Tält för de fyra säsongerna

Alla typer av säckar och väskor är välkomna här.
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 938
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av deadrabbit »

Tittat på många filmer om tält som jag villhöver. Har fortfarande inte landat på något.
Vill bara skjuta in att en del värmer från utsidan via ex Swedish torch och inte alltid kamin inne om det blir aktuellt.
https://youtu.be/QeHGDr81XwM
Har noll produkt kännedom om bereg up-5 som visas i film men kan läsas om bla här
https://www.umeaoffroad.se/index.php?ma ... ts_id=1158
Finns flera storlekar
3-3-3 Radio Plan
Tank
Inlägg: 1708
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av Tank »

Mitt 3-manna tält "vintertält", som då billigare ref, är en äldre variant av detta:
https://www.outnorth.se/bergans/hardang ... -pers-tent

Det har bland annat reglerbar ventilation som kan öppnas och stängas från insidan på båda sidorna och har samma typ av lösningar för tältstänger och hur man spänner tältet som Hilleberg. Dock bör man göra sin undersökning noggrant eftersom tex xxl har egna billigare varianter av tex Bergans tält för ibland mycket bra priser.

Sen skulle jag säga att nordiska och för det mesta bättre engelska tält som kan resas med innertältet som del av rensningen sammankopplade är bättre än de amerikanska varianterna som har inner först.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av Charlie** »

deadrabbit skrev: 30 sep 2021 13:16
Vill bara skjuta in att en del värmer från utsidan via ex Swedish torch och inte alltid kamin inne om det blir aktuellt.
https://youtu.be/QeHGDr81XwM
Jag har sett den där videon förut och jag måste säga att det är ju genialt. Svårigheten blir att hitta sådan rejäla vedkabbar om man inte har sådan upplagda någonstans. Jag har en fundering som inte är lika enkel men det är samma princip, att elda på utsidan och leda varmluft in i tältet. Man sätter helt enkelt en tältkamin utanför tältet och leder in varmluft genom någon liknande rörkonstruktion. Det blir inte lika underhållsfritt, då man ständigt måste peta in mer ved i en kamin men man behöver ju bara elda en stund innan man kryper ned i sin varma sovsäck och somnar. På morgonen drar man upp tältöppningen och gör upp en ny eld så att man får värme den stunden man packar ihop och samtidigt kokas morgonkaffet ute på kaminen.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av Charlie** »

...man borde egentligen bara kunna elda på marken framför tältet och ha rörets ena ända, böjt ned i en grop på andra sidan elden och röret ligger över elden och in under yttertältets duk :hm:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 772
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av FCR2 »

Kör också bara tre-säsongs tält. Som skåning träffar jag inte på många kalfjäll. All tält resning kräver samspel med omgivande terräng och därför känner jag mig trygg i mitt val.
Kör lite olika två eller tre pers tält. Jag måste ha plats för att byta kläder mm under tak. Att kunna resa innertält samtidigt med yttertältet eller yttertältet först är absolut nödvändigt för mig. Att hålla mig och utrustningen torr är livsviktigt. Vill gärna hålla mig under två kilo. Och helst ett självstagande tält, funkar med delvis självstagande dvs bara en båge. Det jag använder mest nu är Wild Country by Terra Nova Zephyrons 2. Billigt och helt ok. Typ 2000 kr. Terra Novas version +7000 kr.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10737
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av bastard »

har haft hilleberg dom sista 30 åren och det är bra , dock lite större än enmanna då jag tycker det r för trångt

att elda utanför och leda in värme funkar men är mycket knepigt att få lagom temperatur på luften, man vill ju inte bli skållad
går att göra det hyggligt med lite elektronik, fläktar med spjäll, eftersom enkla elektronikfläkar inte tål värme får man ha dom så man blåser in luft i röret

och en bit rör som går genom elden/glöden, en som kan blåsa in kalluft mellan elden och tältet via spjäll så man får rimliga värden och elektroniken som sköter det hela

tunna titanrör är vettigt, eller rostfritt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2528
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 01 okt 2021 16:44 har haft hilleberg dom sista 30 åren och det är bra , dock lite större än enmanna då jag tycker det r för trångt

att elda utanför och leda in värme funkar men är mycket knepigt att få lagom temperatur på luften, man vill ju inte bli skållad
går att göra det hyggligt med lite elektronik, fläktar med spjäll, eftersom enkla elektronikfläkar inte tål värme får man ha dom så man blåser in luft i röret

och en bit rör som går genom elden/glöden, en som kan blåsa in kalluft mellan elden och tältet via spjäll så man får rimliga värden och elektroniken som sköter det hela

tunna titanrör är vettigt, eller rostfritt
Och ett 60Ah AGM batteri i ryggsäcken...
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10737
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av bastard »

man kan ha en teg modul

för två mindre elektronikfläktar så är det inte mer än några watt som behövs


en annan modell av värmare vore att ha vattenburen värme, slinga i elden och silikonslang under sovsäcken, och en liiten pump

heatpipes vore en annan sak
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
pre
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 maj 2019 21:26

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av pre »

Även relaterad fråga, hur är det med liggunderlag, sådana med minst R =4 eller så verkar alla vara skitdyra. Behövs det och finns det några som inte kostar typ 1800 kr?
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av Charlie** »

pre skrev: 03 okt 2021 19:40 Även relaterad fråga, hur är det med liggunderlag, sådana med minst R =4 eller så verkar alla vara skitdyra. Behövs det och finns det några som inte kostar typ 1800 kr?
De flesta liggunderlag är hyfsat billiga. Man kan ha 2 st. helt vanliga från lågbudgetfabrikaten under sig. Kolla efter Kronans liggunderlag på överskottsbutiker. Dessa är lite tjockare, lite längre och lite bredare.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Ryggsäcken (BOB)"