Baofenger (igen)

Radio, kameror, larm och liknande.
lupl

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av lupl »

Tank skrev: 16 feb 2022 05:09 Om någon har tips om accar till baofengerna uvr9plus samt bf a58 år ni gärna dela :D De jag har hittat ligger på runt 500kr plus hem. En ny komplett enhet kostar bara lite till :hm:
Nope, funkar inte med uv5r tillbehören, har de mesta och har testat ;)

//Tank
Aliexpress brukar väl ha det mesta, sen om man väljer vilket land det ska skickas från så kommer man undan med tull etc…
( det kommer väl från kina men får nya etiketter i en liten lokal i eu-land.)
Jag skiter i var jag handlar bara det är billigt o funkar.
Ursus

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av Ursus »

Nu har den landat hos Ursus!

Uppladdning pågår, snart skall jag testa reboots eminenta tråd om programmering :D :up:
Ursus

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av Ursus »

Någon som kan rekommendera en förlängd antenn till UV82; antingen köpes eller bygges?
Ursus

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av Ursus »

Happ, nu kan jag inte byta mellan channel och frequency mode helt plötsligt. Fast på channel mode, byter ej vid scan och start.

Tips på hur lösa?
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av vantohal »

Angående antenner. Nagoya är bra. Men de dom testat säger att de här är ännu bättre https://youtu.be/KDBC0azUa50 kolla Amazon.
Jag har två billiga magnetfotsantenner som gett mig riktigt bra prestanda på en bakplåt.
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av vantohal »

När du byter mellan mode, se till att hålla knappen intryckt tills displayen tänds. Jag fattade inte det där och googlade i två dygn kommer jag ihåg.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1287
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av reboot »

Ursus skrev: 27 feb 2022 22:09 Happ, nu kan jag inte byta mellan channel och frequency mode helt plötsligt. Fast på channel mode, byter ej vid scan och start.

Tips på hur lösa?
Det är "menu"-knappen som ska vara intryckt på UV-82:an under påslagning för att växla mella "frequency mode" och "channel mode"
Håll den intryckt tills displayen tänds när du vrider på.

Sen om du har displayen visande frekvens eller kanal på de stora siffrorna i "channel mode", ställer du om på menu 21 resp. 22 för undre raden. För "CH" står kanalsiffran med stora siffror, i "FREQ" står frekvensen med stora siffror och kanalnummret med små efter frekvensen.
Står beskrivet i originaltråden.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1287
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av reboot »

Ursus skrev: 19 feb 2022 12:05 Någon som kan rekommendera en förlängd antenn till UV82; antingen köpes eller bygges?
Du kan inte bygga en bra dual band antenn själv, om du inte har en bra ritning, är maximalt händig och har mätinstrument.

"Nagoya" antenn NA-771 är bra i originalutörande och ger bättre signal på vhf än originalankan, men 9 av 10 som säljs är tyvärr mycket dåligt fungerande fakes!
Googla "fake nagoya na-771" och begrunda.........Originalet ska ha bullet shape fot med gummipackning och silverfärgat tryck. Även ett flertal andra detaljer såsom QR-kod, påsars färg och tryck samt annat skiljer falsk från äkta. De falska kallas ofta "skogsantenn" och är så dåliga att dom kan bränna sändarslutsteget! Originalet brukar kosta runt 200:- och de värdelösa faken runt 100:-
Köpte en sån falsk på Tradera och mätte upp med uselt resultat, skickade tillbaka och fick faktiskt pengarna tillbaka.

Så använd gummiantennen som medföljer. Den är riktigt bra på uhf och acceptabel på vhf.

Ska du ha bättre yttre antenn för ökad räckvidd, så använd en magnetfotsantenn för biltak. Jag testade och mätte upp en Diamond MR-77-nånting från Limmared och den var så extremt bra så jag köpte en till.....Finns en tråd om det här.
Den fodrar ett jordplan (såsom ett biltak/baklucka) för att fungera optimalt, men en bakplåt på balkongräcket gick också bra.
viewtopic.php?p=15705&hilit=magnetfotsa ... eng#p15705
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Ursus

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av Ursus »

reboot skrev: 28 feb 2022 02:04
Ursus skrev: 27 feb 2022 22:09 Happ, nu kan jag inte byta mellan channel och frequency mode helt plötsligt. Fast på channel mode, byter ej vid scan och start.

Tips på hur lösa?
Det är "menu"-knappen som ska vara intryckt på UV-82:an under påslagning för att växla mella "frequency mode" och "channel mode"
Håll den intryckt tills displayen tänds när du vrider på.

Sen om du har displayen visande frekvens eller kanal på de stora siffrorna i "channel mode", ställer du om på menu 21 resp. 22 för undre raden. För "CH" står kanalsiffran med stora siffror, i "FREQ" står frekvensen med stora siffror och kanalnummret med små efter frekvensen.
Står beskrivet i originaltråden.
Ja, menade menu och start, inte scan, men den verkar ha hängt sig. Fungerade till en början, men inte nu. Får forska vidare.
Ursus

Re: Baofenger (igen)

Inlägg av Ursus »

Gjorde en norsk reset med batteriet, nu funkar det att byta mode igen.

Var väl något som hängde sig.
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"