höga elpriser

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: höga elpriser

Inlägg av bastard »

för sveriges del tror jag det kommer ett stålbad nu när elpriserna blir som i resten av europa
en hel del vi haft fördel har varit låga energipriser, nu blir det mer lika och den fördelen försvinner

sedan står vi i ett scenario som mänskligheten inte haft innan
fossilbränslenas påverkan av livsmiljöerna på jordklotet och överbefolkning
billig energi används på så många ställen att om det stryps så kommer effekterna bli svåra

ok, vi har mera energi nu än förr, men behöver mer och är mer folk
jag vet inte vad som kommer hända, men jag tror inte det kommer bli något trevligt i den snara framtiden
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: höga elpriser

Inlägg av entropi »

Summeringen från Vattenfall damp ned i brevlådan nyligen.

Förra året köpte jag 4000 kWh från elnätet.
För några år sen och 2-3 hundra tusen kr i energi-investeringar tidigare, och slösaktigare vanor, låg förbrukningen någonstans kring 18000 kWh.

Belöningen blir att grannen som värmer stugan med el ska få bidrag av mig.

Jag tycker svensken generellt sett kan dra åt skogen tills de börjar engagera sig i hur de själva kan förbättra sin situation. Tex genom att verka för lägre skatter så de har råd att leva de liv de lever.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: höga elpriser

Inlägg av bastard »

håller med

dom som sköter sig ska inte betala för dom som slösar
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: höga elpriser

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 03 feb 2023 12:23 håller med
dom som sköter sig ska inte betala för dom som slösar
Som princip har du rätt men hur definiera vad som är slöseri?
Anta att jag är en ensamstående förälder med två barn som bor i en halvdåligt isolerad sjuttiotalsvilla med enbart direktverkande el.
Jag har haft en förbrukning på 25.000kWh och har genom att sänka innetemperaturen och satt gränser för hur mycket det får duschas fått
ner det till 20.000kWh. Är det att slösa?

Elstödspaketet bör ändå stå i relation till hur mycket merkostnad man haft. Jämfört med tidigare "normalpris"
Har man tex fast pris på 90 öre har man ingen merkostnad och skall inte ha rätt till elstöd
Sen gärna en takförbrukning säg 2.000kWh/mån som vi sett tidigare. Nivån här sätter definitionen på "dom som slösar"
Vill man differensiera ytterligare kan elstödet vara säg 100% på förbrukning upp till 1000kWh/mån och 60% på förbrukning 1000-2000kWh/mån
Det är ändå dom som haft relativt hög förbrukning (sett ur perspektivet för den som förbrukar 5000kWh/år) som betalat mest för elen
så därför rimligt att elstödet i kr är högre för den som månadsvis förbrukat 2000kWh mot den som förbrukat 500kWh

Allt ovan är såklart bara krångligt och byråkratiskt.
Ta bort Moms och Energiskatt på el upp till viss nivå. Låt det ligga kvar för förbrukning ovan den nivån
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: höga elpriser

Inlägg av entropi »

xsive skrev: 03 feb 2023 14:12
bastard skrev: 03 feb 2023 12:23 håller med
dom som sköter sig ska inte betala för dom som slösar
Som princip har du rätt men hur definiera vad som är slöseri?
Anta att jag är en ensamstående förälder med två barn som bor i en halvdåligt isolerad sjuttiotalsvilla med enbart direktverkande el.
Jag har haft en förbrukning på 25.000kWh och har genom att sänka innetemperaturen och satt gränser för hur mycket det får duschas fått
ner det till 20.000kWh. Är det att slösa?

Elstödspaketet bör ändå stå i relation till hur mycket merkostnad man haft. Jämfört med tidigare "normalpris"
Har man tex fast pris på 90 öre har man ingen merkostnad och skall inte ha rätt till elstöd
Sen gärna en takförbrukning säg 2.000kWh/mån som vi sett tidigare. Nivån här sätter definitionen på "dom som slösar"
Vill man differensiera ytterligare kan elstödet vara säg 100% på förbrukning upp till 1000kWh/mån och 60% på förbrukning 1000-2000kWh/mån
Det är ändå dom som haft relativt hög förbrukning (sett ur perspektivet för den som förbrukar 5000kWh/år) som betalat mest för elen
så därför rimligt att elstödet i kr är högre för den som månadsvis förbrukat 2000kWh mot den som förbrukat 500kWh

Allt ovan är såklart bara krångligt och byråkratiskt.
Ta bort Moms och Energiskatt på el upp till viss nivå. Låt det ligga kvar för förbrukning ovan den nivån
Så länge de har råd att betala är det oviktigt vad jag tycker är slösaktigt eller inte.
Däremot är all konsumtion utöver det de har råd med slösaktigt om jag ska betala för det.

Däremot kan ju moms och, arbetsgivaravgifter och/eller energiskatter tas bort eller sänkas så folk både får högre löner och mindre utgifter.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: höga elpriser

Inlägg av bastard »

staten tjänar grova penningar på elskatt och moms och kommer inte vilja släppa den mjölkkon
och avgifterna för elnät är höga med

alla börjar vilja ha dom stora fasta inkomsterna som folk inte kan välja bort

ex, tvlicensen blev obligatorisk när många inte ville ha svt
vatten och avlopp är dom fasta avgifterna det som kostar pengar, för min del är 1/10 vatten och 9/10 avgifter
el är mycket som inte är själva elen som kostar

för många är det inte lönt att spara då det är dom fasta kostnaderna som ändå behöver betalas

i en annan dimension eller i framtiden så kanske dom fasta avgifterna blir proportionerligt med förbrukningen

exempelvis kommunalt vattenbolag
10,000 abonenter
som i dagsläget kostar 4000kr per abonent 40,000,000kr
kvittar om du använder 10 kubik per år eller 500
medlet är säg 50, 500,000 kubik per år

skulle man slå ut det per kubik är det 80 kr kubik
använd lite 10 kubik, 800 kr
använd mycket 500 kubik ,40000kr

efter ett tag kommer priserna per kubik att öka, om alla snålar och utgifterna är det samma

på samma sätt för elen

detta skulle göra det lönt att spara på ett annat sätt än idag
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: höga elpriser

Inlägg av bastard »

:roll:

https://www.dn.se/ekonomi/elnatsbolagen ... ll-agarna/

"Elnätsbolagen skyller höjda priser på utbyggnad – men miljarder går till ägarna"

låst artickel, men, jag var lite före dom :notme: :para:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: höga elpriser

Inlägg av bastard »

hittils i januari så är elpriset 1.3 vilket ger ca 2.6 kr från dom två hålen i väggen med moms skatt vinst och transport

en intressant sak är att även om elpriset är 0kr så får man betala skatt och transport för min del 0.49 +0,3375 =0,8275 kr .volket enbart det är högre än totalen för elen per kwh var för inte allt för många år sedan

detta talar politikerna väääldigt lite om, det är deras kassako numera
kollade statestik och hushållsel 2021 var ca 30,000 GWh
eller staten håvar in 15 miljarder i skatt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: höga elpriser

Inlägg av entropi »

Jag har inte samma bolag som monopolet för elen som nät-monopolet av princip.

Bara för nät-fakturan betalade jag 1.9 kr/kWh för mina 4000 kWh förra året.

Om vi säger att energidensiteten är 200 wh/kg batteri (lågt räknat)

Ett veckobatteri på 150 kWh = 150/0.2 = 750 kg = en taxi kan dra det efter ett släp.
Säg att jag har ett fastpris avtal på taxin, 300kr/v för transport till och från laddningen.

Säg att batteriet till ditt off-grid hus behöver transporteras 5km till en laddstolpe. I mitt fall blir det 15 kWh förbrukning per dag vilket räcker.

15 kWh * 7 = 105 kWh taxitransporteras.
300/105 = 2.85 kr

Edit: kastade om siffrorna

Säg att jag klämmer in en extra dag, dvs transport i snitt var 8e dag
15*8 =120
300 / 120 = 2.5 kr/kWh

Så, det visar hur SJUKT innefektivt det är med statliga monopol om de bara kan transportera el via fasta ledningar 1 kr billigare än en småskalig lösning baserad på taxi transport som jag hittade på som lekman på ett internet forum.

Säg att ett logistikproffs bygger en lösning så kan de garanterat sänka kostnaderna till hälften.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: höga elpriser

Inlägg av entropi »

Mitt förra inlägg får mig att fundera...
Vid vilken tidpunkt får man ett 150 kWh batteri för samma pris som det kostar att koppla in ett nybyggt hus på elnätet?

Ungefär där borde break even för när man slutar koppla upp nybyggen till elnätet.
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"