höga elpriser

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: höga elpriser

Inlägg av maskros »

Treårigt i SE2 är inte speciellt dyrt: https://www.compricer.se/el/jamfor_el/? ... f22758dee7
Det jag avtalade är inte unikt på något sätt.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: höga elpriser

Inlägg av Tank »

maskros skrev: 12 jan 2022 13:59 Treårigt i SE2 är inte speciellt dyrt: https://www.compricer.se/el/jamfor_el/? ... f22758dee7
Det jag avtalade är inte unikt på något sätt.
Mest att vi som är i SE4 blir chockad. Lägsta priset för någon dag sedan var 137öre/Kwh för 48 månader...

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: höga elpriser

Inlägg av entropi »

japp, nu verkar det som om vi som sparat på electricitet pga klåfingriga politiker förstört marknadskrafterna och skjutit elpricet i höjden ska betala för de som inte planerat ett skvatt.
Jag har ju tex använt vedspisen för att inte förbruka mer, men som vanligt ändrar de j**larna spelreglerna i efterhand till vad de tror passar dem själva bäst när det är valår.

Tänk om röstboskapet kunde rösta på aktörer med förmåga att tänka framåt längre än 14 dagar i taget när de styr landet!
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10336
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: höga elpriser

Inlägg av bastard »

extremt kontraproduktivt

förutom som röstboskapsbete

det rimligaste vore ex 2000kr avdrag i deklaration för alla som betalar skatt

dom som har gjort sitt och minskat elförbrukningen får verklig nytta av det, dom som har dyra vanor och dåliga avtal (i dettaa läget) får pengar med men mindre procentuellt

om det är så att det borde minskas i elförbrukning så skall ju dom som förbrukar lite belönas , inte dom som förbrukar mycket
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10336
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: höga elpriser

Inlägg av bastard »

och i morgon runt 20 öre kwh, eller runt 90 öre med skatt och avgifter

det märks att det inte är stabil energiförsörjning när det varierar så mycket dag för dag
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: höga elpriser

Inlägg av entropi »

så, idag när elen är nästan gratis, får jag mer subventioner om jag chockhöjer min förbrukning idag så jag kommer upp i 2000 kwh denna månad? :hm:
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: höga elpriser

Inlägg av xsive »

entropi skrev: 13 jan 2022 10:02 så, idag när elen är nästan gratis, får jag mer subventioner om jag chockhöjer min förbrukning idag så jag kommer upp i 2000 kwh denna månad? :hm:
Kan så vara men förutsätter att du har timdebitering.
Den stora majoriteten med rörligt avtal betalar ju för genomsnittligt elpris under månaden och för dom spelar det egentligen ingen
roll om man förbrukar mindre dom dagar elpriset är högt.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: höga elpriser

Inlägg av entropi »

xsive skrev: 13 jan 2022 10:19
entropi skrev: 13 jan 2022 10:02 så, idag när elen är nästan gratis, får jag mer subventioner om jag chockhöjer min förbrukning idag så jag kommer upp i 2000 kwh denna månad? :hm:
Kan så vara men förutsätter att du har timdebitering.
Den stora majoriteten med rörligt avtal betalar ju för genomsnittligt elpris under månaden och för dom spelar det egentligen ingen
roll om man förbrukar mindre dom dagar elpriset är högt.
Jag har timdebitering ja, och innan jag hade det försökte jag ändå på prov att styra min förbrukning på ett sätt som gagnar elnätet.
Dessutom genererar jag mer el än jag förbrukar på ett år, så jag får 60 öre/khw extra i subventioner.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: höga elpriser

Inlägg av xsive »

entropi skrev: 13 jan 2022 10:23 Jag har timdebitering ja, och innan jag hade det försökte jag ändå på prov att styra min förbrukning på ett sätt som gagnar elnätet.
Dessutom genererar jag mer el än jag förbrukar på ett år, så jag får 60 öre/khw extra i subventioner.
:up:
Själv tillhör jag den grupp som inte planerat ett skvatt och bara "utnyttjar systemet" med förbrukning på 2.878kWh för December
och fick därför en elräkning på sammanlagt 9.389kr (Rörligt elpris 2,45kr/kWh sen skatter, nät osv)
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10336
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: höga elpriser

Inlägg av bastard »

funderar på vad norge gör i oslo regionen
dom har matat in energi länge nu och elpriset är högt , nu 121 euro Mwh medans det är 15 i sverige, och på fler ställen

antingen fyller dom sina pumpkraftverk, ordentligt eller ?
kan inte vara kul med så höga elpriser när det är rea runt om
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"