BOLmarknaden

Dit du tar dig när det hänt, oavsett var det är.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

BOLmarknaden

Inlägg av maskros »

Råkar vara i ett område jag känner till https://www.hemnet.se/bostad/fritidsboe ... 6-17953750

Det priset är helt sjukt! En sån kåk gick för 150 kkr för, hmmm, 20 år sedan. Visst, vi har haft inflation men som en bekanting som väntar på rätt sommarställe sa: Inte hade jag räknat med att folk som pga pandemin inte kan åka till Thailand lägger 600 kkr på en vissen sommarkåk.

Jag har i omgångar varit övertygad om att kraschen kommer, men då den inte kom 2017 som jag var säker på har jag gett upp. Likväl tänker jag att för den som letar efter ett ställe kanske det är läge att placera sina besparingar så de överlever en börs-sedel-inflations-mega-mult-krasch och köpa sitt ställe när alla andra är panka. 450 kkr för det stället.... Medianlön 32 kkr i Sverige (hälften ligger under) som ger nånstans kring 23 kkr efter skatt så är det två hela årslöner. Det funkar bara inte, det kan inte gå, men.... Med nollränta så.

Andra sidan är att när botten går ur så kommer många vara desperata att sälja på en marknad där inga pengar finns. Då är det förstås läge att köpa om man har köpkraft.

Tredje sidan är att man helst vill slippa bli gamling innan det sker och vem vet hur länge status quo kan hållas igång med konstlade medel?

Ville bara skriva av mig när jag såg något som förvånade mig. Tacksam att jag hittat mitt ställe innan allt blev helt galet.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Kråka
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 maj 2019 09:51

Re: BOLmarknaden

Inlägg av Kråka »

Har likt dig spanat efter en BOL / fritidsstuga en längre tid.
Tyvärr verkar alla andra göra detsamma för priserna går bara uppåt.
Jag letar ett ställe som kan bli permanent boende om några år men nu är det för dyrt där jag vill ha min BOL så får vänta ett tag.
Måste träffa en likasinnad partner också då chansen/utbudet lär vara betydligt mindre ute på vishan.
Men snart måste bubblan spricka och då kanske det blir läge.....
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: BOLmarknaden

Inlägg av Obstinat »

Upplever oxå att objekten glider än ur näven IOM prisrusningen...

Vet flera ur bekantskapskretsen som flytt mitt närområde o dragit både söder o norröver flera likt mig börjar närma sig 55-60 plus orsakerna är många nytt liv trygghet samt ett lugnare tempo... I mitt fall så verkar o bor jag i Mälarregionen.

Tror tyvärr att utströmningen kommer att tillta då det ofta finns bättre uppvärmningsmöjligheter läs energisparande vid flytt ut på landet. Plus många andra fördelar.... :-g
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10343
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: BOLmarknaden

Inlägg av bastard »

dessutom så byggs det mycket boenden på många orter, där det finns jobb
kollar i södra sverige och priserna på boende överlag är extrema, i förhållande till vad folk kan betala på riktigt

jag skulle aldrig klara av att komma ut på bostadsmarknaden som den är idag

även slumkvarteren kostar 5-8 tusen i hyra per månad
där ingen skulle vilja bo om dom fick välja själva

har några på jobbet som kollar, 2 mille för en lägenhet på 35 kvadrat och sedan 5000 per månad

som det är nu så betalar alla bara räntan och kanske lite på amorteringarna för sitt köpta boende, dom som hyr får betala dyrt dom med

dom flesta sommarstugorna som inte ligger i sommarstugeområden är uppköpta och utbygda och är åretruntboende

många försöker fly innerstaden, och dom förslummade kvarteren, för mycket bråk och otrygghet, gäng som driver runt och stör

förr kostade ett sämre hus några mil från tätorten några hundra tusen, säg 15 år sedan, idag är dom 3-5 gånger så dyra
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: BOLmarknaden

Inlägg av Omnivore »

Obstinat skrev: 15 okt 2021 20:59 Upplever oxå att objekten glider än ur näven IOM prisrusningen...

Vet flera ur bekantskapskretsen som flytt mitt närområde o dragit både söder o norröver flera likt mig börjar närma sig 55-60 plus orsakerna är många nytt liv trygghet samt ett lugnare tempo... I mitt fall så verkar o bor jag i Mälarregionen.

Tror tyvärr att utströmningen kommer att tillta då det ofta finns bättre uppvärmningsmöjligheter läs energisparande vid flytt ut på landet. Plus många andra fördelar.... :-g
Tror att du satt fingret på en vital punkt här. Det är inte bara snickarglädje och alternativ till Thailand som ligger bakom trycket på mera lantligt boende. Det upplevs (och är förhoppningsvis) tryggare ju längre bort från större samhällen man kommer. White flight söker sig längre och längre bort från storsäderna.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Ursus

Re: BOLmarknaden

Inlägg av Ursus »

Enda chansen som jag ser är att göra en "inofficiell" deal med någon man känner och på så sätt få lös en bostad till lägre pris. Är bekant med ett antal specimen av gammelfolk som börjar vara redo för ålderdomshemmet. Kan jag den vägen få tag på en bostad till hyggligt pris är det guld. Men å andra sidan, varför skulle de släppa en bostad för ett lägre pris om de kan få multum på marknaden? Ingen är nog så bra vän med någon, längre.

Det är mörka tider.

(Kan knyta an till min kommentar och de svar jag fick i krasch-tråden, nu när det dök upp en separat tråd om detta)

Mobila hem är ett alternativ, men önskar odlingsmark. Långt åt helvete ute i spenaten, helt bakom guds rygg, är inte riktigt aktuellt. Måste fortfarande ha viss närhet till jobb och övriga faciliteter då jag ämnar ha min "BOL" som permanent boende i längden. Och häruppe är inte distansarbete helt lätt då månget hem inte har bredband.
Kråka
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 maj 2019 09:51

Re: BOLmarknaden

Inlägg av Kråka »

Omnivore skrev: 16 okt 2021 10:07
Obstinat skrev: 15 okt 2021 20:59 Upplever oxå att objekten glider än ur näven IOM prisrusningen...

Vet flera ur bekantskapskretsen som flytt mitt närområde o dragit både söder o norröver flera likt mig börjar närma sig 55-60 plus orsakerna är många nytt liv trygghet samt ett lugnare tempo... I mitt fall så verkar o bor jag i Mälarregionen.

Tror tyvärr att utströmningen kommer att tillta då det ofta finns bättre uppvärmningsmöjligheter läs energisparande vid flytt ut på landet. Plus många andra fördelar.... :-g
Tror att du satt fingret på en vital punkt här. Det är inte bara snickarglädje och alternativ till Thailand som ligger bakom trycket på mera lantligt boende. Det upplevs (och är förhoppningsvis) tryggare ju längre bort från större samhällen man kommer. White flight söker sig längre och längre bort från storsäderna.
Instämmer helt, det är nog många med långsiktigare planer än brist på semesterresa som driver upp priserna.
Har en del kompisar med utflugna barn som redan har stuga och spenderar mer och mer tid där.
Dom kommer sälja sina primär boenden här och flytta permanent till sina fritidshus.
På ställena jag kollar byggs det en hel del nytt och många renoverar existerande fritidshus. Den gemensamma nämnaren för dessa byggen och renoveringar är permanentboenden som iordningställs. Skulle ha köpt för några år sen, nu är det budgivning på i princip allt.
Skriv svar

Återgå till "Tillflykten (BOL)"