Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Radio, kameror, larm och liknande.
Ursus

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av Ursus »

Samt en fråga som jag inte riktigt hittar svar på, men måste man vara medlem i SSA för att få behålla sin anropssignal och få sända, eller är det två separata företeelser? Tolkar det som att licensnumret ges av PTS.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10722
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av bastard »

den är din på livstid när du fått den
ex kan du få nytt i annat land med om du flyttar
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
lupl

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av lupl »

bastard skrev: 08 jan 2023 18:04 den är din på livstid när du fått den
ex kan du få nytt i annat land med om du flyttar
Samt även efter du avlidit, men då med förkortningen SK ( silent key ).
Ursus

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av Ursus »

Ursus skrev: 08 jan 2023 17:09 Radioamatörer! Om man nu spekulativt funderar på att ta certifikatet, hur går man praktiskt till väga?

Räcker det med att råplugga på egen hand, därefter lite eljest boka tid hos en provförrättare, köra teoriprovet och därefter ett sändprov (så har jag tolkat den gängse rutinen)? Eller är det så pass kadaverdisciplin på sändningen att man bör sitta med hos en radioamatör eller i en klubb och "övningsköra" sändningar tills det är helt fläckfritt?

Lustigt nog verkar det inte finnas provförrättare i mitt distrikt längre... Ny företeelse, så sent som för ett år sedan fanns ett namn där, nån som har lämnat jordelivet?
Tror jag får lyfta min första frågeställning som blev överskuggad av min följdfråga :lol:
lupl

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av lupl »

Ursus skrev: 14 jan 2023 18:01
Ursus skrev: 08 jan 2023 17:09 Radioamatörer! Om man nu spekulativt funderar på att ta certifikatet, hur går man praktiskt till väga?

Räcker det med att råplugga på egen hand, därefter lite eljest boka tid hos en provförrättare, köra teoriprovet och därefter ett sändprov (så har jag tolkat den gängse rutinen)? Eller är det så pass kadaverdisciplin på sändningen att man bör sitta med hos en radioamatör eller i en klubb och "övningsköra" sändningar tills det är helt fläckfritt?

Lustigt nog verkar det inte finnas provförrättare i mitt distrikt längre... Ny företeelse, så sent som för ett år sedan fanns ett namn där, nån som har lämnat jordelivet?
Tror jag får lyfta min första frågeställning som blev överskuggad av min följdfråga :lol:
Ojdå :oops:
Jag kollade inte tidigare inlägg… sorry…
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10722
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av bastard »

böcker läsa förstå, plugga koder länder och sådant som är nöta in saker och sedan göra provet

medelåldern på radioamatörer börjar bli högt och det är svårt att få till allt , det är ofta så nuförtiden med föreningar som inte är vinstdrivande stora saker
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Terrano
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 jan 2023 08:43

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av Terrano »

Ursus skrev: 14 jan 2023 18:01
Ursus skrev: 08 jan 2023 17:09 Radioamatörer! Om man nu spekulativt funderar på att ta certifikatet, hur går man praktiskt till väga?

Räcker det med att råplugga på egen hand, därefter lite eljest boka tid hos en provförrättare, köra teoriprovet och därefter ett sändprov (så har jag tolkat den gängse rutinen)? Eller är det så pass kadaverdisciplin på sändningen att man bör sitta med hos en radioamatör eller i en klubb och "övningsköra" sändningar tills det är helt fläckfritt?

Lustigt nog verkar det inte finnas provförrättare i mitt distrikt längre... Ny företeelse, så sent som för ett år sedan fanns ett namn där, nån som har lämnat jordelivet?
Tror jag får lyfta min första frågeställning som blev överskuggad av min följdfråga :lol:
Det är inte särskilt komplicerat att ta amatörradiocertifikatet, gå in på SSA och gör testproven tills du lyckas få godkänt där. Om man är lite tekniskt intresserad och inte har inlärningssvårigheter så tror jag man lyckas efter att ha tränat en vecka eller så. Att gå kurser varje onsdag i 13 veckor tror jag inte är så vanligt längre, och det behövs heller egentligen inte. Kontakta därefter närmsta provförättare, även om det kanske är en bit att åka.

https://examen.ssa.se/

Amatörradio har inte lyckats etablera sig i prepperkretsar av någon anledning, jag tror att det finns några olika anledningar.

1. Prepping är på många sätt något nytt i allmänhetens ögon, amatörradio är konservativt. Radioamtörerna är väldigt gamla, snittåldern skulle jag tro ligger över 65 idag.
2. Amatörradio är chatt-roulette, man kan inte bestämma vem man ska prata med. Vågutbredningen är svårförutsägbar och lynnig.
3. För många är amatörradio lite som fågelskådning, man samlar signaler i en loggbok, och tävlar med andra om vem som hört flest.
4. Amatörradiooperatörer är oftast inte intresserade av småprat, det är snabba förbindelser med signalrapporter och därefter vidare till nästa.

Amatörradio kan fortfarande vara användbart i många fall, om man är en grupp med preppers som bygger upp ett nätverk och provar ut utrustning tillsammans, kanske en familj som bor 30 mil från varandra skulle kunna sätta upp 80m antenner och prova ut vilka tidpunkter per dygn vilka frekvenser fungerar?

Inom en grupp survivalister skulle man kunna ha 2m/70cm apparater och kommunicera med handapparater och mobilstaioner i fordon.

Känner du andra som är radioamatörer eller vill bli? Jag tror att det är avgörande för hur mycket användning man får av certifikatet. Det ska även sägas att om man är intresserad av radioteknik och vågutbredning så kan amatörradio vara väldigt roligt även om man inte har så många att prata med. Men många som har tagit certifikat dom sista 10 åren har tröttnat ganska snabbt och hörs inte i etern längre, det gäller att man har rätt förväntningar tror jag.
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av falken »

taxerman skrev: 11 sep 2021 11:32 Förr i tiden när folk sände piratradio på rundradiobandet monterade man ofta upp sändarna på höghus och andra bra platser, och lämnade dom med en timer. När tiden var inne började dom sända ett förinspelat program från tex en ljudkassett. Någon lär ha satt sin sändare på taket på en buss som körde i regiontrafik.

http://www.antus.nu/pejl.html
Har en kompis som störde ut helgmålsbönen och ersatte den med en väl vald lista med hårdrock. :lol:
Mest som ett experiment i att löda ihop hårdvara för ändamålet.
Många år sedan nu.
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"