Baofenger (igen)

Radio, kameror, larm och liknande.
Ursus

Baofenger (igen)

Inlägg av Ursus »

Förmodligen den femtioelfte tråden som startas om Baofenger, men min fråga är snabb:

https://www.amazon.se/s?k=baofeng&ref=nb_sb_noss_2

Vilken Baofeng skulle ni rekommendera och varför? Sitter med köpknappen på Amazon enligt ovan länk och är sugen.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av xsive »

Har en Baofeng som är på väg till Sverige och precis anlänt till Liege.
UV-10R
Gillar att man kan ladda den modellen direkt med USB Type-C
Egentligen ingen uppfattning om vilken som är mest köpvärd nu.
https://www.aliexpress.com/item/1005002096614490.html?
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av jr_36 »

Jag kör vanliga UV-5R och UV-5RTP (tri power) (se viewtopic.php?f=38&t=1650 )
Båda de är mekaniskt samma och kompatibla med varandra. (skillnaden är att TP har lite mer sändeffekt)
UV-5R varianten är vanlig så finns många tillbehör, tex olika headset, AA/AAA batteripack osv.
Ganska enkel, man kan låsa knappsatsen och ge den till en novis
Viktigaste är nog att ha flera och inte bara en... Köp storpack, av samma/liknande sort så delar är kompatibla (:) Och köp programmeringskabel

Den enda andra som jag skulle kunna tänka mig är de där riktigt små baofengerna, just för att de är små och väger lite.

Finns en som har dubbel PTT-knapp (för A och B frekvens) köper man de och tex lånar ut bör man alltid ställa båda på samma kanal/frekvens, annars kanske det inte funkar så bra.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av maskros »

UV-82 här, gillar att de är lite rejälare att hålla i och min modell påstås vara sköljtät och lite robustare. Fan vet men det var ungefär samma pengar som en vanlig.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av FCR2 »

Inget riktig svar på frågan. Men har uv5r och bf-f8. Om nyanskaffning hade varit på tapeten hade jag siktat på IP-klassning, kompatibel med befintliga tillbehör och uteffekt, inte tvunget i den ordningen. Har dock använt uv5r som jaktradio under en säsong utan att få fuktproblem, har radion i en ficka med utstickande antenn samt enkelt silikon överdrag.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av deadrabbit »

Du kommer bli nöjd med den du länkar och de andra som nämns i tråden. Har de flesta som nämnts. :up:
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av reboot »

Håller med Maskros, UV-82 är stadigare och lite mer att hålla i samt avsevärt bättre ljud än dom små. Men UV-82 tillverkas inte längre och efterföljaren heter nu UV-9R och är vattentät IP67 enligt tillverkaren. Inte mycket dyrare om man köper ett par.
https://www.aliexpress.com/w/wholesale- ... -uv9r.html
Moms tillkommer troligen.
Är inte säker på hur momsdebiteringen funkar på Aliexpress, men man får se upp så dom inte debiterar nån sorts EU-moms och att man sen inte åker på en moms till av det giriga tullverket när paketet kommer......

När jag nyligen köpte några större lithium-batterier, drog Ali av "EU-momsen" från det publicerade priset i annonsen och skrev att det ska momsas i mottagarlandet.

Kan lägga till att den kortare gummiantennen som följer med är vanligtvis bättre än de falska längre "Nagoya" pinnar som erbjuds.....
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av xsive »

reboot skrev: 04 sep 2021 18:40 Moms tillkommer troligen.
Är inte säker på hur momsdebiteringen funkar på Aliexpress, men man får se upp så dom inte debiterar nån sorts EU-moms och att man sen inte åker på en moms till av det giriga tullverket när paketet kommer......
Ali har aldrig sysslat med momspålägg - bara angett att moms kan tillkomma i slutlandet.
Alla senaste 7 paketen från Ali har gått rakt förbi tullverket.
Samtliga försändelser anger i spårningen att dom tullklareras i Liege - Belgien, Utan avgifter, :up:
I stort sett alla paket går via Liege där dom sorteras och lastas om.
Sen bara inom EU tranport till postens utlämningsställe.
Jag har återgått till att räkna med att avgifter inte tillkommer från Kina. (Men det är jag. Lovar inget)

SE-The item has been processed in the country of destination:The item has arrived in the country of destination
2021-09-03 10:53:00
Import clearance success
2021-08-31 10:55:00
Import clearance start
2021-08-31 09:50:00
Liege-Linehaul Arrival:Arrived Liege
2021-08-30 04:03:00


Gjorde en beställning från Japan på en mc-del och den åkte på avgifter som vanligt som jag också räknat med
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av reboot »

Titta på länken jag gav ovan på Baofeng UV-9R ovan. Alla anger att priset "Price includes VAT"
Syns inte det när du klickar på länken?

På en batteriorder jag nyligen gjort, så är Ali-momsen avdragen på priset i annonsen (för över €150) för att sen debiteras i Sverige.

CE5739FC-449D-4952-84B6-13B6A79B015B.jpeg
CE5739FC-449D-4952-84B6-13B6A79B015B.jpeg (73.83 KiB) Visad 1733 gånger

Disclaimern under frågetecknet vid avdraget "price adjustment" lyder som följer:
Orders shipped from outside of EU with a goods value above EUR150 will be subject to VAT upon importation into the EU. The price of your order has been adjusted to reflect a later collection of VAT at the customs. You are encouraged to confirm the logistics and tax payment arrangement (for VAT, duties, agent fees, etc.) with the seller.


Men det gör man inte på order under €150, utan där får man betala "EU-momsen till Ali och sen hoppas att Postmord inte sätter klorna i det och tar utpressningspengar 75:- + moms.
Väntar på ett litet paket som jag betalat $4.00 i Ali-moms för och har också fått en preliminär anmodan från PN att betala 75:- + 6:- moms för att få ut det!
Får se om det är det paketet....?
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av reboot »

@xsive
Står "price includes VAT" under priset i annonsen på din länk också...........https://www.aliexpress.com/item/1005002096614490.html?
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"