Tält för de fyra säsongerna

Alla typer av säckar och väskor är välkomna här.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av xsive »

Charlie** skrev: 04 okt 2021 02:11
pre skrev: 03 okt 2021 19:40 Även relaterad fråga, hur är det med liggunderlag, sådana med minst R =4 eller så verkar alla vara skitdyra. Behövs det och finns det några som inte kostar typ 1800 kr?
De flesta liggunderlag är hyfsat billiga. Man kan ha 2 st. helt vanliga från lågbudgetfabrikaten under sig. Kolla efter Kronans liggunderlag på överskottsbutiker. Dessa är lite tjockare, lite längre och lite bredare.
Beror väl lite på förhållanden. Skall / kan man ha eld så innebär uppblåsbara isolerade liggunderlag vissa risker för läckage från minsta lilla glödflaga.
Å andra sidan så är det en väldigt stor trivselfaktor med ett tjockare (7-9cm) uppblåsbart underlag som i stort sett helt isolerar mot markkylan.
Dom kostar som du säger 1800-2200kr. Jag har klarat mig från läckage. 8-) Ett som luften pyst ur isolerar noll och inget.
Ett alternativ är ju ett kronans blus lite mer budget uppblåsbart.
Använder själv
Thermarest NeoAir All Season LW som har några år på nacken och inhandlades för ca 1500kr till extrapris. R4,9 - 6,3cm (Modellen utgått)
Även en Exped Synmat HL Winter LW R5 - 9cm som inhandlades för att passa bättre till enmanstältet som jag använder med footprint.
https://www.exped.com/sweden/en/product ... -winter-lw
Dom är jämförbara i isolering men föredrar nog Exped med sina längsgående kanaler som jag ligger bättre på.
Finns ju även upplåsbara dunisolerade underlag med R7,8...
Om du skaffar ett uppblåsbart - snåla inte på storleken
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av bastard »

renskinn är ett alternativ som liggunderlag med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av Ursus »

bastard skrev: 04 okt 2021 20:43 renskinn är ett alternativ som liggunderlag med
Och fårskinn ;) Ett par fällar som man sätter på bilsäten vintertid (finns på IKEA/Biltema) kan placeras ände mot ände som liggunderlag. Helvetes varma och goa.
pre
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 maj 2019 21:26

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av pre »

Skinn är säkert bra, men de måste väl ändå väga en handfull kg?

Kronans hittar jag ingenstans, varken på svenska eller utländska affärer. Hur stor och tjock är den?

Har redan liggunderlag från innan, men känner mig väldigt tveksam på dem för vinterbruk.
https://www.biltema.se/fritid/friluftsl ... 2000035530
Bekvämt skumfyllt liggunderlag med självuppblåsning. Fyllningen tillsammans med luften ger en bra isolering mot kyla. Antiglidbehandlad 150D Oxfordnylon på utsidan. Levereras med förvaringsväska och band kring mattan. Mått: 195 x 66 x 5 cm. Vikt: 2 kg.
Tung och inte så bra ändå. Dels inget uppmätt R-värde så antar typ max 2, och del tung och stor.

Har även någon annan variant i cellplast, men räcker inte ens för att jämna ut om man ligger på lite rötter, väger dock inte så mycket.

Hade inte tänkt eld när jag sover, litar inte på att det inte typ förstör tält eller så.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av Charlie** »

Under barmarksperioden har jag ett Thermarest Ridgerest och ett uppblåsbart liggunderlag. Detta är en mycket bra kombo. Eftersom jag har ett självstadgande enmanställt, är det busenkelt att hitta ett bra ställe att ligga på. Jag viker ut Ridgerest underlaget och provligger. Där efter slår jag upp tältet ovanpå liggunderlaget och har det uppblåsbara inne i tältet. På så sätt skyddas både tältgolvet och det uppblåsbara liggunderlaget. Under vintern med snö på marken så brukar det vara mindre problem med osköna ojämnheter som rötter, gropar och stenar. Då brukar jag bara ha försvarets tjocka liggunderlag underst och ett Thermarest Ridgerest ovanpå. Jag har provat uppblåsbara liggunderlag på vintern men jag upplever de mindre varma. Jag vet att det finns uppblåsbara liggunderlag för vintertid. Dessa har ett lager med dun för att isolera bättre men de är snusktit dyra.
Jag vill slå ett slag för Thermarest Ridgebak. De är tunna, lätta och sköna att ligga på. De är också varma tack vare luftspalterna som bildas av mönstret. Jag rullar inte mitt utan viker det på mitten och sedan viker jag tillbaka halvorna. Som ett dragspel alltså. Hopvikt blir det en ca 7 cm tjock sittplatta som är skön att sitta på när man vilar. Detta bär jag med mig för jämnan. Även på dagsturer. Alla vanliga liggunderlag går att vika så och jag tycker att det är att föredra.
Det där med ojämnheter under ryggen kan upplevas som ett problem första natten. Där efter vänjer man sig. När man gått en hel dag med ryggsäck och tagit ut sig, somnar man sött även om man känner av en rot i vekryggen och en sten under skulderbladet. Man somnar som ett barn iallafall och sover som en stock.
Försvarets liggunderlag dyker upp lite då och då till ett överkomligt pris på överskottsbutikerna. De är oftast gråa till färgen men de är i övrigt samma modell som de svarta som används i dag. Alternativet är att man frågar någon som är aktiv i den "gröna firman" som kanske kan "slarva bort" sitt till dig.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av Charlie** »

...liggunderlaget heter Thermarest Ridgerest och inget annat :smack:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Tank
Inlägg: 1663
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av Tank »

Charlie** skrev: 06 okt 2021 02:57 ...liggunderlaget heter Thermarest Ridgerest och inget annat :smack:
:lol:

Jag har för övrigt samma som grund och sen ett uppblåsbart, Thermarest Venture. Båda då 63cm som ger bra komfort och ett vettigt U-värde tillsammans på strax under 5. Om det är vinter lägger jag till en vanlig ebay lätt isolerad alu-underlag i botten på tältet som är ca 100X200cm som då gör att inget kommer i kontakt med tältbotten och get lite extra isolering.

Jag ser sovsäck och liggunderlag som en kombo. De skall matcha varandra för att ge bästa komfort per viktenhet. Jag har för länge sedan slutat med att sova kallt eller hårt ;)

Sen är jag sån att jag har många olika för att matcha just den tiden på året och temp.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
CarolusRex1772
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 okt 2021 23:25

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av CarolusRex1772 »

Hej
Förslag på tält för fyra säsonger som jag själv inhandlat och är extremt nöjd med. Största vinsten enligt mig är att man kan omvandla det från 3 säsongs till 4 säsongs på ett par minuter.
Mitt favorit tält i nuläget.
Jag pratar om litefighter 1
Utmärkta recentiorer som rekommenderas för den intresserade på youtube.

https://youtu.be/cazdzZVejOk

https://youtu.be/KMw7BAlUYys

Återkom gärna med åsikter och synpunkter.
Med vänlig hälsning,
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av bastard »

funderat på frågan ett tag och ser en delning av frågan

vanligen så tänker jag tält som något man ska ha med sig och övernatta i
ex vid fjällvandring och liknande

det andra är om man ska ha det som mer av ett hem, där man vill ha lite höjd, värme och mycket tåligare
det senare så blir det ordentligt tyngr, men rätt sak och du kan bo i det under hela året och vara mer än en liten sovplats
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av bastard »

kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Ryggsäcken (BOB)"