Reklam för organisation och tidning - Småbrukarna

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Reklam för organisation och tidning - Småbrukarna

Inlägg av maskros »

Tycker du att det är lite konstigt med Sveriges tolkning av diverse EU-föreskrifter. Tycker du att det är konstigt att Sverige tolkar EUs vattenföreskrifter som att vi måste riva tvåhundraåriga kvarnar för att ge fiskarna en vandringsväg som den var före förindustrialiseringen? Är det lite fel att länsstyrelsens tillsynspersonal "dömer" folk till djurförbud för att båsen är 2 cm för smala medan djuren mår bra, och det inte går att överklaga?

Kanske läge att stötta Småbrukarna och få tidningen Småbrukaren på köpet. https://www.sverigessmabrukare.se/tidni ... karen.html

Visst, alla vill ha dina pengar men kastar du dem på småbrukarna kastar du dem åtminstone på några som vill att det ska gå att leva på det markerna ger, utan att förstöra markerna. Pengar i sjön? Ja, men nån sjö ska de ju ned i, eller hur? Varför inte denna, kanske får du något tillbaka en dag.

:sneaky: :P
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Reklam för organisation och tidning - Småbrukarna

Inlägg av rödluvan »

Absolut!
(Nu är väl jag dock kanske inte helt opartisk i frågan...)

Min erfarenhet är faktiskt den att dammsystem främjar många fiskarter som annars inte hade kunnat leva i starkt strömmande vattendrag och att de arter där de tär kritiskt sällan har behov av att vandra såpass långt som många verkar tro, det viktiga är att bottenbiotopen stämmer och den kan faktiskt försämras om man sätter in moderna "bottenvårdsresurser" många arter behöver renspolad sand med litet grövre avslipade korn och ärtsingel, mm.

Laxfiskar kan använda fisktrappor så dessa är det minsta problemet.

Det är mest arter som bäcknejonöga, stensimpor och liknande som använder raka sträckor med grov sandbotten.
Nejonögon trivs inte om det slammar igen eller om man bygger så att sanden blir kontaminerad med dy och slam, de besöker endast platsen för att leka och då behöver de de grövre kornen att bygga skyddsvallar med så att rommen inte spolas bort. (vilket man således saboterar om man river ned gamla anläggningar och ändrar på vattenflödets hastighet)

Men jag får intrycket att det är pappersvändande fritidsfiskare som vill ha sina syntetiska, utplanterade hybrid trofefiskar som trycker på om detta för att få fram diverse bidrag.

Om något skulle man i så fall i stället förbjuda utplanterande av ädelfisk samt kemisk bekämpning av inhemska arter.
Bäcköring har absolut noll betydelse i detta sammanhang, så länge det finns kronodiken och liknande med skapligt flöde klarar den sig, de behöver inte mer, jag vet då jag studerat dem i det vilda, det är bara det att den vilda formen är skygga fiskar som sällan kan växa sig till troféstorlek och därför är kommersiellt ointressanta.

Mindre dammar skapar levnadsutrymme för inhemska arter som utgör föda åt andra större arter, fåglar, mm.

Kan intyga att en ko skiter i centimetrar, det viktiga är att hon trivs och är omtyckt av någon som vet hur de fungerar och känner dem.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
EN brun böna
Inlägg: 979
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Reklam för organisation och tidning - Småbrukarna

Inlägg av EN brun böna »

Nytt från EU är nu att mindre bönder ska få större bidragspeng än de stora bönderna med stora marker och många djur. Så det kan kanske bli en liten ändring nu de närmsta åren.

När kraftstationen här stod still för renovering så försvann öring och harr från vattnen. Kraftstationen syresatte vattnet och gjorde det möjligt för fisken att leva där. Det var ju samma kubik vatten som gick förbi stationen även när den inte var i gång så det var inte mängden vatten som felade utan syremängd och temperatur.

Rensade en bäck som slammat igen och i slammet som kom upp så var det tusentals med nejonögon. Det bara kröp över allt. Så nog gillar de slammiga bottnar med. Vet att de brukar leka längs den bäcken
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Reklam för organisation och tidning - Småbrukarna

Inlägg av rödluvan »

Jo, det är bara just under lektiden de vandrar in på grusbotten vad jag kunnat se, det vanliga livet lever de på slambottnar, antagligen för att där är lugnare vatten och mer bytesdjur. Jag vet inte exakt varför de gör det men tippar på att ynglen kanske behöver mer syrerikt vatten i början.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"