Automatiskt Bevattning på BOL

Allt om odling
Sixten
Inlägg: 56
Blev medlem: 14 maj 2019 09:19

Re: Automatiskt Bevattning på BOL

Inlägg av Sixten »

Snyggt jobbat.

Jag styr själv en dränkpump 230v från biltema som sitter i en ibc tank. Denna är kopplad till ett filter som sedan går till 3 matarledningar. På dessa sitter dropspjut som är kopplade till droppknappar som ger ett jämnt flöde.

https://www.tunnelvaxthus.se/butiken/be ... ags-detail

För att dränkpumpen inte ska jobba mot så högt tryck har jag dragit en returslang till tanken med en ventil så jag kan styra mottrycket.

Hade detta förra året I växthuset och styrde med Rp4, enkel automation, om temp över 30c vattna 3ggr/dag 5min annars 2ggr/dag. Man fick justera tiderna över sommaren så I år tänkte jag komplettera med ljusgivare och fuktgivare i jorden.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Automatiskt Bevattning på BOL

Inlägg av entropi »

Är det någon som vet vilken fuktighetsgrad som är optimal för jorden? För potatis.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Automatiskt Bevattning på BOL

Inlägg av bastard »

intressant
skulle man behöva odla själv för livhanken är det bra med bevattning
dom senaste åren har varit torrare än medel om jag sett rätt i naturen

en sak som vore intressant vore fuktmätning över hela bäddens längd
gissar att du har en fuktgivare som mäter på en punkt

en modell där man har två rostfria pinnar diagonalt över potatalandet för att mäta medel vore vettigt, då kan man se när det inte behövs vattnas
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Automatiskt Bevattning på BOL

Inlägg av entropi »

Ska det vara lite mer olika områden med olika beskaffenhet så skulle jag nog trycksätta slangen konstant de tidpunkter det ska vattnas. Pumpen är vad som behöver mest energi, så där är solcell och ev batteri.

Sen kan man ha små sensorpaket vid varje mindre slinga och en solenoid som öppnar för den slingan individuellt. Fallerar styrsystemet för en slinga så fortsätter resten som det ska.
Dessutom kan man time:a så att slingorna öppnar olika tidpunkter så man klarar sig med en mindre pump och solpanel.

Varje slinga kan oberoende larma med tex en ljudsignal om jorden är torr för länge (indikerar pumpfel eller läckage)

Har man tre sensorer kan man ta snitt värdet. Eller ta bort ett värde om det är för långt ifrån de andra så fortsätter systemet fungera med en trasig sensor

När jag kollar på sensorer så öppnar sig en ny värld.
Mäta EC halt om man inte vattnar med regnvatten.

NPK-mätare(!)
Man kan alltså mäta de viktigaste näringsvärdena för varje slinga.
Har man då fyra slangsystem ( vatten, N, P & K) skulle man kunna ha olika profiler på varje bädd som individuellt styr de olika näringsvärdena efter behov, och aldrig för mycket. Snacka om överkurs för mina behov 😎

Har inte tänkt på det, men jag har ju en hel del näringssubstrat för Hydroodling som jag skulle kunna blanda direkt i tanken.

Kanske kan man få till något som blandar in rätt blandning gödsel direkt i slangen som en medel lösning om tanken fylls på med regnvatten.

Om man ska hålla på att bevattna mycket, iaf med brunnsvatten eller stadsvatten är det kanske värt att mäta EC/salt nivå också.
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Odling"