Dörrar och dyrkning

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
EN brun böna
Inlägg: 978
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Dörrar och dyrkning

Inlägg av EN brun böna »

Dörrar som går i baklås och inte låter sig öppnas :-g .
Det handlar om en inomhus dörr av äldre slag, kanske runt 1970. Med en äldre nyckel typ de vanliga för inomhusbruk. Det som hänt har jag aldrig råkat ut för förr hos denna typ av dörr. Och denna har jag öppnat och stängt många gånger. Att nyckeln går tungt och fastnar i ett läge har jag varit med om men denna gången så fjädrar nyckel tillbaka i utgångsläge ? Jag har haft en skarvkabel under dörren men det fanns en urspårning för kabeln där. Har testat att knycka dörren samtidigt med att vrida nyckeln, har testat att hänga ner och lyfta dörren, samt med järn bända sidväges och inget hjälper. Vad har hänt? Går det att komma åt om man skruvar bort bläcket som sitter från handtaget till låset?
Det är just det där med att den här typen av lås inte brukar fjädra som gör mig konfunderad.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2849
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Dörrar och dyrkning

Inlägg av Marie »

vibrationer är effektiva i många fall av allt som kärvar.
Testa att ta en hammare o knacka till lite bestämt på låset o se om det vill bli mer medgörligt. :)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10718
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Dörrar och dyrkning

Inlägg av bastard »

dom dörrar jag har hemma har en mässings klinka invändigt som nu är nedslitet till att dom knappt går att annvända, ska plocka ur och löda på en ny slityta om jag bara får tummen ur

men dom slits invändigt, dels lagringen till själva handtaget dels sakerna inne i

ofta får man upp det med att knycka med handtaget för att skaka om det, ibland får man hjälpa till med att peta in låskolven med en plåtbit

en sak man kan göra är att kolla om man har likadant lås på annan dörr, öppna den och kolla hur dom är byggda så man kan få upp den man har problem med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 978
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Dörrar och dyrkning

Inlägg av EN brun böna »

Har knyckt och ryckt i dörren idag med. Var på utsidan och kollade så det inte satt något i låset från det hållet. Helt rent. Och efter tips här knackade jag försiktigt på låset och försökte vrida nyckeln men tji. Jo,..en förändring blev det,,,,,,,nyckeln fastnade i låset och går inte att röra åt något håll :-g
Går inte att komma åt låskolven mellan foder och dörr.
Lutar åt en tigersåg och såga av låskläppen.
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1453
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Dörrar och dyrkning

Inlägg av jr_36 »

ser inte framför mig hur ser ut, men antar 5-56 eller likande inte påverkade något? samt handtag kan inte bortmonteras, samt plåten bakom och då se en del av de inre detaljerna genom de större hålen i dörren? Men gäller nog inte denna dörrmodell... Annars säkert som bastard säger, nån del som gått sönder/fjäder som knäckts och blockar...
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
EN brun böna
Inlägg: 978
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Dörrar och dyrkning

Inlägg av EN brun böna »

Det här är det närmaste jag hittar, men mycket äldre än detta https://www.laskompaniet.se/product/lashus-40c-45

Det var inget fel när jag låste dörren. Sedan har den stått blockerad av ett bord och ingen har rört dörren.
XYZZY
Inlägg: 27
Blev medlem: 03 jul 2021 21:02

Re: Dörrar och dyrkning

Inlägg av XYZZY »

Jag har haft motsvarande problem på ett 7-tillhållarlås. Där hade 2 av de 7 fjädrarna som pressade på blecken gått av. Jag lyckades med lite "ryck_o_slit" få upp låset och plocka ur det. Bara att köpa nytt av tidsskäl, har fortfarande inte hittat nya fjädrar. Bra ide att plocka isär ett likadant, då kan du kolla om det går att pilla med något hemgjort verktyg för att få det att lossna.
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"