Hjälp.

Alla egg verktyg är välkomna här.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Hjälp.

Inlägg av Jakob »

Du ska ha en leatherman av lämplig storlek.
Hälften av gångerna jag tar fram min multitool är det tången som används. Victorinox har i bästa fall en dålig ursäkt till tång.
Dessutom gillar jag att man får fram knivblad eller såg utan att behöva använda båda händerna.
Leatherman sidekick är lagom storlek, och skruvar man bort bälteshållaren så är den slät och fin att ha i fickan.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Ursus

Re: Hjälp.

Inlägg av Ursus »

Det är så här man får igång ett sömnigt forum ;)

Men blir lite fundersam på svaren... Oaktat Swisschamp eller ej, är jag den enda som verkligen använder mina schweizare nästan dagligen?

Min gamla Wenger hade så utnötta verktyg innan jag pensionerade den att den knappt gick att restaurera. Har en Forester Wood som under sommartid och tidig jakt ofta är det enda verktyg jag bär i skogen och den brukas flitigt. Min nuvarande Fieldmaster har jag bara senaste veckan använt säkert 25 gånger. Exempel:

- Tajtat skruv på skogspanna (stjärnmejsel)
- Tagit ut orrhöna, skurit ut sticka ur foten (den lilla kniven är utmärkt för kirurgiska ingrepp)
- Dragit sagda sticka ur foten (pincett)
- Klippt naglar, skördat ätliga växter (sax)
- Tagit sticklingar, täljt träpluggar och degorger, skrapat tobak ur pipa, skurit cigarr, späntat (stor kniv)
- Öppnat konserv där ringen pajade (konservöppnare)

Osv osv. Men jag lever en ganska spretig livsstil, och gör många olika aktiviteter på en dag, så det kanske passar mig att bära på sådana? Jag är överlag inte såld på multiverktyg utan föredrar "riktiga", men kommer till användning gör de absolut.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Hjälp.

Inlägg av Protect »

[Ironi] Är det inte lite så att multiverktygen speglar ägarna, lovar mer än dom håller och är inte riktigt bra på nåt egentligen? [/Ironi] :notme: :mrgreen:

Jag är allergisk mot allt det står universal på eller utger sig för att "lösa alla problem", dessa halvkassa prylar skapar fler problem än dom löser när det skitit sig rejält. Ska jag ha nåt ska det vara riktiga verktyg och inte leksaker som knappt klarar en söndagsutflykt.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Ursus

Re: Hjälp.

Inlägg av Ursus »

Protect skrev: 31 aug 2021 09:22 [Ironi] Är det inte lite så att multiverktygen speglar ägarna, lovar mer än dom håller och är inte riktigt bra på nåt egentligen? [/Ironi] :notme: :mrgreen:
En individ som jag har träffat och skakat hand med ett antal gånger bär faktiskt en större Swisschamp varje dag och tror på den. Den mannen heter Björn Hernefeldt; före detta sjöman och officer och med händer som dasslock.

Passar han in på denna profilering? ;)
Kråka
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 maj 2019 09:51

Re: Hjälp.

Inlägg av Kråka »

Jag har en lite mindre variant av en Victorinox men den har bara legat och skräpat i 5-6 år.
Använder en Leatherman lite mer och främst tången när jag fiskar annars blir det mer rätt grej för varje given situation.
Dvs en riktig kniv när kniv behövs osv.
Men det är aldrig fel att köpa en ny pryl :D
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Hjälp.

Inlägg av mango »

Jag bär dagligen multiverktyg och har fritt ur minnet:

1. Victorinox Swisstool från 90-talet - Absoluta favoriten, lite tung och saknar fjädrande tång, verktygen är lite nagelförstörande att få fram, men vilken kvalitet! Knivbladet underhålls och är verkligen suppervasst. Övriga verktyg som jag använder är också mycket bra.

2. Leatherman Skeletool - Enkel modell men i riktigt god kvalitet, min nummer 2 helt enkelt.

3. Leatherman Wave Plus - Trodde den skulle vara bättre än Swisstool, men tycker de enda fördelarna är enhandsöppning av knivbladet, något bättre låsning för verktygen och något bättre form i fickan. Avbitarna i käftarna kan bytas men lär vara dyrt.

4. Gerber Bear Grylls - Bra fjädrande tång, men låsningen för verktygen är kass, knivbladet är kasst och tycker nog hela mojängen är rätt kass.

Så Ursus, jag hade valt mina första 3 före din Swisschamp, därför kan du skippa den tills vidare! :D
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hjälp.

Inlägg av Marie »

Ursus har du blivit övertygad ännu då? :)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Hjälp.

Inlägg av Tank »

Måste bara dra en floskler: bättre ett multitool i handen än 100 på webben....
Skaffa det du villhöver ;)

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Hjälp.

Inlägg av Omnivore »

Fråga från spinnsidan: Vad kan jag ha i min handväska som inte är för stort, tungt, bökigt och inte bryter mot knivlagen? Bra om den får plats i sminkväskan.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hjälp.

Inlägg av Marie »

Omnivore skrev: 01 sep 2021 11:47 Fråga från spinnsidan: Vad kan jag ha i min handväska som inte är för stort, tungt, bökigt och inte bryter mot knivlagen? Bra om den får plats i sminkväskan.
Problemet är att alla blad inklusive de små för att öppna kartonger bryter mot knivlagen nuförtiden. :?
Detta tång-multiverktyg som har litet knivblad kan man nog komma undan med.. då den primärt är verktyg med tång, mejslar o sådant och bladet är lixom bara en hängamed sak i ena hörnet.. Medans dessa Victorinox är ju primärt en kniv med annat lull-lull då knivbladet är typ största delen av multiverktyget.
Men sedan är det polisman som bedömmer.. Ser man ut som en ligist och kanske är känd av polisen så är nog en nagelfil i metall kniv i deras ögon(vasst föremål) medans gamla agda på 70+ med en kvarglömd svampkniv i fickan/väskan inte får ett höjt ögonbryn ens.
Så jag tror att vi kan nog komma undan med en liten fällkniv i väskan. ;)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Klingan"