Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Radio, kameror, larm och liknande.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1284
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av reboot »

Omnivore skrev: 10 mar 2022 17:23 Såg att Bahnhof vill ha radiokunnigt folk till en rysktalande kanal de tänker starta i Ukraina.
https://bahnhof.se/press/press-releases ... ntusiaster
Inte en chans att nå rundradiolyssnare i Ryssland på kortvåg med en amatörsändare på några hundra watt AM!
Även föbjudet enligt lag att sända rundradio för amatörer. En mast på 15m.......löjligt!

Verkar vara en del av en idiotisk PR-pudel för att lura oförstående svenskar medans dom fortsätter att sända RT-propaganda i sitt fibernät.

Vill dom sända på kortvåg finns det ett antal kommersiella sändare i 50-150 kW klassen runt Europa att hyra tid i.
VOA till exempel har ett antal.......
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av Marie »

Varför är en mast på 15 meter löjlig om den sitter på toppen av ett berg?

Får man inte sända vad man vill som radioamatör på amatörbanden?

Jag tycker mig ha hört de som spelar musik, då när jag rattade runt på internetmottagaren när jag lyssna på den där "blipp.... blipp... blipp... blipp" ubåt eller vad attan den hette.. då när den dog i några dagar för ett tag sedan.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av bastard »

nix, man får inte sända vad man vill
finns ganska hårda reglementen för detta
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av Marie »

ahaa-okej :D
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av Vattendrag »

Baddaren skrev: 09 mar 2022 07:22 Jag tror att det faktum att 2m och 70cm banden är helt knäpptysta är ett stort problem för nyrekryteringen av radioamatörer, det är ofta där folk börjar, och om det är tyst där så blir många nog avskräckta. Instegscertifikat är nog lite sent idag, men vem vet, kanske lockar några nya!
Idag finns det ju bara ett certifikat och kräver inte CW. Men jag kan tycka att det kunde finnas ett lite enklare certifikat för VHF och uppåt med max uteffekt typ 10W, kanske även 10-metersbandet. Ungefär som det gamla C-certifikatet. Endast fabriksbyggd utrustning.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1284
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av reboot »

Marie skrev: 10 mar 2022 20:16 Varför är en mast på 15 meter löjlig om den sitter på toppen av ett berg?

Får man inte sända vad man vill som radioamatör på amatörbanden?

Jag tycker mig ha hört de som spelar musik, då när jag rattade runt på internetmottagaren när jag lyssna på den där "blipp.... blipp... blipp... blipp" ubåt eller vad attan den hette.. då när den dog i några dagar för ett tag sedan.
Det fodras lite andra antenner och effekt på sändarutrustningen och tillstånd om man ska sända kommersiell kortvåg på AM riktad till ett annat land.

B926AA0B-CA66-426D-B91E-134246D639D6.jpeg
B926AA0B-CA66-426D-B91E-134246D639D6.jpeg (90.53 KiB) Visad 419 gånger

Här t.ex. kan Bahnhof hyra tid om dom menar allvar med sina ambitioner.
https://www.nexus.org/member-services/r ... nal-radio/

Är dom ett kompetent företag så vet dom redan om det! och även att det är förbjudet för amatörer att sända sånt!

Deras "pessrelease" framstår då som en löjeväckande bluff-pudel för att "kompensera" sina fibersändningar av den ryska propagandakanalen RT i Sverige, trots att PTS (Post & Telestyrelsen) har anmodat dom att sluta med det.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av Marie »

reboot skrev: 11 mar 2022 15:02 Det fodras lite andra antenner och effekt på sändarutrustningen och tillstånd om man ska sända kommersiell kortvåg på AM riktad till ett annat land.


B926AA0B-CA66-426D-B91E-134246D639D6.jpeg


Här t.ex. kan Bahnhof hyra tid om dom menar allvar med sina ambitioner.
https://www.nexus.org/member-services/r ... nal-radio/

Är dom ett kompetent företag så vet dom redan om det! och även att det är förbjudet för amatörer att sända sånt!

Deras "pessrelease" framstår då som en löjeväckande bluff-pudel för att "kompensera" sina fibersändningar av den ryska propagandakanalen RT i Sverige, trots att PTS (Post & Telestyrelsen) har anmodat dom att sluta med det.
Jag har inte sett antennen som sitter på deras berg.

Det där vill jag undvika att svara på innan du kan skicka länk till PTS uttalande.
Jag prova att googla o hitta inget om det.
Vad jag vet så finns inte ryska RT i bahnhofs tv kanalsutbud.. Jag kan inte se den på kanallistan
Telia har däremot flertalet ryska tv kanaler och även comhem har två.

Edit
Det blir komplicerat om man säger att man vägrar att censurera internet... och sedan väljer att censurera en sak.. då har man ju brutit det man sagt.
Samma sak som att jag säger att jag aldrig ljuger... men drar till en lögn iallafall..
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1284
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av reboot »

Marie skrev: 11 mar 2022 17:00
reboot skrev: 11 mar 2022 15:02 Det fodras lite andra antenner och effekt på sändarutrustningen och tillstånd om man ska sända kommersiell kortvåg på AM riktad till ett annat land.


B926AA0B-CA66-426D-B91E-134246D639D6.jpeg


Här t.ex. kan Bahnhof hyra tid om dom menar allvar med sina ambitioner.
https://www.nexus.org/member-services/r ... nal-radio/

Är dom ett kompetent företag så vet dom redan om det! och även att det är förbjudet för amatörer att sända sånt!

Deras "pessrelease" framstår då som en löjeväckande bluff-pudel för att "kompensera" sina fibersändningar av den ryska propagandakanalen RT i Sverige, trots att PTS (Post & Telestyrelsen) har anmodat dom att sluta med det.
Jag har inte sett antennen som sitter på deras berg.

Det där vill jag undvika att svara på innan du kan skicka länk till PTS uttalande.
Jag prova att googla o hitta inget om det.
Vad jag vet så finns inte ryska RT i bahnhofs tv kanalsutbud.. Jag kan inte se den på kanallistan
Telia har däremot flertalet ryska tv kanaler och även comhem har två.

Edit
Det blir komplicerat om man säger att man vägrar att censurera internet... och sedan väljer att censurera en sak.. då har man ju brutit det man sagt.
Samma sak som att jag säger att jag aldrig ljuger... men drar till en lögn iallafall..
https://www.dn.se/kultur/svenska-intern ... sia-today/
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av Marie »

Jag tackar för länken. :D

ahaa, det handlade inte om ryska tv kanalen utan internetsajter.

nja censur och internetblockeringar är jag emot.. För det kommer missbrukas när de väl tagit steget över den linjen.
Då blir det att blocka vissa ryska sajter idag.
imorgon blockera allt med bitorrent
i övermorgon blockera det som inte är politiskt korrekt.

Så jag står på bahnhovs sida här faktiskt.
Sedan går det inte blockera... Det är bara skaffa VPN så är man förbi blockeringen... Så ska de förbjuda VPN oxå då? :hm:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av Skymning »

Skillnaden är att RT/Sputnik inte är en TV kanal utan en väl identifierad del av den Ryska propagandamaskinen. Du tittar inte direkt på BBC eller Deutche Weller när du tittar på RT.
слава україні - на хуй путін!
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"