Passiva fleråriga Träd och Grödor

Allt om odling
Sömnlös
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Passiva fleråriga Träd och Grödor

Inlägg av Sömnlös »

Jag skall ha en större trädgård som jag inte besöker särskilt ofta, 2-3 gg/år, växtzon 4 och där det finns ström och kommunalt vatten. Kommer köra en del permakultur och vill ha en fruktträdgård där jag kommer plantera, äpple, krusbär, vinbär och blåbär. Säkert lite mer.

Kommer även ha större enklare bäddar där jag inte vet riktigt vad som skall planteras eftersom det skall vara grejer som sköter sig sig.

Det enda jag har hittat är jordärtskocka som verkar vara den perfekta preppergrödan som klarar sig själv, och sparris som också är något som faktiskt behöver tid för att bli bra.

Har tittat på: viewtopic.php?f=62&t=1709

Vad finns mer i den kalibern som man kan ha som sköter sig själv, fungerar potatis?
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Passiva fleråriga Träd och Grödor

Inlägg av Omnivore »

Jordärtskocka är bra men den sprider sig som f-n så om du inte vill ha den i hela trädgården så får du sätta den någonstans där den inte kan sprida sig för mycket eller sätta den i nedgrävda tunnor. Finns det vildsvin i närheten kan de iofs ta hand om skockorna - och allt annat också.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Passiva fleråriga Träd och Grödor

Inlägg av bokmalen »

Sömnlös skrev: 28 aug 2021 00:29 Det enda jag har hittat är jordärtskocka som verkar vara den perfekta preppergrödan som klarar sig själv, och sparris som också är något som faktiskt behöver tid för att bli bra.
Pepparrot.
Den överlever vintern, sprider sig via rotskott, delar sig och blir större och kraftigare år från år.
Samma sak där dock som med jordärtskocka, sätt den där det är OK att den sprider sig.

Sedan har du ju gräslök som när den väl etablerat sig på ett ställe är väldigt tålig och "stationär", kanske inte mycket mat, men trots allt gott att äta för noll insats.

Tyvärr är det väl så att de flesta grönsaker vi odlar för mat är sånt som måste sås på våren, där man får spara fröer och rötter inne svalt över vintern. så det är nog inte så många av de mer "matiga" som bara "sköter sig själv"
I intend to live forever, or die trying to
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Passiva fleråriga Träd och Grödor

Inlägg av bokmalen »

Rabarber, glöm inte rabarber....
I intend to live forever, or die trying to
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Passiva fleråriga Träd och Grödor

Inlägg av EN brun böna »

Sparris kräver rätt mycket skötsel då den inte tål konkurrens från ogräs samt måste skördas i rätt tid.
Potatis sedan den blivit satt klarar sig bra utan mycket tillsyn, har odlat själv här helt utan att kupa mer än det som blir vid sättningen.

Svartrot är flerårig men odlas hos oss oftast som ett-årig i köksland, men den kan odlas som solitärväxt och överleva från år till år. Havrerot är inte så olik svartrot och också god att äta. Kardborre räknas som ogräs men har ätliga och goda rötter, odlas i andra länder bara för rötterna.
SLU håller just nu på med ett projekt för att ta fram fler fleråriga växter anpassade för Sverige.
Man håller på med flerårigt vete, vilket det var en gång i tiden som många vanliga grässorter. Blomkål och broccoli finns att köpa frön av som är fleråriga.
Piplök och luftlök är fleråriga.
Vill du ha fler förslag så tippsar jag om boken fleråriga grönsaker skriven av Philipp Weiss m.fl. Boken har 61 växter upptagna som går att odla här hos oss
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Passiva fleråriga Träd och Grödor

Inlägg av Parabellum »

Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Sömnlös
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Re: Passiva fleråriga Träd och Grödor

Inlägg av Sömnlös »

Tack för svaren,
Skall kolla lite på Ruth Stout och införskaffa boken om de fleråriga Grönsakerna, känns ju som det är det jag är ute efter.
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Passiva fleråriga Träd och Grödor

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Hosta. Ät skotten på våren. Humle. Samma där skotten e jättegoda tidigt. Diverse sorters perenna lökar. Luftlök, guldlök, kantlök osv.
Skriv svar

Återgå till "Odling"