Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Radio, kameror, larm och liknande.
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av Sterb »

Nej snarare tvärt om.
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av vantohal »

Baddaren skrev: 20 feb 2022 08:47 Jag har själv upplevt att dom flesta radioamatörer inte är intresserade av prepping, många radioamtörer tycker tom att prepping är korkat, och vill inte ha något med det att göra. Har ni samma erfarenhet?
Jag har upplevt snarare motsatsen.
Baddaren
Inlägg: 66
Blev medlem: 12 feb 2022 18:46

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av Baddaren »

Det är skönt att höra! Jag har länge efterlyst att SSA skulle engagera sig lite i prepperkulturen eftersom här finns många som är intresserade av radio.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10596
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av bastard »

kommer nog inte ske
men ssa har ju samarbete med militären, vilket är gott nog
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av Sterb »

Flera radioamatörer i Sverige har även ett prepperintresse, men långt ifrån alla.
SSA har inget prepperintresse.
Jag tror att man skall akta sig för att dra för långt gångna slutsatser baserad på extremt tunn information.

Att SSA skall ha någon form av samarbete med Försvarsmakten är inget som jag känner till.

FRO har kopplingar både mot amatörradio-sfären och Försvarsmakten, men har inget uttalat prepperintresse.
Det handlar istället om go-kits för radioutrustningen och liknande.
https://www.fro.se/web/civilauppdrag/
https://www.fro.se/web/militara-uppdrag/
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av vantohal »

Baddaren skrev: 20 feb 2022 14:55 Det är skönt att höra! Jag har länge efterlyst att SSA skulle engagera sig lite i prepperkulturen eftersom här finns många som är intresserade av radio.
En kontakt jag har var på gång att engagera sig för några år sedan. Hen har varit aktiv inom FRO och radioamatör sedan 60-talet. Hen berättade om sin upplevelse genom en preppergrupp på Facebook med män som poserade på motorhuven till en bil med compoundbåge, om diskussioner om att trimma luftgevär och bygga fällor. Sedan ville hen inte mer.

Men, genom att upprätthålla ett radionät genom aktivitetskvällar osv så är man ju per automatik delaktig i att upprätthålla kommunikation om något skulle hända tänker jag.
Baddaren
Inlägg: 66
Blev medlem: 12 feb 2022 18:46

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av Baddaren »

vantohal skrev: 20 feb 2022 19:34
Baddaren skrev: 20 feb 2022 14:55 Det är skönt att höra! Jag har länge efterlyst att SSA skulle engagera sig lite i prepperkulturen eftersom här finns många som är intresserade av radio.
En kontakt jag har var på gång att engagera sig för några år sedan. Hen har varit aktiv inom FRO och radioamatör sedan 60-talet. Hen berättade om sin upplevelse genom en preppergrupp på Facebook med män som poserade på motorhuven till en bil med compoundbåge, om diskussioner om att trimma luftgevär och bygga fällor. Sedan ville hen inte mer.

Men, genom att upprätthålla ett radionät genom aktivitetskvällar osv så är man ju per automatik delaktig i att upprätthålla kommunikation om något skulle hända tänker jag.
Det låter som en kulturkrock! :lol:
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av Vattendrag »

VHF/UHF är dött ja. Ställde en av baofengerna på lokala VHF-repeatern en månad och inte ett enda anrop. Däremot förekom en del i digital form på UHF-dito. Jag ska peta upp en enkel trådantenn i trädgården och kolla av kortvågen för att se hur det ligger till där.

Jag tycker inte Q-koderna är nödvändiga längre, de hörde ihop med CW även on de förekommer som en slags slang på SSB och FM. Man behöver inte kunna alla, bara de som amatörer använt. QRM, QRN, QRO, QRP, QRQ, QRS, QRT, QRX, QRZ, QTC, QTH.

Jag tog T-certifikat för en herrans massa år sedan och det var samma krav på teorin som A-cert. Då fick man köra med måttlig effekt på VHF och uppåt. Det skulle dröja drygt 20 år till innan jag bestämde mig för att lära mig CW och då kravet för A var sänkt till 60-takt så blev det så. Inget nytt teoriprov, endast CW-prov.

Jag upplevde inte teoriprovet som särskilt svårt men då gick jag tredje ring på eltekniska gymnasiet vid den tidpunkten. Q-koderna lärde jag mig genom repetition med jämna mellanrum, till slut sätter de sig i långtidsminnet. Ungefär som CW gör.

Men som sagt, om ni vill köra utan cert så gör det inte på amatörbanden. De flesta moderna kortvågsstationerna kan modifieras så de kan sända överallt. Välj någon tyst frekvens och kör, sannolikheten för att åka dit är låg om man bara kör en kortare stund lite då och då.
Baddaren
Inlägg: 66
Blev medlem: 12 feb 2022 18:46

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av Baddaren »

Jag tror att det faktum att 2m och 70cm banden är helt knäpptysta är ett stort problem för nyrekryteringen av radioamatörer, det är ofta där folk börjar, och om det är tyst där så blir många nog avskräckta. Instegscertifikat är nog lite sent idag, men vem vet, kanske lockar några nya!
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 899
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av Omnivore »

Såg att Bahnhof vill ha radiokunnigt folk till en rysktalande kanal de tänker starta i Ukraina.
https://bahnhof.se/press/press-releases ... ntusiaster
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"