Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Radio, kameror, larm och liknande.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av Protect »

Personligen har jag aldrig brytt mig i vilka band eller anläggningar jag använt dom få gånger jag behövt utnyttja radiokommunikation och i dagsläget har jag två fullt fungerande militära apparater modell mindre som ligger i förrådet.

För att nån öht. ska bry sig måste stationerna hittas, personen som brukar dom hittas och redan där skiter det sig kapitalt för man sitter ju inte och snackar skit kväll efter kväll på samma ställe samt använder dom i tid och otid. Har SHTF inträffat eller man behöver ha nåt snabbt greppbart så tar man det man har och som vanligt gäller ju sunt förnuft.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
taxerman
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 sep 2021 13:00

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av taxerman »

Förr i tiden när folk sände piratradio på rundradiobandet monterade man ofta upp sändarna på höghus och andra bra platser, och lämnade dom med en timer. När tiden var inne började dom sända ett förinspelat program från tex en ljudkassett. Någon lär ha satt sin sändare på taket på en buss som körde i regiontrafik.

http://www.antus.nu/pejl.html
Ursus

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av Ursus »

:?

Kollade just genom lite utbildningsmaterial för amatörradio. Jäklar vad omfattande! Tror nog att jag får skjuta upp detta en aning...
Användarens profilbild
Timmerstugan
Inlägg: 160
Blev medlem: 08 okt 2021 14:27

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av Timmerstugan »

Ge inte upp så lätt, jag läser också just nu för amatörradiocert, jag kan vara din studiekompis! :up:
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2815
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av Marie »

Såhär resonerar jag.. dock har jag inte köpt en amatörradio då den jag vill ha är för dyr.

I fredstid så håller man sig till de öppna banden och den dagen SHTF är ett faktum och normal kommunikation är utplånad, så kommer ingen klaga för att man använder frekvensbanden för kommunikation så länge man använder sunt förnuft och inte stör andras kommunikation.

Risken att PTS spårar upp en i fredstid är minimal.. största risken är om man trampar radioamatörer på tårna, för då kommer de försöka pejla in en.
Men som sagt, i en SHTF situation där normal kommunikation är utslagen så kommer nog varken PTS eller radioamatörerna jaga en med blåslampa o högafflar.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Ursus

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av Ursus »

Jag har inte sagt något om att ge upp. Jag har bara inte tid för det nu, bland hundra andra intressen och projekt som gör livet värt att leva. Samt kan jag inte påstå att cert för några exklusiva band skulle höja mina prepps till skyarna, och därför är det inte prioriterat som beredskap. Radioapparater har jag redan och imorgon får jag en till, men programmerbar denna gång. Med mina närmaste har jag således redan alldeles tillräcklig kapacitet.

Nog för att jag kan tycka att det är lite märkligt hur certifikatet är uppbyggt, med enbart möjlighet att ta full, all-inclusive licens på en gång och inget annat. Juridik, grundläggande elektronik, handhavande med mera är självskrivet för att få tillstånd att sända. Men jag har i dagsläget inget intresse av att bygga egna fullskaliga anläggningar; med den kunskap som då krävs. Varför SSA då inte kan utfärda olika klasser av licens, beroende på hur seriöst intresse man har och vad man vill åstadkomma, förstår jag ej.

Jag tror tyvärr att detta skrämmer bort många nykomlingar som kanske bara vill ha en mindre apparat hemma eller i bilen; men inte vill bygga något som når över halva världen vid goda förutsättningar. Samtidigt klagas det ofta i just amatörradiokretsar att det är en döende hobby med allt färre nya medlemmar och svårt att rekrytera? Ptja, den ekvationen är ganska enkel tycker jag. Kanske göra det lite lättare att komma in i amatörradiovärlden med instegsprogram och graderade licenser?

Men vad vet jag, jag är väl bara en idiot bland många.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2815
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av Marie »

Jag har samma åsikt.
Det skulle vara en licens för att sända, där man använder köpes saker som antenner, radios osv.. Sedan en annan där man får tillåtelse att bygga.
Jag tycker det är löjligt att man ska behöva ellära o massor formler om man inte har för avsikt att använda dem... och om det är så viktigt att kunna det, varför krävs det inte på 27MHz, Höga 29, 31, 69, 155 och pmr.. Det är lika stor risk att koppla fel på mobilriggar o nätagg och få SWR som ger störningar och bränna radions trissor osv.

Om det inte vore för att det är PTS som ställer kraven, så kan man tro att det är samma som med linux... Varför göra något lätt där man riskerar få med svenssons när man kan bibehålla nördnivån med att göra det mer komplicerat än nödvändigt.
Och nu svor jag i två kyrkor på en gång....... sorry. :oops:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
lupl

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av lupl »

Marie skrev: 16 feb 2022 19:12 Jag har samma åsikt.
Det skulle vara en licens för att sända, där man använder köpes saker som antenner, radios osv.. Sedan en annan där man får tillåtelse att bygga.
Jag tycker det är löjligt att man ska behöva ellära o massor formler om man inte har för avsikt att använda dem... och om det är så viktigt att kunna det, varför krävs det inte på 27MHz, Höga 29, 31, 69, 155 och pmr.. Det är lika stor risk att koppla fel på mobilriggar o nätagg och få SWR som ger störningar och bränna radions trissor osv.

Om det inte vore för att det är PTS som ställer kraven, så kan man tro att det är samma som med linux... Varför göra något lätt där man riskerar få med svenssons när man kan bibehålla nördnivån med att göra det mer komplicerat än nödvändigt.
Och nu svor jag i två kyrkor på en gång....... sorry. :oops:
Jag tog licens T på den tiden det begav sig…
Fanns en N (novis) samt A, B, C…

Jag tycker personligen de skulle införa några olika nivåer.
Förmodligen skulle vi få fler amatörer då.

..men…. de som haft cert sen urminnes tider kanske skulle må dåligt ( läs bli sura ) av det…
Behövs nytänkande, kanske med tillägg av att ha en mentor under en kortare tid tex…
:bam:
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2815
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av Marie »

lupl skrev: 16 feb 2022 19:40 Jag tog licens T på den tiden det begav sig…
Fanns en N (novis) samt A, B, C…

Jag tycker personligen de skulle införa några olika nivåer.
Förmodligen skulle vi få fler amatörer då.

..men…. de som haft cert sen urminnes tider kanske skulle må dåligt ( läs bli sura ) av det…
Behövs nytänkande, kanske med tillägg av att ha en mentor under en kortare tid tex…
:bam:
och där blev det halv grekiska. :shock: ;) N=novis gick ju förstå.. T skulle jag gissa på är Telegrafi... Men A, B och C där kan jag inte gissa vad det är.

Lika så dessa Qkoder är overkill att behöva lära sig utantill.. Det funkar perfekt att ha en lathund.. eller att säga rakt ut... Jag har atmosfäriska störningar idag.... istället för, jag har QRN idag

Jag höll på med PR radio i drygt 12år.. många som ville skaffa cert var väldigt flitiga på att köra q-koder till typ allt, så det vart mer irritation än "att de var fräna" Så jag och fyra till började hitta på egna q-koder för att reta gallfeber på dem. :mrgreen:
Det var tider... svunna sådana dock..

Jag kommer aldrig skaffa cert, dock vet jag en provförrättare som borde ge mig ett cert gratis, då han är skyldig mig en basstation, två mobilriggar och lite datadelar, samt han sabba min frekvensräknare0-100MHz.. Känns som en sönderrepad bil eller ett gratis cert kan vara kvitt skulden. :notme:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10536
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av bastard »

och jag säger att amatörradioproverna är extremt enkla
det som kan ta lite tid är att lära sig q koder

resten är grundskolenivå


dom har redan förenklat det in absurdum, tyvärr

för dom som vill ha något för sig själva så finns det att köpa sig en frekvens
eller dom fria radiofrekvenserna

:twisted:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"