Kängor

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
Timmerstugan
Inlägg: 160
Blev medlem: 08 okt 2021 14:27

Kängor

Inlägg av Timmerstugan »

Vad har ni för kängor och hur länga förväntar ni att de räcker?


Själv har jag just köpt och hoppas de räcker i 5 år.

* Lundhags Forest II Boots Unisex pecan från 2019
* Jörnkänga Antifrys från 2020
Ursus

Re: Kängor

Inlägg av Ursus »

Har en hel uppsjö...

Jörnkängan är min guldstandard. Har två par M96, ett par har nästan 10 år på nacken and still standing strong. Detta par är lite större och används som vinterkängor för tillfället. Otrolig kvalitet. Kan inte överskattas.

Vidare har jag tyska Kampfstiefel modell 2007. Stabila marschkängor, men lite tunga och saknar gummibotten som är standard på skandinaviska kängor. Fast foder, varför de är olämpliga vintertid. Har de blivit svettiga eller blöta och de fryser så sticker du in fötterna i ett par isbitar på morgonen.

Har även ett par liknande Haglöfs, modell Granit Hi GT. Riktigt bra och inte alls tunga. Bra fjällvandrarkängor, hög stabilitet. Fast foder, samma problematik som ovan men mildare.

Lundhags Luffar tillverkas inte längre, men har ett par sådana också. Lättviktiga, tuffa, men mina börjar vara på sin sista vers. Kommer att sakna dem. Kalla vintertid, men utsökta sommarkängor.

Sorel Caribou har jag ett par av. Utmärkta vinterkängor, även halkskyddade. Dock bulkiga och lite svåra att få in i ett par snöskobindningar, men det går. Valde den med syntetiskt foder då den torkare snabbare än ull; i utbyte mot lite sämre isolering.

Har även till vardags Icebugs, Redwing Engineers, Blundstones... Just Blundstones är trevliga bondskor. Väldigt praktiska.

Samt oändligt många gummistövlar. Såsom 30-årig gubbe har stövlar vuxit på mig; barndomens upptåg skedde exklusivt i stövlar. Praktiska i de nordliga skogarna och myrarna, trots stämpeln som "ocoola". Avignon är ett trevligt märke.
Söker land och rike runt efter läderstövlar modell äldre militär variant; gärna med dubbar och klackjärn/tåjärn, som arbetsstövlar. Gummistövlar och arbete är inte riktigt alltid praktiskt. Går det hål på sådana så är det ett helvete att reparera med vulkmassa och annat otäckt cancerframkallande. Tyvärr verkar just alla läderstövlar ha blivit uppköpta av såna där läskiga fetish-människor, så risken är väl att man får ett par rosa handklovar på köpet... :zombie:

EDIT: För att svara på andra frågan: Väntar mig att dessa kommer att hålla en livstid totalt, förutsatt att jag sköter dem. Ett par räcker lätt i tio-femton-tjugo år om man inte går i stenskravel dagligen, samt sular om hos skomakare. Terräng verkar i allmänhet slita mindre än asfalt.
Ursus

Re: Kängor

Inlägg av Ursus »

Lite nyheter på denna front:

Har köpt ett par tysktillverkade djungelkängor, märke Baltes, i försökssyfte. Militärt överskott, obegagnat. Det har varit ena helvetiskt varma somrar senaste tiden, är villig att prova tropiska utrustningsdetaljer i ett försök att dra ned på svettandet. Det är ju knappast något man går i myrar med, eljest blir fötterna blöta på nolltid när det läcker in genom ventilerna. Men skall bli kul att prova. Om inte annat är de jävligt snygga och funkar på stan.

Dessa: https://www.armyandoutdoors.co.nz/produ ... -boots-new

Experimentellt har jag även köpt (chocken, skräcken!) ett par Mil-Tec-kopior av franska ökenkängor. Kvaliteten verkar inte speciellt hög. Med sula av hård PVC har jag inga höga förhoppningar om hållbarhet. Men de är i princip Converse i kängformat, och borde ha ett bra genomsläpp av fukt och överskottsvärme för de där riktigt äckligt varma och torra dagarna.

Dessa: https://www.tacticalstore.se/klader-sko ... as-9-hals/
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Kängor

Inlägg av vantohal »

Lunchdags, kommer inte ihåg modellen, köpte dem begagnade och har fått sulan bytt. Jag har haft dem i 7 år. Sedan har jag typ Tretorn stövlar och ett par Crocs Offroad när jag paddlar eller är runt lägret.

När jag gjorde lumpen fick jag tillstånd att ha ett par Adidas kängor. De kan jag rekommendera faktiskt. Adidas är annars mest kända för sina sportskor. Men de slog M90 med hästlängder, speciellt när beredskapsläget inte tillät att man tog av dem för att sova eller det var varmt ute.
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Kängor

Inlägg av Dancecommander »

Lowa och Echo är mina favoriter. LOWA höll i sju år, Echo i fyra. Hela rasket ska sulas om i april. Echo fungerar kanon i stadsmiljö när du inte behöver krigskängor, Lowa är mer fjäll och skog.
Har även Echo som ”finskor”, blir finfint när de putsas.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Kängor

Inlägg av Charlie** »

För enkelhetens skull har jag kopierat mitt svar på en liknande frågeställning i SS-forumet och friserat och lagt till lite, då jag skrev det för mer än 4 år sedan.

Jag har haft flera par av kontinentala kängor både Medl och Han Wag. Dessa kängor som jag trivts väldigt bra i, då det levererar en komfort som en joggingsko. Man behöver heller inte "gå in" dessa nämnvärt. Eftersom jag använder kängor väldigt mycket så sliter jag ut dom och skomakaren kan inte göra så mycket åt dem när de slits som de gör. Köper man ett par kängor för 2500 -3000 och de är slut efter 18 månader så blir det dyr i längden. Jag har därför återgått till dyrare skalkängor från Lundhags. Skalkängor behöver man "gå in" och det handlar om ca 24 vandringstimmar. Jag kom över ett par Jaure II lt Mid på fabriksbutiken nedsatta med 30 % =2800 (ordinarie pris: ca 4000) Jag hade köpt dem även för ordinarie pris. Nu har jag haft dessa i 12 månader och jag kan lova att jag inte kommer att återgå till kontinentala kängor igen. De är värt pengarna och sedan så får jag grymt bra service om jag behöver reparera dem på på fabriken.

De kontinentala kängorna är inte speciellt varma om man har dessa på vintern. Ett par kontinentala kängor förlorar sin komfort om man köper dessa ett par nr för stora för att få in ett par tjocksockar i dem. Skalkängor kan man med fördel köpa ett par nr förstora om man vill få plats med tjocksockar och stoppa in tidningspapper i dem under kalla vinterdagar. Jag har även tjocksockar i dessa under sommaren för komfortens skull. Man bör ha dubbla par sockar för att undvika skavsår. Både lundhags och Jörnkängan har modeller avsedda för extremt kallt vinterväder. Dessa är hutlöst dyra men å andra sidan så kommer man knappast att slita ut dessa under en livstid.

För att sammanfatta mitt inlägg så anser jag, att om man bara använder kängor tillfälligt och under barmarksförhållanden, så fungerar de kontinentala kängorna ypperligt för både fot och plånbok.
Om man som mig, använder kängor och sliter dessa mer eller mindre dagligen året om, så köper man ett par dyrare skalkängor. Då blir skalkängor billigare i längden.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Tank
Inlägg: 1681
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Kängor

Inlägg av Tank »

Kör Merrell här nere i Skåne året om. Moab GTX varianterna i olika färger och höjder beroende på behov. Håller ca 2-3 år sedan är skon slut upplever jag det som. :hm:
Vid mycket varmt har jag ett par Magnum som har bra ventilation. Dom slits dock mycket snabbare.
På vintern om det är mycket kallt har jag ett par Salomon Toundra.
Så de används sällan :notme:

Så inga hardcore kängor eller old school som man kan sula om etc... Dock gillar jag när de högre skaften har sidodragkedja. Grymt bra när skon skall av en fuktig fot inne i ett trångt tält. ;)

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Kängor

Inlägg av Daltorpet »

Jag kör numer på Viking Hunter GTX. Tycker att de är riktigt sköna. Skapligt styva också.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Kängor

Inlägg av Kardinal »

Har Lowa Combat, men de är inte nog stora för en massa sockor, så jag planerar att införskaffa dedikerade vinterkängor. Kanske Salomon Tundra som jag har fått rekommenderat från en vinterkrigare i landets norra delar.
Slava Ukraini!
Kolbjörn
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 feb 2022 12:48

Re: Kängor

Inlägg av Kolbjörn »

Daltorpet skrev: 02 apr 2022 23:18 Jag kör numer på Viking Hunter GTX. Tycker att de är riktigt sköna. Skapligt styva också.
Kul att höra! Har varit sugen på dem ett tag. Hur länge har du haft dem och känns de lika slitstarka som de ger sken av på beskrivningarna på nätet?
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"