Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Radio, kameror, larm och liknande.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2808
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av Marie »

Allt är enkelt när man redan kan det. ;)

Jag skulle aldrig ta mig tid att lära mig qkoder, då jag anser det funkar med en lathund och mycket annat på provet har inget med att prata i radio, så det känns onödigt oxå. :)

För egen del kommer jag aldrig ta ett cert.. det är inte olagligt att ha en amatörradio och det finns gott om frekvenser att använda i fredstid.. och när SHTF inträffat och normal kommunikation är utslagen så kommer ingen bry sig om man har cert eller inte, om man använder sunt förnuft och uppför sig vettigt på banden.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
flatlander
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 jan 2022 21:08

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av flatlander »

Tycker faktiskt att det är lite udda att dom har kvar Q-koderna som krav iom att dom tagit bort kravet på att man skall kunna morse.
Med morse som krav så är ju Q-koderna en väldigt naturlig del av certifikatet men idag så känns dom som något som enklast kan läras in med tiden med en lathund.
Hade själv krångel med att komma ihåg dom när jag tog mitt cert för något år sedan.
lupl

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av lupl »

Jag vidhåller att om hobbyn ska leva vidare måste det finnas en klass med lägre insteg.
:hug:
Ursus

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av Ursus »

Hur enkelt det är eller ej är nog ytterst en fråga om intresse. Om man verkligen brinner för elektronik och teknik är det säkert ett rent nöje att plöja igenom litteraturen. Jag har läst betydligt tyngre, mer komplexa ämnen på högskolan, mina egna hobbyintressen tangerar någorlunda amatörradions grundkoncept, men inte så att jag känner mig supermotiverad och tycker att det är roligast tänkbara. Eller att det är prioriterat givet andra prepps.

Det är lite som med körkort. Skulle säkert vara en kul grej att ha C-kort, och tungt släp för bil kanske skulle kunna vara nyttigt för mina intressen, och det är ingen raketforskning att ta endera.
Men livet är kort, tiden är begränsad, jag blir stadigt äldre och har andra saker som jag vill göra och lära mig innan synapserna i hjärnan blir för hopkletade för att ta in komplex information. Medicin, mekanik, solpaneler, bland flertalet andra, prioriteras nu. Utöver det har jag ett liv utanför preppingbubblan, och om man i framtiden skall ha ungar kommer det att ta fokus.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av maskros »

Kollade det där med Q-koder och efter att ha läst igenom listan inser jag att jag aldrig kommer att bli radioamatör. Orkar inte lära mig massa meningslöst skit. På jobbet blir man tvungen, likaså när jag gick i skolan men att lära mig tråkigt krafs för att kunna pyssla med en hobby där jag inte kommer använda krafset går bort. Jag vill bara kunna bygga lite antenner, köpa en radio och se vilka jag kan höra respektive nå.

Så den får stå oanvänd tills nöd bryter lag.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av vantohal »

27Mhz är ju licensfritt och relativt välanvänt, iallafall med SSB. Där kan man bygga antenner och prata över ganska långa avstånd. Men det är ju inga nyheter för någon här inne.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av bastard »

q koderna är basen i amatörradio

att inte kunna detta och hur man beter sig som amatör på amatörradiofrekvenserna är lika störande som om du kommer till sverige och inte pratar svenska och förväntar sig att bli accepterad

teknikdelen är absolut grundläggande, och rimlig att kunna
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Baddaren
Inlägg: 66
Blev medlem: 12 feb 2022 18:46

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av Baddaren »

Jag tycker inte man ska se q-koderna som något problem när man tar amatörradiolicens, där finns väl typ 10st man behöver kunna? Funktionen med dessa är bra även på SSB, särskilt när förbindelserna är svaga och man konverserar med någon som pratar samma språk som en själv.

Ett instegscertifikat hade varit trevligt, men jag misstänker att många som skulle ta det primärt var intresserade av 2m/70cm och repetertrafik. Det är nästan helt dött idag, min skanner plockar upp ett QSO i veckan kanske. Många av repetrarna står kvar, men den låga användningen gör nog att dom kommer att försvinna inom kort.
Baddaren
Inlägg: 66
Blev medlem: 12 feb 2022 18:46

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av Baddaren »

Förr i tiden fanns det en provfrågebank hos PTS, där man kunde testa alla frågorna innan man skrev provet, men den verkar inte finnas kvar idag?

Det svåraste tyckte jag nog var elsäkerhetsfrågorna, dom var otydligt formulerade med en del tvetydigheter och man tilläts inte ha något fel på dom förr åtminstone.
Baddaren
Inlägg: 66
Blev medlem: 12 feb 2022 18:46

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av Baddaren »

Jag har själv upplevt att dom flesta radioamatörer inte är intresserade av prepping, många radioamtörer tycker tom att prepping är korkat, och vill inte ha något med det att göra. Har ni samma erfarenhet?
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"