Att spara till kommande generationer

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
taxerman
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 sep 2021 13:00

Att spara till kommande generationer

Inlägg av taxerman »

Min sambo och jag delar oftast inställning om prepping, och ekonomi, men på en punkt är det ofta vi inte kommer överens. Hur mycket man ska spara till kommande generationer.

Eftersom min sambo har barn så vill hon gärna att vi sparar till dessa, så att dom kan få ett rimligt arv, och fortsätta att förvalta det vi har byggt upp. Jag har däremot inte några barn själv, och ser inte direkt någon poäng med att spara pengar på banken, köpa aktier eller guld. Jag vill använda mina pengar för att leva i nuet, och har inte något problem med att bankkontot är tomt när jag lämnar jordelivet.

Det här gör att jag unnar mig mycket som dom flesta med familj normalt sett inte gör, vilket nu hamnar i kontrast till hur min sambo lever. Jag köpte en Blaser R8 med ett Kahles sikte härförleden, med pengar som jag själv ärvt, men min Sambo blev ledsen och tyckte att jag skulle sparat detta till nästa generation.

Hur gör ni som är i en liknande situation?
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Att spara till kommande generationer

Inlägg av Omnivore »

För att hårdra det... att maskera rätten till en annans pengar med hänvisning till att det är ju våra pengar eller att det finns barn i huset har kraschat många förhållanden. Nu är ju det här dina ärvda pengar det handlar om, inte hennes och barnen är hennes, inte dina. Det låter krasst och det är det.

Hon har valt att satsa en stor del av sitt liv och sina medel på att skaffa barn som förhoppningsvis har en far någonstans. Denne fader borde ha större intresse och ansvar för nästa generation än vad du har. Samtidigt är det kanske inte läge att sätta sig på en alltför hög häst. Hon kan ju med viss rätta börja undra varför hon är i det här förhållande öht om ni nu inte delar mycket annat än sängen, matbordet och taket över huvudet. Hon vill förmodligen ha ut mer av relationen än så.

Skitsvår situation att lösa på ett diplomatiskt sätt. Hon måste respektera att du har rätt till dina ägodelar samtidigt som du inte kan sätta ned foten alltför hårt om du vill behålla relationen intakt. Jag avundas dig inte.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Ursus

Re: Att spara till kommande generationer

Inlägg av Ursus »

"When Wife gives you lemons,
find new Wife"
- Master Ursus

Är i allmänhet på Omnivores linje. Du är inte biologisk far till barnet och har därmed inget moraliskt tvång att förse denna med pengar. Utan att bli cynisk, men det känns lite manipulativt att anse att du som styvfar skall lägga dina pengar på ett barn som inte är ditt eget. Om ert förhållande krashar, vad händer då med sagda pengar om de ligger i barnets sparkonto? Du lär inte få tillbaka dem lättvindigt i en juridisk tvist om de är låsta.

Förhållandet är mellan dig och sambon, inte hennes barn. Hade jag varit i din sits hade jag gärna spenderat pengar på sambon för kärlekens skull, och i mån av hur bra relation du har med barnet gett denne lite presenter och stöd. Men inte kapital att binda upp. Förhållanden idag är ytterst flyktiga och ombytliga, med illusionen av oändligt många val av partners genom Tinder och sociala medier. Sätt inte blind tillit till att du har en framtid med denna människa, hur bra det än känns.

Och om ni gifter er: Äktenskapsförord!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Att spara till kommande generationer

Inlägg av xsive »

taxerman skrev: 23 sep 2021 12:22 Eftersom min sambo har barn så vill hon gärna att vi sparar till dessa, så att dom kan få ett rimligt arv, och fortsätta att förvalta det vi har byggt upp. Jag har däremot inte några barn själv, och ser inte direkt någon poäng med att spara pengar på banken, köpa aktier eller guld. Jag vill använda mina pengar för att leva i nuet, och har inte något problem med att bankkontot är tomt när jag lämnar jordelivet.
Kan kommentera från en annan vinkel.
Har föräldrar som närmar sig livets slutskede.
Det svåra är att få dom gamla att inse att vi INTE vill dom skall snåla med sina pengar.
Dom har arbetat ihop sina sparpengar och jag och syskon vill dom skall spendera dom för att ha det så bra som möjligt.
Eventuellt arv är absolut sekundärt efter ALLT annat.
Innebär inte att man skall leva på marginalen under sitt arbetsliv på grund av mycket spenderande men den buffert man
byggt upp är inte i första hand till för att lämna till nästa generation. Framförallt inte pengar.
I started out with nothing, and still have most of it left
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Att spara till kommande generationer

Inlägg av Tank »

Håller med alla här. I korthet: Det är dina resurser, du gör vad du vill med dom. Det bestämmer du och ingen annan vad du skall göra med dom.
Det är fullt normalt att man kör med någon form av känslomässig utpressning, men frågan är: Vad får jag ut av det hela? Om du anser att allt är ok, fine, kör på det. Men om du anser att du puttar in mer än du får ut av det, ta en funderare på varför du känner så?
I vissa fall får man bita i det sura äpplet för att kunna sätta tänderna i något annat gott :D men balansen måste ändå finnas där till slut. ;)

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"