27mhz eller 69mhz?

Radio, kameror, larm och liknande.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: 27mhz eller 69mhz?

Inlägg av Marie »

3G kommer försvinna före 2G.. just för att det är så mycket styrningar o larm o dittan o duttan som går via 2G, så det kommer förlängas tills all teknik hunnits bytas ut.. Jag läste det i nååågot av alla dokument från PTS.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
XEO
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 feb 2020 17:05

Re: 27mhz eller 69mhz?

Inlägg av XEO »

27 mhz är ett fritt band att använda . Jag har en basradio som klarar av sända från 1.8 mhz till 54 mhz den är öppnad för att sända på 27 mhz
och en handaparat med 4 watts sändnings effekt på fm och en kast antenn för 27 mhz bandet , om du har tillgång till usb i en radio så får du använda 12 watts effekt på det bandet . Det finns mycket radios till salu men köp en bättre beg radio och antenn eller nya apparater och antenn ,kabel.
det behöver inte vara en avansread radio bara dom täcker ditt behov. Jag har kört Färöarna på 10 watts effekt. Jag är radioamatör som kör mycket qrp radio i skogen och med låg effekt på 5 till 10 watt .
Ra180.
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: 27mhz eller 69mhz?

Inlägg av Sterb »

Marie skrev: 08 dec 2021 16:43 3G kommer försvinna före 2G.. just för att det är så mycket styrningar o larm o dittan o duttan som går via 2G, så det kommer förlängas tills all teknik hunnits bytas ut.. Jag läste det i nååågot av alla dokument från PTS.

För de som vill ha lite mer information på ämnet:

https://www.pts.se/sv/privat/telefoni/t ... ch-3g-nat/

https://www.induo.com/b/2g-och-3g-fasas-ut/

"Som vi skrivit om tidigare så kommer 3G näten att stängas ned före 2G, det är vår bedömning och sett till andra länder har det skett i den ordningen, man börjar med 3G-näten eftersom 2G-näten används för olika typer av uppkopplade processer med låga krav på bandbredd, exempelvis inom säkerhet, tracking, M2M och en del IoT-lösningar.

Blickar vi ut så ser det ut att 3G kommer avvecklas inom 3 år och 2G inom 5 år om man ser till den globala marknaden. "
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: 27mhz eller 69mhz?

Inlägg av vantohal »

Handradio kommer du nog inga mil med, i min erfarenhet, iallafall på 27mhz med laglig uteffekt. Kanske från en bergstopp till en annan, jag vet inte.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: 27mhz eller 69mhz?

Inlägg av Marie »

En 27MHz handradio med lång antenn till basstation som har rejäl antenn går att komma upp till ettpar mil med under bra förhållanden..
Egen erfarenhet. Handradion jag hade var en 3watt AM med ca.120-130cm antenn(minns inte måttet exakt detta var på 90talet) Basstationen var en CBmaster 3600 med 6/8ing antenn(ombyggd 5/8ing kallad något med Dansk-blablabla som var väldigt poppis för prestanda) på ett 7meter högt hus med 6meter maströr.. Det var inga atmosfäriska störningar eller skipp i luften. Avstånd mellan stationerna 2,3mil
Detta är asså optimala förhållanden...

Genomsnittsförhållanden, skulle jag nog säga, hand till hand enhet med säg 1meter antenn 3watt då pratar vi kanske ettpar kilometer.. hand till bra basstation någon mil..
Dåliga förhållanden under kilometern hand till hand.. hand till bas samma samma sak, om inte ännu sämre då basstationens antenn tar upp skipp och atmosfäriska störningar som kan gå in på nästan full signalstyrka.

69mhz har jag ingen erfarenhet av, då det kom efter jag sluta med PR-radio.. Men den är nog mer skonad från skipp, så lite bättre räckvidd med högsta sannolikhet sommarhalvåret.
Sedan vet jag inte vad tillåten effekt är på 69MHz samt vad det finns för antenner... antenner är A och O när man kommer till räckvidd
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Helixo
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 jan 2022 18:29

Re: 27mhz eller 69mhz?

Inlägg av Helixo »

Jag tror inte man hittar jättemycket trafik på varken 27 eller 69, men det kanske finns någon klubb som har aktivitetsdag ibland. Om jag behövde välja, så skulle jag köpa ett par 69 handapparater för att använda inom familjen/vännerna om befintliga kommunikationssätt går ner.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: 27mhz eller 69mhz?

Inlägg av bastard »

https://etjanster.pts.se/radio/undantag ... _20202.pdf

5/25 w för 69Mhz beroende på sort och frekvens

antennr kommer på andra plats när det gäller räckvidd, plats är viktigare

högt belägen och lång fri sikt ger stora fördelar, ju högre frekvens ju viktigare blir fri sikt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: 27mhz eller 69mhz?

Inlägg av Sterb »

Gott om trafik på 27 MHz i mitt område, många aktiva utövare.
Dock kör man med USB så vanlig FM/AM radio funkar inte.
Sitter ofta och lyssnar med i samtalen utan att göra mig hörd.
Ibland berättar folk vart de har sina QTH:n, 30-40 km bort är inte ovanligt.

Finns några som kör 69 MHz här, men de är inte många. Sällan trafik på 69 MHz i mitt område.
Användarens profilbild
Mohawk
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 dec 2021 22:02

Re: 27mhz eller 69mhz?

Inlägg av Mohawk »

Själv kör jag på 27 MHz, har alltid fungerat för mig och tänker varför ändra på ett vinnande koncept? Sen är där både för- och nackdelar med båda, men känner att eftersom jag redan har utrustningen för 27 MHz och den fungerar, så kör jag vidare (dessutom billigare i inköp, om man ska ha nytt).
Höjden av ironi är när en översvämning slår till och du sitter där med en vapenarsenal för att ta dig an 3:e världskriget och konserver för att hålla en mindre armé vid liv, men du äger inte en gummibåt...
Ongrid
Inlägg: 160
Blev medlem: 11 jun 2019 08:06

Re: 27mhz eller 69mhz?

Inlägg av Ongrid »

Borde inte 69mhz kunna kommunicera med RA180? :hm:
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"