energieffektivisering

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

energieffektivisering

Inlägg av bastard »

för ca 2 år sedan, så började jag fundera på att faktiskt ta tag i mina dåliga energiovanor, läs massa saker som går på el

inte för att jag vill sluta annvä'nda el, inte för att miljötalibanerna drar landet till 1700 tals nivå
utan för att jag är snål
och vill kunna leva rimligt även om :shtf:

mer eller mindre..

först så började jag kolla på vad jag har som jag har anslutet till 230v,
satte på elmätare på olika saker, ex fast i elcentralen för luftluftvärmepumpen
lösa på en del andra
började skriva upp var månad över min elbalans

saker som jag gjort hittills har besparat mig runt 3000 kwh per år
en del var enkla, bort med gammal kyl och frys, ersatt med betydligt mindre med bra energiklassning
dom var ändå gamla nog så dom borde bytts för flera år sedan

varmvattnet , har en acctank för vedeldningen som har en 5kw elpatron som gått sommartid, ganska stora förluster för lite varmvatten
ersattes med en liten 30 liters varmvattenberedare, tja sattes i serie med den andra, så man kan få varmvatten från både ved el och el
så vintertid så går det inte åt el för varmvatten
30 liter @60 grader räcker för en tvagning med dubbel intvålning och lite lyxig varmvatten för att mjuka upp kroppen
satte en timer på den så den går bara någon timma per dag, lagom för lite handtvätt och dusch eftermiddag tidig kväll
det gör att man inte har varmhållningsförluster mer än ca 3 timmar per dygn
normalt sett 500kwh per år, eller 1.36 kwh dygn, får ner det till 0,17 kwh dygn
använder nästan aldrig varmvatten nattetid och dagtid när man ändå är på jobbet
och för legionella oroarna, det värms upp tillräckligt ofta och högt för att inte ha dom bekymrerna

har flera korttidstimrar som löser en del mindre saker

timrar på avfuktare i garage så dom bara går någon timma per dygn, och med hygrostater'

har ikeas nya lågenergilampor på utebelysningarna och på några ställen inne
hoppas dom gör en 0.5w lampa med 100lumen , 200 lumen per watt vore möjligt

surfdator är en raspberry 4, drar 3-5w och har funkat som min surfdator i snart två år

min antika klockradio har eratts av lcd klocka som är batteridriven
gissar på en effekt av 3.5w , vilket årligen är 30 kwh,
kanske inte så många kwh, men jag kommer gå igenom alla småförbrukare och se hur mycket det tar , tror jag har runt 100w som är lite onödiga saker


det här är enkla vardagliga saker som folk sällan bryr sig om
men börjar elpriserna gå mot 2-4 kr kwh så är det lönt att kolla igenom sina elsaker och se om det är lönt att byta till mer energieffektiva saker, eller inte ha dom alls

funderar på att arrangera om elen i huset lite
visst har jag saker som tar mycket effekt
men det vardagliga är relativt låga effekter, om jag inte är i verkstaden :notme:
funderar på att ha allt mätt i undermätare så man får full koll på rubbet
på det sättet vore ett hus med bara en fas mycket enklare
men med tre faser och få saker som går på trefas så skulle en fas omkoppling vara värt, tre undermätare, tre grupper av förbrukare och full mätning

få se vad jag gör

och för er som undrar, jag tror inte på lägre energipriser i framtiden, tyvärr
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: energieffektivisering

Inlägg av maskros »

Tack för en bra, och framförallt tänkvärd, rapport.

Jag är inte lika drastisk som du men byter (lite för sakta) ut lysrör och "lågenergilampor" mot LED. Sätter lampor med inbyggda skymningsreläer här och där, sätter 1-2 W LED där det mest handlar om att ha belysning för att hitta fram. Eldar mer med ved.

En enkel grej jag kör med är att jag har grenkontakter med av-och-på-knapp vid de flesta uttag. När jag lämnar platsen stänger jag av knappen och allt anslutet slocknar. Bra för grejer som skärm, stereo, USB-laddare, laptopladdare etc. Som en god bieffekt minskar jag (tror jag) även risken för brand i anslutna apparater.

Har bytt flera av utebelysningarna mot 10 W (i några fall 20 W) LEDfloodlights med avkännare.

Rent ekonomiskt kan det i en del fall vara värt att köra på gamla grejer som drar mer el än att byta eftersom inköpskostnaden är rätt stor. Preppar mitt boende, framförallt BOL, för att klara sig på låga effekter. Önskar att det gick att få trefas med 10 A huvudsäkringar, då skulle man få lära sig att snåla på strömmen.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: energieffektivisering

Inlägg av bastard »

i verkstaden bytte jag 8 lysrör som ändå började falna till led, samma ljus men lägre i effekt
en 36w lysrör drar ca 45 w med reaktorn så ca 360w
med led 160w
tar ca 1000 timmar innan det lönar sig, men jag kan ju lätt byta tillbaka till lysrör efter en nemp :mrgreen:

tog dom från biltema, men såg att dom inte fanns kvar?

det kom ju ny energiklassning på lampor som är betydligt hårdare och lämnar möjlighet till bättre betyg för mer lumen per watt i framtiden

funderar även på en liten kamin i huset
kan ju elda med ved, men att ha en backup är inte fel, sedan så är det lätt att få lite skönvärme i ett rum lite fort då med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: energieffektivisering

Inlägg av bastard »

funderar på hur mycket saker folk har igång hela tiden
tänker på ex alla små väggvårtor som sitter i och som går till var sin sak

funderar lite på lvdc nät i huset, troligen 12v och med säkrade stepdown för varje pryl
säkrade = överspänningsskydd och störningsfilter
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: energieffektivisering

Inlägg av bastard »

gått ett steg längre , loggar energiförbrukning månad för månad, plockar bort saker som inte absolut måste vara igång

börjar prova ikea trådfri för att ha en del belysning släckt så mycket som möjligt, går inte helt bra då trådfri inte är ok programmeringsmässigt

funderar på att gå offgrid på delar av husets energiförbrukare

sätta upp paneler på södersidan låta dom driva kyl och frys och lite annat, skulle inte batterierna räcka så växlar det över till köpe el automagiskt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: energieffektivisering

Inlägg av entropi »

Har haft liknande tankebanor att bygga mellan 12-48v.
Men som du säger måste det mesta ned runt 5v. Är det stor skillnad i effektförlust? Blir väl mer förluster i effektöverföringen med låga voltstyrkor som behöver tas hänsyn till också.

Enklast kanske är att ha en lägsta nivå på batteribanken och slå på en batteriladdare med relä istället för att sköta det vid varje förbrukare.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: energieffektivisering

Inlägg av bastard »

för min del så är kyl och frysar 230v så rimligt stor växelriktare , skulle den inte funka så gör jag så att växelriktaren drar en kontaktor som kopplar om från nätet till växelriktare om den är igång, skulle växelriktaren gå sönder så kommer då automagiskt nätets 230v in

men jag räknar med att ha 230v till 12v laddare med
och en serie spänningsnivåer som gör olika saker

ska man ha 5v till ex routrar och annat halvsmått är det vettigast att ha 12-24v ut och en stepdown vid varje sak, eller om dom ärnära varandra en för några stycken

skillnaden i verkningsgrad mellan 12-48 är inte så stor det är mer att det är den låga sidansspänning sm avgör då likriktarens spänningsfall är en stor del av förlusten

så ex 3.3v är sämre, se det såhär
framspänningsfallet för en schottky är ca 0.4v

5 så behöver det ha 5.4 för att få 5v ca 7% är förluster i dioden
3.3v = 3.7v = 11% förluster över dioden
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: energieffektivisering

Inlägg av bastard »

funderar mer och mer på några solpaneler på söderväggen på huset, låta dom driva en del elektronik, , kyl frys och om det finns överskottsenergi dumpa den i varmvattenberedaren, den stora som normalt sätt värms med ved nuförtiden
säg 2kw paneler, ger en del varmvatten sommartid med vintertid återstår det att se vad det räcker till
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: energieffektivisering

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 17 jul 2022 10:04 funderar mer och mer på några solpaneler på söderväggen på huset, låta dom driva en del elektronik, , kyl frys och om det finns överskottsenergi dumpa den i varmvattenberedaren, den stora som normalt sätt värms med ved nuförtiden
säg 2kw paneler, ger en del varmvatten sommartid med vintertid återstår det att se vad det räcker till
Bara så en teknoidiot hänger med....
Skall du då även mellanlagra överskottet i batterier för att driva kyl o frys dygnet runt eller bara köra från panelerna dagtid med sol?
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: energieffektivisering

Inlägg av bastard »

har batteribank så jag vill att det skall gå att göra både och
en del saker bara dagtid, ex lite fläktar i källaren, varmvatten
en del på batteri, kyl frys lite småelektronik
en del av dom ska ha vilkorad körning, ex kan frys som är kkall nog vänta med att sätta igång någon timma på morgonen så solen kan ge lite el

svårt med styrningen för den delen

men man måste ju börja någonstans
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Energi"