Hunduppfostran - for dummies

Allt från träning till sjukvård.
Ursus

Hunduppfostran - for dummies

Inlägg av Ursus »

Kort sagt: Jag har noll/nada/inte ett uns erfarenhet av att uppfostra en hund; och funderar på att skaffa en sådan. Jag väger mellan antingen en jättehund, typ St. Bernards eller Newfoundland, eller en jakthund modell någon spets. Det är inte aktuellt just i skrivande stund, men nån gång i nära framtid.

Eftersom detta är kraftigare hundar önskar jag edra bästa tips på att uppfostra en hund till en lydig och snäll sådan (framförallt mot mig själv; viss "vaktighet" mot andra är önskvärd). Givetvis spelar bra gener roll; samt brukar jätteraserna vara rätt mysiga av naturen, men om man misslyckas är det risk att det blir fara för en själv och andra.

Så, frågan är väldigt öppen och ordet är fritt. Upplys en idiot.
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Hunduppfostran - for dummies

Inlägg av EN brun böna »

Hmm. new foundland, en lärare på lantbruksutbildningen hade en sån hund och den låg alltid lös utanför lagårn. När vi gick till matsalen för att hämta matrester till grisarna så brukade man fråga hunden om den ville följa med.
- Ska du komma med ? hunden tittar upp och funderar...kanske...vet inte...jo,kanske ändå....nä det är jobbigt...jo okej då jag följer väl med.
Alltså en mycket sävlig och lite egensinnig hundras. Men rolig. Lärde senare känna en uppfödare av denna rasen och beskrivningen här ovan var på pricken enligt uppfödaren. De var duktiga på hundrasen och åkte land och rike runt på utställningar och andra rasträffar.
En bernard har jag hört talas om. Den tog själv på sig att vara barnvakt åt en liten pojke och gick tex emellan och knuffade bort pojken då han var på väg ner mot en å som rann utanför huset. Den rasen är lugn och sävlig den med men mer vaktig och beskyddande.

Spetshundarna är urhundar och mer ursprungliga och därför lite svårare, inga första hundar om man saknar kunskap. De kan tex vara ganska svåra att få rumsrena. Det är en skällande jakthund och därför skälliga och lite svåra i lägenhet. Hanhundarna vill gärna gå och skvätta/revirmarkera även inne i huset/bostaden, och det kan vara svårt att ta bort utan att ha kunskapen om hur dessa hundar bäst tränas. Det går inte att vara hård mot dessa hundar. Men inte heller snäll utan det handlar om att vara konsekvent 24/7-365 dagar på året
Det är en hundras jag haft några hundar av.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hunduppfostran - for dummies

Inlägg av Marie »

Det krävs att man är lugn och bestämd för att en hund ens ska lyda.. är man nervös hispig blir hunden lika dan.. är man osäker/rädd, så blir hunden dominant o bestämmer över dig..
Studera folk som är ute o går med sin hund, så kan du se att majoriteten av det du ser, så är det hunden som är ute o går med husse/matte :lol:

Du har säkert sätt något tv program med Cesar Millan The dog whisperer.. han har väldigt många bra poänger i sina program och tekniker.

https://www.cesarsway.com/dog-psychology/
https://www.youtube.com/c/CesarMillanOfficial/playlists

Det finns massor olika sätt att dressera/uppfostra hundar på.. allt hänger på... vad vill du att hunden ska vara.
Sedan folk som behandlar hundar som människor är ofta de som senare får problem.

Jag är uppvuxen med hundar.. Men jag har inte haft hund sedan jag flytta hemifrån.

Men kika lite på länkarna som en av flera informationskällor..
Senast redigerad av Marie den 02 nov 2021 20:37, redigerad totalt 1 gånger.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Hunduppfostran - for dummies

Inlägg av Daltorpet »

Det är ett ganska stort ämne och det är väldigt stor variation mellan individer. Det skulle vara lite lättare att ge råd om det redan fanns en hund och ett problem så att säga.

Vi har haft tre new founland i familjen när jag var yngre samt en sankt bernard och en berner sennen. De var alla supermysiga och bra med oss barn. De var nog ganska lättuppfostrade ändå om man tänker som familjehund.

Det mesta brukar ge sig när man väl fått hem valpen och man lär känna den. Viktigt dock är att man ska veta att man är flockledaren och känner man att någonting är jobbigt tex att hunden morrar när man är nära matskålen eller hugger efter människor som går förbi så ta tag i situationen på en gång vid minsta antydan. Känner man sig inte säker på sin sak så fråga gärna efter hjälp. Låt inget beteende som du inte är okej med gå så långt att det blir en vana och naturlig del i hundens liv.

Men jag tror att skaffar du en hund så kommer du veta lite mer vad du behöver om du behöver hjälp. Har du erfarenheter av andra tamdjur?

Jakthundar (och övriga hundar, med ett yrke) är ju lite av två delar först ska hunden uppfostras att vara en bra hund rent generellt men sen ska den också läras att jaga. Nu är jag väl egentligen ingen som borde komma med jakthundsråd då min erfarenhet av dem är mina nuvarande samt jakthundarna farsan hade när man var liten. Men bli inte avskräckt för det utan det ger sig ofta till slut, mycket lär man sig på resans gång. Många Jakthundar jagar in sig själva om de får tiden i skogen.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hunduppfostran - for dummies

Inlägg av maskros »

Det är ganska olika hundar du funderar på. Tänk igenom vad du vill ha i hunden innan du bestämmer dig. Träffa folk som har raserna, besök uppfödare, läs om vilka problem folk har med sina hundar. Ursprungshundar, som brunabönan skrev om är lite udda, jag har haft ras som inte är ursprunglig men ändå har mycket "katt" i sig, eller med andra ord i stort sett saknar will to please https://flickerinflames.wordpress.com/2 ... to-please/ läs gärna lite om begreppet, det är trevligt att ha i bakhuvudet när man pratar hund.

Jakthundar har, i min uppfattning, en tendens att dra iväg på ett sätt som vissa andra hundar saknar. Vill du ha hunden lös mycket kanske jakthunden inte är rätt. Sen kanske man inte ska stirra sig blind på ras heller, variationen mellan individer inom raserna är ofta större än variationerna mellan raserna. Se rasen som en ökad sannolikhet för vissa egenskaper.

Men uppfostran... Jag har inte haft någon hund från valp utan tagit över mer eller mindre vuxna individer. Det har för det mesta gått bra. Jag ser fördelar med att ta över en vuxen hund, andra gör inte det. Största två fördelarna ur mitt perspektiv har varit att jag slipper en del jobbig unghundstid och jag kan se vad jag får för en hund (nåja) medan en valp kan utvecklas väldigt annorlunda än man tänkt sig, även om man gör rätt.

Jag vet inget om uppfostran, läst en del om "mjuka metoder" och sen nöjt mig att vara hundens kompis istället för dess chef. Visst har mina hundar dragit i kopplet men det har varit ok för mig (inte så svårt att häva det eller mildra det om man vill) och inte varit 100% på inkallning heller men det har också varit ok, för mig.

Som en brun böna skrev så måste man vara konsekvent, inte hård, inte barsk men lika varje gång. Får hunden komma upp i sängen en gång tar det hundra gånger (minst) att få den att sluta.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Hunduppfostran - for dummies

Inlägg av Charlie** »

Tveka inte att gå valpkurs och unghundskurs. Det är nyttigt för både hund och husse. Dessutom knyter du kontakter som kan vara bra om det är en jakthund. Kolla i din sociala omgivning om det finns de som jagar med de typer av hundar du funderar på.
Själv är jag taxfrälst sedan barnsben. Mycket trevliga som sällskap och jakt, så väl hemma som i skogen. Stor hund i litet format.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Hunduppfostran - for dummies

Inlägg av WoodsmansLife »

Super intressant ämne som ligger mig varmt om hjärtat då jag har 29 hundar hemma på gården. Draghundar och en jakthund.
Hälften av hundarna har vi haft sen valp och de är en blandning mellan 8 månader och 11 år!

I min erfarenhet så har "klicker" metoden fungerat allra bäst. Dock använder jag mig inte utav en klicker utan kanske ett ord som förekommer en belöning så de lär sig vad som är bra och vad som är icke önskvärt.
Hundar söker uppmärksamhet, vare sig det är i positiv bemärkelse eller negativ (inte alla hundar som håller med om att vår negativa ton faktiskt är negativ) så för mig har det fungerat väldigt bra att ignorera ett icke önskvärt beteende (inom rimliga gränser såklart) och sedan direkt belöna när det gör det jag är ute efter. Detta under träning, inte om de beter sig dåligt i en miljö som inte är lämplig.

Relationen mellan hund och människa behöver inte vara "alfahanne/hona" baserad på det klassiska sättet med hunduppfostran utan det går absolut att vara en väldigt god kompis och skapa sitt band med individen på så sätt istället för att dominera. Man får en mycket mer följsam hund som gör det man vill att den ska göra för att den vill vara till lags/älskar att göra saken istället för att vara rädd för vad som ska hända om den inte gör som tillsagd.

Det var några tankar bara och det finns väl inte så jätte mycket rätt eller fel (förutom att bli våldsam i min mening) egentligen men att vara uppmärksam på vad som orsakar olika beteenden, ta hjälp om det behövs och vara tålmodig är grunderna i hur jag tänker.
Användarens profilbild
pepparen
Inlägg: 17
Blev medlem: 29 sep 2021 09:49

Re: Hunduppfostran - for dummies

Inlägg av pepparen »

Som någon skrev tidigare är valpkurser oftast väldigt bra, jag har gått en med varje hund jag har skaffat och haft stor nytta av det.

Jag vet att många är förtjusta i stora hundar, men det finns en del nackdelar man bör vara medveten om.

1. En Sankt Bernard hane kan väga över 80kg, den behöver väldigt mycket mat, vilket ur prepping perspektiv är en nackdel.
2. Stora hundar blir normalt sett inte lika gamla som mindre hundar. Grand Danois blir tex bara 6år enligt en del undersökningar.
3. Stora hundar ställer lite andra krav på vem som rastar dom, om har jaktinstinkt eller inte gillar andra hanhundar.
4. Det är besvärligt med stora hundar när dom blir gamla om dom får dåliga höfter, vilket tyvärr är ganska vanligt. Är dom för tunga att hjälpa upp och ner i säng/bil etc. så får man bygga ramper och ha andra lösningar till dom.

Vi har en stor och en liten hund, men oftast är det bara den lilla hunden som vi tar med på "äventyr" i naturen. Den stora orkar vi inte lyfta över färister, staket och annat. Vår lilla hund däremot är hur smidig som helst, med sina ca 10kg.

När vi skaffade den stora så gjorde vi det med vakt i åtanke, men efter att ha levt med den ett tag konstaterade vi att vi inte var villiga att riskera att någon inbrottstjuv skadar eller förgiftar honom. Efter ett tag är det lätt att hundar blir som ens barn.

Det är också mycket smidigare med små hundar om man spårar en del som vi gör, en hund på 10kg kan man t.ex. med lätthet klättra runt med bland klippblock, rasmassor och bilvrak med den.

Har du funderat på någon hund i lite mindre storlek, som inte är en "urhund"? Foxterrier, Bordercollie eller kanske en Pincher?
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Hunduppfostran - for dummies

Inlägg av EN brun böna »

Som första hund kan det nog vara bra att ta en lite äldre hund. Dels så får man testa att ta hand om hund och se ansvaret som finns för hunden. Sedan slipper man tex träningen av rumsrenheten, som kan vara ganska så tung om man inte haft hund innan. Valpen ska ju ut många gånger på dygnet, efter måltiden, efter lek och efter vila. Och däremellan. Att lära valpen ordet NEJ när den gör saker som inte är önskvärda. Det ordet kan sedan tex bytas ut mot stopp. Som då blir som en pisksnärt hos hunden om den tex är på väg över en starkt trafikerad väg när den är lös. Att aldrig använda hundens/valpens namn när den gör fel, att aldrig tjata på valpen, kom nu, hit, hiiiit osv , det gör bara hunden/valpen okänslig.
De första hundarna jag hade var från statens hundskola i sollefteå. Både schäfer och labbe. Eftersökshundar och hangarhundar. Sedan skaffade jag jakthundar av olika slag. Jag gick jakthundslydnad på hundskolan i sollefteå för Erik Willson några gånger med olika hundar. Mycket givande. Läs gärna hans böcker om träning av hundar.
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Hunduppfostran - for dummies

Inlägg av EN brun böna »

Glömde. En äldre hund som är färdig dresserad ger dig många fördelar när du skaffar en valp också. Valpen följer och lär sig av den äldre som tex inkallning. Men även att gå fint i koppel och mycket annat. Men det kan även bli åt andra hållet. Jag fick ta en 3 årig labbe från hundskolan då hundens fosterfamilj skulle på långsemester. Jag skulle ha labben i ca 3 månader. Jag skulle ha fått en valp men just då fanns ingen, men en vecka senare kom hundskolan med valpen också.
Men labben, han var färdigutbildad men bodde kvar hos fosterfamiljen då hundförarens familj var svårt allergiska.
Så denna labbe hade många problem, tex så visste den inte om inkallning, och fick den en möjlighet så smet den så fort någon öppnade ytterdörren. Jag fick en lång lista på vad jag kunde göra och inte med hunden. Men när valpen kom så provade jag att släppa lös labben också under promenaderna. Alla vet att labbar älskar mat, och den här var inget undantag. Jag ropade bara på valpen då och då och gav den godis, så satt labben vid mina fötter som ett ljus och tiggde. :lol:
Tyvärr så blev labben svårt sjuk efter en tid, kanske utlöste foderbytet till bättre foder det hela, jag gav mina hundar klass hundmat från sundsvall. Han hade varit sjuk tidigare med men besök hos vet gav inga svar. Nu när jag hade hunden åkte jag till sollefteå och djursjukhuset intill hundskolan. Där konstaterades hakmask och i sån mängd att hunden blev inlagd. När jag hämtade honom så skulle han fortsatt ha dubbel dos avmaskning varje dag i en vecka :shock: . Han blev bättre men insjuknade på nytt ganska snart, så fick åka upp igen. Då konstaterade de att han fått kennelhosta, de hade haft kennelhostan inne på hundskolan och varit in till djursjukhuset med någon hund för provtagning. Och min labbe som var svårt medtagen av både maskarna och avmaskningen blev så sjuk att han var döende. När jag kom in med honom så fick han läggas med dropp och där låg han mycket länge. Efter det så kontaktade hundskolan mig och sa att de inte skulle lämna ut hunden igen varken till fosterfamiljen eller någon annan. Han hade lidit nog och skulle få bli utbildningshund på hundskolan för nya hundförare istället.
Men inkallningen funkade perfekt bara man hade en valp att ropa på :D
Skriv svar

Återgå till "Hunden"