Baofenger (igen)

Radio, kameror, larm och liknande.
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av Tank »

Fick hem min ersättningsenhet för den a58 som inte startade vid den årliga testen.
Av en slump slängde jag i en acc när jag ändå hade alla enheter framme och slog på den. Och den startade utan problem! Wtf?! :shock: Vid närmare undersökning ser jag nu att en acc, och bara den, har en ett par millimeter högre anslutning för polerna än alla andra accar till a58.... Så i min tro att jag hade 3 fungerade accar till a58 så var verkligheten att jag bara har en. De två andra har lite för kort "hals" :hm: Som tur är fungerar dom andra fint till uv9r:en.
Men kul att kineserna ändrar sin egna standard bara så där mellan samma enhet och namn :hm:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
SilverFox
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 feb 2024 20:14

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av SilverFox »

Väntar på mina Boafeng UV-9R Plus som kanske kommer under veckan. Kollade några reviews på YouTube som gav denna mycket gott omdöme. Förutom manualen som är en "katastrof". Vissa menar att som nybörjare har man inte en chans att kunna hantera denna apparat.
Hittade på Amazon "Getting started with the Baofeng UV-9R Plus" (lite bökig att ladda ner samt kostar 3$). Dessutom hittade jag en annan matnyttig manual från Po Fung (Baofeng fast ett annat brand) https://fccid.io/2AJGM-UV9RPRO/User-Man ... al-5641380
Dessutom har jag redigerat om originalmanualen till en läsbar version. Så nu känns det inte så besvärligt. Men jag kommer ju i alla fall att konfigurera apparaten med kabel och Chirp.
Well, I don't think there is any question about it. It can only be attributable to human error. This sort of thing has cropped up before, and it has always been due to human error.
Användarens profilbild
SilverFox
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 feb 2024 20:14

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av SilverFox »

Nu har jag lagt till alla fria frekvenser i mina 2 Baofeng UV-9R Plus. Är det någon frekvens (inom Jakt, SRBR och PMR) som rekommenderas eller fungerar bättre än andra? Just nu använder jag Jakt 156.00000.

Har en fråga: På min Baofeng UV-9R Plus, när batteriet är borttaget hittar man etiketten med radions data. Där står det Power:15W, Jag har för mig att jag har sett någon rewiev på Baofeng BF-UV9R Plus på YouTube där man visade upp en lika dan Baofeng med 5W. Hur stor tilltro skall man ha till denna information. Till saken hör att jag beställde denna från China med USA-kontakt och fick manualen helt på kinesiska utan ett ord på engelska. Kan det vara möjligt att den verkligen är kraftigare än de lagliga 5W. Tror att USA kräver licens för denna modell.
Baofeng BF-UV9Rplus.jpg
Baofeng BF-UV9Rplus.jpg (81.28 KiB) Visad 358 gånger
Well, I don't think there is any question about it. It can only be attributable to human error. This sort of thing has cropped up before, and it has always been due to human error.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av bastard »

man måste mäta för att veta
så lita inte på det
du kommer se att för normalt bruk kan man gott ställa effekten på lägre än max, förlänger batteritiden med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"