Baofenger (igen)

Radio, kameror, larm och liknande.
Ursus

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av Ursus »

reboot skrev: 28 feb 2022 03:29
Ursus skrev: 19 feb 2022 12:05 Någon som kan rekommendera en förlängd antenn till UV82; antingen köpes eller bygges?
Du kan inte bygga en bra dual band antenn själv, om du inte har en bra ritning, är maximalt händig och har mätinstrument.

"Nagoya" antenn NA-771 är bra i originalutörande och ger bättre signal på vhf än originalankan, men 9 av 10 som säljs är tyvärr mycket dåligt fungerande fakes!
Googla "fake nagoya na-771" och begrunda.........Originalet ska ha bullet shape fot med gummipackning och silverfärgat tryck. Även ett flertal andra detaljer såsom QR-kod, påsars färg och tryck samt annat skiljer falsk från äkta. De falska kallas ofta "skogsantenn" och är så dåliga att dom kan bränna sändarslutsteget! Originalet brukar kosta runt 200:- och de värdelösa faken runt 100:-
Köpte en sån falsk på Tradera och mätte upp med uselt resultat, skickade tillbaka och fick faktiskt pengarna tillbaka.

Så använd gummiantennen som medföljer. Den är riktigt bra på uhf och acceptabel på vhf.

Ska du ha bättre yttre antenn för ökad räckvidd, så använd en magnetfotsantenn för biltak. Jag testade och mätte upp en Diamond MR-77-nånting från Limmared och den var så extremt bra så jag köpte en till.....Finns en tråd om det här.
Den fodrar ett jordplan (såsom ett biltak/baklucka) för att fungera optimalt, men en bakplåt på balkongräcket gick också bra.
viewtopic.php?p=15705&hilit=magnetfotsa ... eng#p15705
Och tack för detta svar! :up:
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av Parabellum »

Har tagit fram en batteri hållare som tar 18650 celler, följ länken. viewtopic.php?t=2327
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
lupl

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av lupl »

Underhållande youtubeklipp om Baofeng..
Men han har en fömåga att kunna förklara enkelt… om man tar sig tid att titta…

https://youtu.be/KJ_sSjPmQ08
Användarens profilbild
Tothem
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 sep 2022 13:56

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av Tothem »

Jag köpte en Baofeng UV S9 Plus; https://www.aliexpress.com/item/32855976198.html

Nu undrar jag lite vilka kanaler som kan vara bra att lägga in? Den har plats för 128 kanaler. Man kan sända på 136-174 MHz samt 400-520 MHz.

Samt hur reglerna ser ut? Jag vet att man ska vara försiktig med t.ex. kanal 16 på marinradion. Får man bara använda 0,5 W på PMR 446 MHz?

Den påstås vara på 10 W, men enligt recensioner är den inte mer än 5-6 W.
“I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.” – Albert Einstein.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10723
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av bastard »

pmr skall ha fast antenn, men ingen lär klaga om du beter dig rätt och på låg effekt

det finns en fri kanal på 155 Mhz
och och en till område på 400Mhz

annars så är det jaktkanalerna, båtkanalerna , som kan ha duplexfrekvenser

efter det amatörradio som du ska ha licens för

eller om du köper kanalplats hos pts, vilket inte är rimligt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Tothem
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 sep 2022 13:56

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av Tothem »

Kan man programmera in duplexkommunikation på UV S9:an? Där är ju två frekvenser på displayen? (Jag har inte fått hem radion ännu).

https://ae01.alicdn.com/kf/Hb90111e98cb ... 9bc51b.jpg

Jag gjorde en lista på kanaler jag tänkte ha i radion, har jag missat någon?
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... IkPl9v3_bR
“I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.” – Albert Einstein.
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1453
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av jr_36 »

Glöm inte wide/narrow, se viewtopic.php?p=3323&hilit=Narrow#p3323
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
Tothem
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 sep 2022 13:56

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av Tothem »

Tack!

Fick hem radion igår, programmerade in de kanaler jag skrev ner i listan ovan. Men det blev fel, råkade slå på CTCSS på alla kanaler, det tog ett par timmar, så jag gjorde om allt nu i morse. Jag är väldigt nöjd med den, så jag beställde en till (plus en programmeringskabel).

Jag hittade på denna frekvenslista; http://privat.bahnhof.se/wb904570//frekvenslista.pdf 446,031250 Kanal 3, Licensfri radio - Prepperfrekvens

Är det någon vedertagen kanal ni också använder? Skulle vara kul att komma i kontakt med andra preppers radiovägen. Nu får man ju bara sända med 0,5 W på den kanalen, så den kanske inte räcker så långt, kanske nån kilometer i bebyggelse här i staden.
“I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.” – Albert Einstein.
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 266
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av somvanligt »

Om man förvarar utan batteri, är det meningslöst att konfa radion först då eller? Inställningar borde kanske sparas ändå?
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2853
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av Marie »

skaplig frekvenslista. :)

Jag gillade denna frekvensens beskrivning som jag aldrig hört talas om. :mrgreen:
FM.....33,400000....... Survivalistfrekvens.......Sim....Licensfri....Riks
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"