Vattenmantlad massugn

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
Timmerstugan
Inlägg: 160
Blev medlem: 08 okt 2021 14:27

Vattenmantlad massugn

Inlägg av Timmerstugan »

Hej,

Någon som har en vattenmantlad massugn som kan dela erfarenheter?

Så här ser de ut, http://massugn.se/bilder/
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Vattenmantlad massugn

Inlägg av rödluvan »

Jag har ingen sådan, men generellt (baserat på mina praktiska erfarenheter av värmepannor med inbyggt vattenmagasin) så kan man väl säga att en kubikmeter vatten brukar hålla sig skapligt varmt (dvs ned till pissljummet) i ungefär 12 timmar ( +- några timmar beroende på den omgivande temperaturen) om man har behållaren inomhus i ett modernt hus, kan du få till 2 kubikmeter håller det nästan ett dygn även vintertid, dock får du fortfarande elda två gånger om du kör med 100 kastved eller mer om du kör med kortved stränga vinterdagar då tiden då brukar halveras, åtminstone häruppe.
Satsa på en rejäl eldkammare som är ordentlig djup så att du kan köra en ordentlig brasa så sparar du massor med jobb med veden sedan samt vinner något i effektivitet var gång du eldar.

Edit, Tänk dock på att var kubikmeter ger 1000 kilos vikt + egenvikten på pannan om du tänkt placera den i en befintlig byggnad.
Troligen behöver du förstärka den bärande konstruktionen där pannan skall stå.
Pannor som helt eller delvis bygger på stenmagasin har en rejält mycket högre egenvikt jämfört med pannor gjorda i stål eller gjutgods.
De finska täljstenspannorna har en egenvikt på flera ton då stenmassan utgör en viktig del av den aktiva värmeackumulatorn.

För bäst effektivitet placerar du lämpligen pannan i mitten av byggnaden, eller så nära det går.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Timmerstugan
Inlägg: 160
Blev medlem: 08 okt 2021 14:27

Re: Vattenmantlad massugn

Inlägg av Timmerstugan »

När jag sitter och planerar min timmerstuga tänker jag mig att den har ett super effektivt värmesystem.

1. Jag hade en ide om att ha stort isolerat vattenmagasin i källaren, så varmvatten kan stiga upp i elementen uppåt i huset utan vattenpump. Så överdimensionerar man vattenmagasinet till 3-4 m3. Vattenmagasinet värms med ved, men eftersom att all energi går till vattnet, så har man en mindre massugn i köket också, med bakugn. Man behöver nästan ännu ett vattenmagasin som är mindre som solfångarna kan värma upp. Så.. ett sommarsystem och ett vintersystem. Nu blev det komplicerat.

Källare drar ju alltid till sig fukt med tiden, så för att slippa problem kanske man skippar den helt.

2. En annan ide var att ha hål i golvet under fönstren istället för element. Så man jobbar mer med luftkanaler från massugnen som står mitt i huset.

Timmerstugan byggs med dubbla timmerväggar med 30 cm spalt som fylls med tidningspapper. Sparsamt med fönster i söderläge.

Hur skulle du bygga ett vedeldat hus?

:)
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Vattenmantlad massugn

Inlägg av Charlie** »

Timmerstugan skrev: 29 okt 2021 10:23 När jag sitter och planerar min timmerstuga tänker jag mig att den har ett super effektivt värmesystem.

1. Jag hade en ide om att ha stort isolerat vattenmagasin i källaren, så varmvatten kan stiga upp i elementen uppåt i huset utan vattenpump. Så överdimensionerar man vattenmagasinet till 3-4 m3. Vattenmagasinet värms med ved, men eftersom att all energi går till vattnet, så har man en mindre massugn i köket också, med bakugn. Man behöver nästan ännu ett vattenmagasin som är mindre som solfångarna kan värma upp. Så.. ett sommarsystem och ett vintersystem. Nu blev det komplicerat.

Källare drar ju alltid till sig fukt med tiden, så för att slippa problem kanske man skippar den helt.

2. En annan ide var att ha hål i golvet under fönstren istället för element. Så man jobbar mer med luftkanaler från massugnen som står mitt i huset.

Timmerstugan byggs med dubbla timmerväggar med 30 cm spalt som fylls med tidningspapper. Sparsamt med fönster i söderläge.

Hur skulle du bygga ett vedeldat hus?

:)
Det beror mycket på hur stort huset är och hur många rum det ska vara. Man behöver inte låsa fast sig med bara ett enda värmesystem. Man kan kombinera vattenburen värme med både el och ved. Köra värmen på antingen det ena eller andra, eller båda samtidigt. I min BOL har vattenburen golvvärme. Jag har vattenmantel på kaminen och den är kopplad till akumularortanken. Elpatronen går på sparlåga för underhållningsvärme och när jag kommer fram så eldar jag ordentligt någon timma i kaminen. Kaminen ger både direkt och indirekt värme. Jag har även en takfläkt som sprider och jämnar ut värmen. Därefter behöver jag bara myselda lite i kaminen på morgonen för att få värme i kåken ett helt dygn. Det går lite ved och lite el.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Vattenmantlad massugn

Inlägg av rödluvan »

I Tyskland är det ju vanligt med en enorm massugn som går genom alla våningar i huset, med början i källaren, dessa brukar också ha inbyggt vattenmagasin och annat för varmvatten och om man behöver radiatorer i vissa rum, osv.
Jag har dock aldrig sett detta i Sverige, men funktionen är ungefär som en enorm rörspis men med mycket mer stenmassa.
Det måste egentligen inte vara täljsten, förr i tiden använde man hemslaget tegel och lerbruk man trampade till själv med sand och blålera på det som var skyddat inomhus..
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Vattenmantlad massugn

Inlägg av mopar340 »

En Bragepanna kanske?

https://www.byggahus.se/forum/threads/b ... nna.44408/

Inte riktigt en sån ugn du letar efter men intressant lösning.
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Vattenmantlad massugn

Inlägg av Scoo »

Jag har även gått i tankarna att ha eldstad som värmer vatten. I och med att det gamla stockhuset jag bor i saknar centralvärme utan den primära värmekällan är direktverkande elelement som på senare tid kompletterats med luft-luft värmepumpar samt tre stycken ackumulerande eldstäder (köksspis i täljsten, kakelugn och nu senast en rörspis) så har jag frångått detta.

Finländska Tulikivi som är den ena av två täljstensaktörer i Finland (Nunnauuni den andra) har en produktlinje där man sätter in vattenslingor i eldstäderna för att samverka med övrigt vattenuppvärmingssystem: https://www.tulikivi.com/se/Produkter/W ... xlarsystem

Den huvudsakliga invändningen mot att blanda in vattenslingor i eldstad torde vara det att vad händer om man inte kan elda under en längre period då det är kallt? Säg för att man ligger till sängs i hög feber (och andra familjemedlemmar inte kan sköta eldandet), är bortrest någonstans etc etc. Jag skulle idag trots allt föredra en fastighet som man kan till och med låta bli helt utkyld om det behövs utan att något fryser sönder. Som jag nu ser det så vore den bästa av världar massugn/kakelugn/rörspis för uppvärmning kombinerat med vedspis som man kan värma bruksvatten på eller eventuellt ha en vedeldad vattengryta (finns numera även en mindre modell som är 50l och inte fullstor 80l) exempelvis i i bastu eller tvättstuga (prepperdrömmen för mig vore att ha skild bastubyggnad som man kunde ta sin tillflykt till om huvudbyggnaden skulle brinna ner eller dylikt).
För mina barns skull
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"