PO

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10725
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: PO

Inlägg av bastard »

det där kan vara en sådan där fråga som är riktigt intressant
och jag tror inte någon riktigt vågar gå fullt in på det hela, vad som händer om ex klotet som helhet tvingas minska fossilbränsleanvändandet till, säg 50% av dagens om 25 år

skit samma om det är svårt att få tag i olja eller många länder får konsekvenser av högre temperatur
motsättningarna kan bli djävligt stora
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: PO

Inlägg av maskros »

Jag håller med om att det riskerar (kommer att) leda till svårigheter.

Så passande att det just kom en liten artikel om förväntad litiumbrist. https://omni.se/expert-global-litiumbri ... 5/a/4oJye6 Det kan göra omställningen till eldrift av allt möjligt svårare. Och dyrare.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10725
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: PO

Inlägg av bastard »

såg den med och gjorde en egen tråd om det
om någon i forumet funderar på batteri kan det vara värt att göra det innan det börjar bli dyrare


jag ser bekymmer på många olika plan, ex om några länder kör fossilspåret fullt ut till det krachar, kanske ryssland, eller indien
och det blir krig om det sista som går att få upp utan allt för mycket kostnader

eller mellan länder som ex vill ha råvaror till batterier
eller kärnkraftverk som kanske byggs utan rimlig säkerhet och kanske dåliga olyckor därefter

när det blir så stora omändringar så kommer många andra saker bli ändrade och många klarar inte dom ändringarna på rimligt sätt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10725
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: PO

Inlägg av bastard »

https://omni.se/iea-toppen-ser-borjan-p ... n/a/4o86LG

"IEA-toppen ser ”början på slutet” för fossilepoken
Världens fossilepok lider mot sitt slut, säger IEA-chefen Fatih Birol till Financial Times.

Det internationella energiorganet förväntar sig att den globala efterfrågan på olja, naturgas och kol når sin topp före slutet av 2030. Detta tack vare den gröna energiomställningen och att elfordon blir allt vanligare.

– Vi bevittnar början på slutet för eran av fossila bränslen och nu måste vi förbereda oss för nästa era, säger Birol.

IEA publicerar sina utsikter nästa månad."

få se om detta stämmer, kina bygger ju ex en hel del kolkraftverk och många länder har få elbilar och framför allt många länder hat fossila bränslen som stor del av sin elproduktion
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10725
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: PO

Inlägg av bastard »

en fråga är när peak oil , förbrukning kommer?

https://www.worldometers.info/oil/

så ser man att det gått uppåt dom senaste 40 åren från 22 miljarder tunnor, (djävla måttenhet..) till 35

ser man till att folk inte kommer göra något innan det är försent så kanske det blir 20 år till av icke oljepanik
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: PO

Inlägg av maskros »

PO för konventionell olja (läs lätt att få upp) var kring 2005-2008. Nu väntar jag bara på att oljepriset ska falla igen så några oljeföretag blir olönsamma och lånen för dyra. Då försvinner det produktion och priset går upp så köparna inte har råd.

Jag tror vi är på peaken, vi vet bara inte om det. Men den platån kan vara ett tag. 35 Gbbl/år har vi legat på ett bra tag, och det borde gått upp om vi ska kunna fortsätta framåt, uppåt, mer, bättre.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10725
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: PO

Inlägg av bastard »

det får framtiden utvisa, då är det lätt att se tillbaka på statestiken och peka på varför folk inte såg det, det är ju glasklart, då, inte nu

en fundering är om dom jobbiga oljefälten stängs ner för det är för billigt, kommer inte dom öppna igen när det blir dyrt igen?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: PO

Inlägg av maskros »

bastard skrev: 16 sep 2023 06:11 en fundering är om dom jobbiga oljefälten stängs ner för det är för billigt, kommer inte dom öppna igen när det blir dyrt igen?
Ja och nej. Problemet som Gail beskriver på många ställen på sin blog https://ourfiniteworld.com/ är att det försvinner personal och kompetens när de klappar igen och även att utrustningen skadas av stillestånd så det blir väldigt dyrt att starta upp igen. Visst går det att komma förbi men det är en pengaslukare då det är dyrare än att köra kontinuerligt. Så om priset passerar gränsen för lönsamhet och man lägger ned räcker det inte att passera gränsen i uppgång igen utan man måste än högre. Så först när priserna blivit höga dras det igång men då är problemet att det finns köpare som inte har råd. Då får vi det där sågtandsmönstret på priserna och varje sån cykel slår ut något eller några från sälj- eller köpsidan. Det är inte bra för ekonomin.

Jag kanske är lite väl såld på energisnacket, men trots att jag inser det tror jag att billig energi som är lättanvänd är ett krav för att vi ska ha det så bra som vi har det och för att det ska kunna fortsätta att bli bättre.

Sen ser jag mig omkring, både här hemma och i resten av världen..... :hm:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10725
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: PO

Inlägg av bastard »

håller verkligen med om billig energi, det har drivit mänskligheten frammåt sista århundradenna

alla stora riken faller på något, och vi får se om det är energi eller miljö som kollapsar det som är nu
kan bli vilket som

jag förstår sågtands delen, men är osäker om det blir så, vi får se, men det bör synas lite snart
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 625
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: PO

Inlägg av Jakob »

Har ni alla sett filmen?
https://vimeo.com/88434687
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"