england, gruppmentalitet, soppatorsk

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

england, gruppmentalitet, soppatorsk

Inlägg av bastard »

Dom har ju problem med att köra ut bensin och diesel i england, dom har inte tillräckligt med lastbilschaffisar
Det finns på lager men dom får inte ut det
Och sedan börjar folk hamstra, trotts uppmaningar om att inte göra det
Ungefär samma som toapapper i början av coronapandemin

Ganska intressant att se hur en liten kugge i maskineriet ställer till det, och hur folk beter sig
Hur tror ni det blir om det :shtf: halvvägs, säg, ingen internet,telefon, el och då ingen bränsle från mackarna, vintertid minus 20 grader?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: england, gruppmentalitet, soppatorsk

Inlägg av entropi »

Totalt. Kaos.
Kan det ta 2-3 dagar innan husen är så utkylda att folk börjar leta efter varma hus?

Folk kommer frysa ihjäl i drivor en biltank ut från städerna.

De närmsta grannarna får komma in och värma sig när de knackar på.
Jag stannar hemma, möjligen tar jag en sväng till jobbet och kollar läget första eller andra dygnet, men det finns inget för mig att göra där ändå utan el.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: england, gruppmentalitet, soppatorsk

Inlägg av reboot »

bastard skrev: 25 sep 2021 18:08
Ganska intressant att se hur en liten kugge i maskineriet ställer till det, och hur folk beter sig
Hur tror ni det blir om det :shtf: halvvägs, säg, ingen internet,telefon, el och då ingen bränsle från mackarna, vintertid minus 20 grader?
Det räcker med att elen går åt helvete mitt i smällkalla vintern, så kommer ju allt det andra du nämde och mer därtill på köpet liksom........ finns inget halvvägs SHTF utan el!
När de vattenburna värmeelementen fryser sönder finns det ingen återvändo att återställa husvärmen utan ett fungerande samhälle.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: england, gruppmentalitet, soppatorsk

Inlägg av WoodsmansLife »

Mjo erfarenheten av vattenburna element som fryser sönder har jag... En gammal vedpanna med elpatron som slutade fungera en helg vi var borta och de var - 32 ute. När vi kom hem hade alla 8 element exploderat av is bildning. Då var det bara 2.5 dag i den kylan.

Nu har vi en stor tjälstens vedkamin som värmer huset och vattnet är draget minimalt till 3 kranar i huset och är enkelt att stänga av och tappa bakvägen om vi måste bort eller något annat skulle hända.

Skulle ändå kalla oss själva kapabla men de tog ju ändå ett tag att lösa de små vattenskadorna som blivit innan huset var i ordning igen.

Så om något sånt här skulle hända på större skala tror jag många är helt rökta och kommer leta sig till vänner/grannar som ha varma och torra hus
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: england, gruppmentalitet, soppatorsk

Inlägg av entropi »

Det var väl i princip vad som hände i Texas nyligen?
Men jag har fått för mig att "pöbeln" inte skulle vara lika civiliserad här.
Har inte kollat närmre, men det lär väl inte ha varit -20 där heller.

Vore kanske extra bra timing för ryssen att störa elförsörjningen under en köldknäpp den här vintern för att så extra polarisering inför valåret 2022.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: england, gruppmentalitet, soppatorsk

Inlägg av Omnivore »

Nej, vår "pöbel" är nog inte lika civiliserad. Från öster väntar jag mig heller intet gott och det är inte bara Ryssland jag tänker på.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
halo
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 apr 2020 09:25

Re: england, gruppmentalitet, soppatorsk

Inlägg av halo »

Varför tror ni att "pöbeln" skulle bete sig sämre här under ett två veckors strömavbrott på vissa platser i landet?
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: england, gruppmentalitet, soppatorsk

Inlägg av entropi »

halo skrev: 01 okt 2021 21:09 Varför tror ni att "pöbeln" skulle bete sig sämre här under ett två veckors strömavbrott på vissa platser i landet?
Plundring inom två timmar vid strömavbrott 2015. Men allt har säkert förändrats och blivit lugnare på sex år 😜
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -stockholm

En av anledningarna är att vi avväpnat alla laglydiga och kriminaliserat alla möjligheter till motstånd, medan kriminella kunnat beväpna sig tyngre och tyngre.
I Texas är det betydligt högre risk att bete sig på det viset.
Survival
Honor
Liberty
Ursus

Re: england, gruppmentalitet, soppatorsk

Inlägg av Ursus »

Tyckte att det hamstrades friskt i början av pandemin här.

Mitt lokala Coop (och det är största modellen av Coop som byggs) var i praktiken tömd på "matkonserver", tvål och handsprit utöver toapapper, i veckor; om inte månader. Det gick knappt att hitta en hårdtvål på vad som kändes som evigheter. Kunde skatta mig lycklig som hade mina prepps redo.

Så Sverige är långt ifrån immuna mot en situation liknandes Storbritannien. Vi har i viss mån en fördel att vara mindre importberoende än GB; vad jag har förstått har de knappt någon inhemsk produktion av basvaror överhuvudtaget. Men vi skall inte tolka det som oövervinnlighet.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"