Kängor

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
Timmerstugan
Inlägg: 160
Blev medlem: 08 okt 2021 14:27

Re: Kängor

Inlägg av Timmerstugan »

Så här ser mina Lundhagen ut från 2019. Intresseklubben antecknar. :D

Lundhagen.jpg
Lundhagen.jpg (94.06 KiB) Visad 349 gånger
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 625
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Kängor

Inlägg av Jakob »

Alpina Tundra.
https://www.varusteleka.com/en/product/ ... ndra/55627
"Nubuck (även kallat nubuckläder) är en läderkvalitet där narvsidan (utsidan) är slipad för att bli matt."
Jag har ingen aning om membranet är helt längre, efter några års användning. Jag har strukit på och polerat med vanlig svart skosmörja.
De fungerar utmärkt året om.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Ursus

Re: Kängor

Inlägg av Ursus »

Börjar ju ha mer skor än kvinnfolken... Nu har jag gått och blivit med Lowa Combat Boots också.

Men det var behövligt. Mina standard-vinterkängor greppar inte längre på snön, så slitna är de.

Men Lowa, som sagt. Helt godkända än så länge. Lite halkigare än vad jag hade velat, men räknar med bättre grepp allt eftersom sulorna ruggas upp. Bra stabilitet. Dessa blir vardagskängor.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2853
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Kängor

Inlägg av Marie »

Ursus skrev: 08 apr 2022 18:37 Börjar ju ha mer skor än kvinnfolken...
Jasså har du oxå ett femvånings skoställ asså ;)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Ursus

Re: Kängor

Inlägg av Ursus »

Marie skrev: 08 apr 2022 18:52
Ursus skrev: 08 apr 2022 18:37 Börjar ju ha mer skor än kvinnfolken...
Jasså har du oxå ett femvånings skoställ asså ;)
Än så länge tvåvånings :lol:
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2853
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Kängor

Inlägg av Marie »

Ursus skrev: 08 apr 2022 20:15
Marie skrev: 08 apr 2022 18:52
Ursus skrev: 08 apr 2022 18:37 Börjar ju ha mer skor än kvinnfolken...
Jasså har du oxå ett femvånings skoställ asså ;)
Än så länge tvåvånings :lol:
men dåå är det ju lugnt... då kan du shoppa ett tag till utan att behöva känna dig orolig. :lol: :P

Edit.
Lite klack är ganska bra att ha, då det lixom sjunker ner lite i snö och mjuka underlag för att minimera halkrisken... lite som dobbar. :mrgreen:
Dock kanske inte så bekvämt att gå i över en kilometer. :notme:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Kängor

Inlägg av maskros »

Skruvdubb i hälen är fantastiskt fint. Glöm bara inte att ta av skorna innan du går in i ditt, eller någon annans, hem.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Kängor

Inlägg av Daltorpet »

Kolbjörn skrev: 03 apr 2022 18:03
Daltorpet skrev: 02 apr 2022 23:18 Jag kör numer på Viking Hunter GTX. Tycker att de är riktigt sköna. Skapligt styva också.
Kul att höra! Har varit sugen på dem ett tag. Hur länge har du haft dem och känns de lika slitstarka som de ger sken av på beskrivningarna på nätet?
Oj jäklar, ledsen för sent svar Kolbjörnen. Hade helt glömt av att svara. Jag har bara haft dem snart två säsonger men det har varit tuffa tider ändå med långa vandringar och jakter i olika miljöer. Ca 150 Jaktdagar, 21 vandringsdagar i fjällmiljö och relativt frekvent använda hemma på gården. När jag putsat upp dem lite så ser de nästan som nya ut bortsett från att valpen tuggat lite på dem men det får man ju räkna som onormalt slitage :lol: Sen har jag bytt skosnören en gång. Men annars är dom superrobusta och håller troligtvis hur länge som helst.

De allra varmaste dagarna har jag dock haft andra kängor även om jag tror att jag de skulle fungera annars. De är lite tunga. Nu sträcker sig min erfarenhet av kängor endast till ett par hanwag, några par m90 och några nonames som tex julas så jag har väl inte jättemycket att jämföra med.

Men jag är då riktigt nöjd för mina behov som ändå är ganska vida som tex sitta på pass en heldag, gå med hund och att smyga med. I början kändes de nästan lite pjäxaktiga då jag tog en storlek större än jag brukar ha (beställde från nätet) men när man har vant sig och använt dem ett tag så känns de bättre.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Tank
Inlägg: 1705
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Kängor

Inlägg av Tank »

Marie skrev: 08 apr 2022 20:29
Ursus skrev: 08 apr 2022 20:15
Marie skrev: 08 apr 2022 18:52

Jasså har du oxå ett femvånings skoställ asså ;)
Än så länge tvåvånings :lol:
men dåå är det ju lugnt...
Rookies, vi har två tvåvånings, en femvånings och en bred 8 vånings.... :notme:
Samt två nedre delar av två garderober. Sambon och jag delar på det :lol:

Your turn :hm:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Kolbjörn
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 feb 2022 12:48

Re: Kängor

Inlägg av Kolbjörn »

Daltorpet skrev: 09 apr 2022 06:44
Kolbjörn skrev: 03 apr 2022 18:03
Daltorpet skrev: 02 apr 2022 23:18 Jag kör numer på Viking Hunter GTX. Tycker att de är riktigt sköna. Skapligt styva också.
Kul att höra! Har varit sugen på dem ett tag. Hur länge har du haft dem och känns de lika slitstarka som de ger sken av på beskrivningarna på nätet?
Oj jäklar, ledsen för sent svar Kolbjörnen. Hade helt glömt av att svara. Jag har bara haft dem snart två säsonger men det har varit tuffa tider ändå med långa vandringar och jakter i olika miljöer. Ca 150 Jaktdagar, 21 vandringsdagar i fjällmiljö och relativt frekvent använda hemma på gården. När jag putsat upp dem lite så ser de nästan som nya ut bortsett från att valpen tuggat lite på dem men det får man ju räkna som onormalt slitage :lol: Sen har jag bytt skosnören en gång. Men annars är dom superrobusta och håller troligtvis hur länge som helst.

De allra varmaste dagarna har jag dock haft andra kängor även om jag tror att jag de skulle fungera annars. De är lite tunga. Nu sträcker sig min erfarenhet av kängor endast till ett par hanwag, några par m90 och några nonames som tex julas så jag har väl inte jättemycket att jämföra med.

Men jag är då riktigt nöjd för mina behov som ändå är ganska vida som tex sitta på pass en heldag, gå med hund och att smyga med. I början kändes de nästan lite pjäxaktiga då jag tog en storlek större än jag brukar ha (beställde från nätet) men när man har vant sig och använt dem ett tag så känns de bättre.
Tack för bra svar. Kommer satsa på dessa. :up:
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"