörker är inte ett lika stort problem som uppe i norr, därtill bör jag nog tillägga att jag givetvis packar med kabel och förgrening och laddare så jag kan ladda i vägguttag om och när det bjuds.

Jag vet inte om det förändrar förutsättningarna så mycket, vad tror ni?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10536
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Batteriladdning i fält, upp till 90 dygn

Inlägg av bastard »

personligen så har jag en gris ombyggd till 12v generator
man kan plocka ut 50w under en timma utan större bekymmer

relativt tillförlitligt, men jag hadde ändå velat ha något som är ännu mera tillförlitligt, som en generator utan utväxling

sedan solpaneler för att slippa jobba 95% av tiden för el

kolla med om man kan ladda powerbankarna från fordon när man ändå använder dom
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
bushnut
Inlägg: 26
Blev medlem: 05 maj 2019 23:41

Re: Batteriladdning i fält, upp till 90 dygn

Inlägg av bushnut »

Har vi några rekommendationer vad gäller märken och modell av vikbar solpanel, powerbanks, AA/AAA USB laddare?
Tank
Inlägg: 1681
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Batteriladdning i fält, upp till 90 dygn

Inlägg av Tank »

Fundering, och jag är med på att du är ute efter ett offgrid system som skall vara tyst och lätt att hantera för batteriladdning, men en fundering blir om du har tillgång till PB8:an/annat fordon på daglig basis så att du/ni kan ladda från den? Den kan ju stå på tomgång med släkt belysning.

I så fall skulle man kunna sätta ihop en laddstation för AA/AAA som fungerar på både 12volt och 230 volt och ha typ 4st sådan i ett rack som då via 12 eller 230 volt kan ladda 16 accar per gång. Jag har en Nitecore Intellicharger D4 som fungera med både och som exempel.

Vid tältning en bit från fordon i de privata brukar vi ha ett 12volt batteri (typ 54Ah) med inverter som tyst stand by om elverket inte skall vara igång och man vill ladda eller ha annat mindre som behöver 230 volt igång, då har man lite mera kräm på ett tyst sätt. Men, det väger ju och fungerar dåligt om man måste gå till fots med systemet.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Skriv svar

Återgå till "Ficklampan och annan buren belysning."