Tält för de fyra säsongerna

Alla typer av säckar och väskor är välkomna här.
pre
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 maj 2019 21:26

Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av pre »

Vad för enmannatält som även klarar vinterbruk vettigt finns det? Behöver inte ha lättaste möjliga, men ska ju tåla snö, men även ha ventilation för varmare väder, samt klara regn utan att det regnar in osv.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av Charlie** »

Ett 3-säsongstält kan duga mycket bra även vintertid, beroende på viken region i landet man tänkt använda det. Alla nylonvävar blir stela i extrem kyla typ från - 20° och kallare. De tunna trådarna i nylonväven riskerar då att brytas av och revor är då ett faktum. På de sk 4-säsongstälten är nylonväven framtagen för att inte ha egenskapen att stelna i extrem kyla. Dessa tält kostar också en hel del. Fimbulvintertemperaturer, är tex inte vanliga söder om Dalälven och om man planerar att vintertälta i södra delen av landet, så kanske ett 4-säsongstält är overkill.
Jag resonerar som så, att tältet skyddar mot regn och och mygg/småkryp, något som vanligtvis inte finns under vinterhalvåret. Regna kan det gör på vintern, framför allt i södra delen av landet. Om jag utgår från mig själv, så kommer ett 4-säsongstält väl till hands om man ger sig i väg på en fjälltur vintertid men befinner man sig i skogslandet räcker det med en bra tarp. Snön är ett bra byggmaterial för en mysig bivavk och kan med fördel kompletteras med en tarp. Därför tycker att man bör lägga fokus på en bra vintersovsäck i första hand i stället för ett 4-säsongsält.
I en överlevnadssituation vintertid är fjällvärlden en miljö man bör undvika in i det sista. Om du har friluftsliv som intresse och funderar på att ge dig ut på en vinterfjälltur, så visst är ett 4-säsongstältet en bra investering.
Jag använder ett Hilleberg Soulo. Det är ett 4-säsongstält för en person och har bra utrymme även på höjden. Tältet har även en lagomt stor absid för utrustningen.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av entropi »

Vilket fantastiskt bra svar, det är sånt här som verkligen gör forum som det här värda att besöka! :up:
Survival
Honor
Liberty
Ursus

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av Ursus »

Hilleberg Akto borde matcha dina kriterier. Har en sådan och gillar den allmänt... med undantag för att innertältet är vidrigt gult och lyser upp insidan som en sol. Inga större problem en mörk vinternatt, men räkna inte med sömn en sommarnatt med midnattssol om du inte har mask för ögonen. Det är LJUST!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av xsive »

Hilleberg i all ära men är ju inte precis billigaste prisklassen.
"Klara vinterbruk vettigt" innebär ju inte en expedition på kalfjället.
Jag gillar Hilleberg men har svårt svälja priset som kan kräva att sälja en sistfödd
Finns bra alternativ i lite mindre smärtsam prisnivå....
I started out with nothing, and still have most of it left
Ursus

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av Ursus »

xsive skrev: 29 sep 2021 17:07 Hilleberg i all ära men är ju inte precis billigaste prisklassen.
"Klara vinterbruk vettigt" innebär ju inte en expedition på kalfjället.
Jag gillar Hilleberg men har svårt svälja priset som kan kräva att sälja en sistfödd
Finns bra alternativ i lite mindre smärtsam prisnivå....
"Om val står mellan Pryl och Barn,
sälj Barn"


- Master Ursus
Tank
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av Tank »

Båda mina enmanstält är tresäsongers men jag skulle inte ha dom på kalfjället på vintern, men väl i skogen med lite tanke.
Jag har legat i prisklassen mellan 1500 till 2500.
Är det vikt eller utrymme som är viktigt? Jag skulle nog gå på utrymmet för komfortens skull (läs: att kunna byta om i skydd).
Hilleberg är mycket bra, men dyrt säger den fattige/snåle/prismedvetne. ;)
Själv tycker jag att Bergans är mycket pang för pengarna och är lite som Hillebergs lillebror i känsla och utförande till ett betydligt lägre pris.
Så jag skulle rekommendera ett tvåmannatält. :)

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av Charlie** »

Tank skrev: 29 sep 2021 18:42 . ..så jag skulle rekommendera ett tvåmannatält. :)
//Tank
Ja vintertid behövs mer utrymme i tältet av naturliga skäl. Ett 2-manstält är egentligen alltid att föredra. Hilleberg Soulo som jag använder, är dessutom 0.2 kg tyngre än deras lättaste 2-manstält, så man skall var eftertänksam när man köper tält. (Det var inte jag)
Hillebergstälten är egentligen fördyra som fler redan påpekat. Bergans tält är både kända och erkända för sin kvalitét och priserna på deras tält är mer humana.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
pre
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 maj 2019 21:26

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av pre »

Charlie** skrev: 28 sep 2021 23:44 Ett 3-säsongstält kan duga mycket bra även vintertid, beroende på viken region i landet man tänkt använda det. Alla nylonvävar blir stela i extrem kyla typ från - 20° och kallare. De tunna trådarna i nylonväven riskerar då att brytas av och revor är då ett faktum. På de sk 4-säsongstälten är nylonväven framtagen för att inte ha egenskapen att stelna i extrem kyla. Dessa tält kostar också en hel del. Fimbulvintertemperaturer, är tex inte vanliga söder om Dalälven och om man planerar att vintertälta i södra delen av landet, så kanske ett 4-säsongstält är overkill.
Jag resonerar som så, att tältet skyddar mot regn och och mygg/småkryp, något som vanligtvis inte finns under vinterhalvåret. Regna kan det gör på vintern, framför allt i södra delen av landet. Om jag utgår från mig själv, så kommer ett 4-säsongstält väl till hands om man ger sig i väg på en fjälltur vintertid men befinner man sig i skogslandet räcker det med en bra tarp. Snön är ett bra byggmaterial för en mysig bivavk och kan med fördel kompletteras med en tarp. Därför tycker att man bör lägga fokus på en bra vintersovsäck i första hand i stället för ett 4-säsongsält.
I en överlevnadssituation vintertid är fjällvärlden en miljö man bör undvika in i det sista. Om du har friluftsliv som intresse och funderar på att ge dig ut på en vinterfjälltur, så visst är ett 4-säsongstältet en bra investering.
Jag använder ett Hilleberg Soulo. Det är ett 4-säsongstält för en person och har bra utrymme även på höjden. Tältet har även en lagomt stor absid för utrustningen.

Kalfjället är inte aktuellt, men det får ju gärna inte gå sönder av -20 ändå. Bor helt klart söder om Dalälven, även om man vill kunna ta sig några mil hit och dit, så är nog knappast tanken att vandra 50 mil liksom, inte realistiskt från min vinkel.
Tank skrev: 29 sep 2021 18:42 Är det vikt eller utrymme som är viktigt? Jag skulle nog gå på utrymmet för komfortens skull (läs: att kunna byta om i skydd).
Kan hålla med om att det där med att kunna sitta i tältet vettigt är en bra grej, så att man kan byta om.

6000+ kr hade jag inte tänkt spendera, skall det verkligen behövas? sovsäckar finns ju bra grejer som klarar -35 som militärt överskott för under 1000 kr, känns skevt att behöva lägga 6 ggr så mycket på tältet då.

men okej Berganss får jag kolla på. Funkar bra även sommartid med ventilation? regnar inte in ens vid kraftig blåst?
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av Charlie** »

pre skrev:
...men okej Berganss får jag kolla på. Funkar bra även sommartid med ventilation? regnar inte in ens vid kraftig blåst?
Ja ventilationen är den samma på sommar och vintertält. Är tältet riktigt uppsatt regnar det inte in utan vattnet rinner av. Är tältet dåligt uppsatt, så att tältduken inte är sträckt och spänd, bildas det vattenpölar på tälttaket och där kommer vattnet så småningom att tränga igenom om dessa vattenpölar får vara kvar länge över tid. Enstska vattendroppar kan ju blåsa in genom ventilstionsöppningarna men det är försumligt lite. Om det regnar länge och ihålligt, så kommer vatten så småningom om att sipra in från backen. Kondensfukten på insidan tältfuken kommer också att blöta allt som kommer i kontakt med tältduken. Innemiljön i ett tält är alltid fuktig från kondensen som kommer i huvudsak från den som huserar i tältet.

Kraftig blåst kan bili ett problem när man tältar. Nu är moderna tält mycket tåliga men det fladdrar obehagligt i tältduken och man måste förankra tältet ordentligt. I bland får man gå ut och sträcka på tältlinorna regelbundet vid hård vind. Tunneltält och kupoltält är oftast väldigt stabila i hård vind men man kan ju fundera över tältplatsen om man vet att det kommer att blåsa rejält och söka en tältplarsts med någorlunda lä. Mitt inne i skogen är det sällan problem men en fladdrande tältduk i hård vind, är obehagligt störande för öronen.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Ryggsäcken (BOB)"