Skyddsfilm/folie på glasrutor mot inbrott

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Skyddsfilm/folie på glasrutor mot inbrott

Inlägg av reboot »

Funkar tyvärr inte med persienner.....och man får nog justera gångjärnen mellan rutorna.
Men ger bättre isolation för värme och ljud. Blir ju i princip ett 3-glasfönster.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Skyddsfilm/folie på glasrutor mot inbrott

Inlägg av reboot »

Fick nu svar av den Tyska firman i första posten i denna tråd, på förfrågan om dom var aktiva och hade 300u film:


Dear Mr. Xxxxxxxxxx,

thank you for your e-mail.

Our company is active. We ship the goods from Germany, delivery to Sweden usually takes 2-4 working days.

Best Regards
Katarzyna Galowy

windowfilms-online shop

www.windowfilms-online.com

info@windowfilms-online.com

Tel: +49 2156 9142290
Fax: +49 2156 9142299
____________________________________________

windowfilms-online
Sascha Syrzisko
Stock 21
DE - 47918 Tönisvorst

VAT-ID: DE228591042
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Skyddsfilm/folie på glasrutor mot inbrott

Inlägg av reboot »

Ett plaströr med skyddsfilmer, skrapa och skärblad har anlänt i ett plaströr från Tyskland.Total kostnad SEK843:- inkl. porto, för 2st laserskurna folier att täcka rutan i min balkongdörr och intilliggande fönster.

8B57ED0C-7180-4969-9ABB-69A2DC4500AA.jpeg
8B57ED0C-7180-4969-9ABB-69A2DC4500AA.jpeg (38.65 KiB) Visad 594 gånger
Efter att ha studerat följande informationsblad sansade jag mig lite och valde 7mil (175um, 0,175mm) kombinerad skydds/säkerhetsfolie i stället för den tjocka 300um (0,3mm) säkerhetsfilmen, som jag tror är svårare att sätta upp utan "bubblor".

0D8DF232-A35F-49E5-BCF9-C3CDBFE85292.jpeg
0D8DF232-A35F-49E5-BCF9-C3CDBFE85292.jpeg (126.22 KiB) Visad 594 gånger
Nu ska den sättas upp enligt bruksen med tvål/diskmedelsvatten och skrapan.......

Om man betänker vad som hände i Beirut, när amoniumnitratet small i hamnen och folk blev pepprade med glasskärvor i sina hem, undrar man varför inte intresset här är större för att säkra sina fönster och glasrutor mot att sprida splitter, än att köra in tamponger i skottskador...... ? ?
Fördröjning mot forcering och att inte hela rutan splittras vid påskjutning får man på köpet om man väljer en lite tjockare folie........
Folien ska alltså sitta på insidan av det innre glaset i fönsterrutan, för att hålla ihop rutan i ett stycke om den krossas!
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Tank
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Skyddsfilm/folie på glasrutor mot inbrott

Inlägg av Tank »

Reboot, ser fram emot en film med praktiska prov... ;) :lol:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Skyddsfilm/folie på glasrutor mot inbrott

Inlägg av reboot »

Tank skrev: 19 nov 2021 14:33 Reboot, ser fram emot en film med praktiska prov... ;) :lol:

//Tank
Det blir inga praktiska prov ......hoppas jag! :mrgreen:

Men filmen är uppsatt sen några veckor och var mycket exakt laserskuren efter mina mått av den tyska firman.
Trots måtten 138x62cm var den lätt att få dit då den var så styv (7mil, 0,18mm)att det gick att justera in hela filmen exakt med mycket vatten/monteringsvätska.
Är nu helt tranparant med tiden, då det tog ett tag innan några matta fläckar torkat ut.

Så jag är mycket nöjd med resultatet och rekommenderar den tyska sajten som mycket seriös, samt att dom medlevererar verktyg, koncentrerad monteringsvätska och en bra monteringsanvisning på svenska.

Mitt tips till den som köper säkerhetsfilm till sina fönster är att rengöra mycket noggrannt och sedan en gång till.
Alla små knappt synliga flugskitar (skiter flugor epoxi?) och små, små färgstänk måste bort med typ yrkesrakblad (medföljer)

Beställ med ungefär minus 1-2mm marginal runt om, så behöver du inte skära själv i filmen och prova att den passar på plats innan du drar av skyddsfolien och blöter ner både ruta och film med monteringsvätskan.

Går även att börja med att använda en vanlig fönsterskrapa av gummi att börja fästa filmmen och pressa ut vattnet/monteringsvätskan med när den är på plats, så går det snabbare. Den medföljande skrapan är lite hårdare och pressar ut det sista vattenbubblorna mot kanterna.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Skyddsfilm/folie på glasrutor mot inbrott

Inlägg av xsive »

Tittar på nya fönster till huset. Varit hög tid sen länge
Gamla 50-tals kopplade tvålufts tvåglas med haklåsning idag som inte stoppar någon
För fönster i markplan överväger jag för dom yttre glasen lamninerade glas med säkerhetsfilm emellan i säkerhetsklass P4A
Innebär att den skall klara 3 släpp av en 4kg tung stålkula från 9m höjd.
https://www.glashandlaren.se/shop/p4a-t ... 6637p.html
Kostar ett par tusen extra per fönster men å andra sidan skall dom ju hålla många år.
Skall man byta fönstren kanske det är vettigare lösning än att montera skyddsfilm
I started out with nothing, and still have most of it left
Tank
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Skyddsfilm/folie på glasrutor mot inbrott

Inlägg av Tank »

xsive skrev: 30 dec 2021 17:00 Tittar på nya fönster till huset. Varit hög tid sen länge
Gamla 50-tals kopplade tvålufts tvåglas med haklåsning idag som inte stoppar någon
För fönster i markplan överväger jag för dom yttre glasen lamninerade glas med säkerhetsfilm emellan i säkerhetsklass P4A
Innebär att den skall klara 3 släpp av en 4kg tung stålkula från 9m höjd.
https://www.glashandlaren.se/shop/p4a-t ... 6637p.html
Kostar ett par tusen extra per fönster men å andra sidan skall dom ju hålla många år.
Skall man byta fönstren kanske det är vettigare lösning än att montera skyddsfilm
Våra Morups som vi satte in i år har EN-1627 Klass RC 2 klassning som standard.
Inte lika bra som ovan, men ändå inte helt lätt att ta sig igenom. :hm:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Skyddsfilm/folie på glasrutor mot inbrott

Inlägg av xsive »

Tank skrev: 30 dec 2021 21:10 Våra Morups som vi satte in i år har EN-1627 Klass RC 2 klassning som standard.
Inte lika bra som ovan, men ändå inte helt lätt att ta sig igenom. :hm:

//Tank
Tydligen samma nivå
EN-1627 Klass RC 2 tittar på hela fönstret och krav på fönsterramen osv. EN-356 är bara för själva glaset. Hm här också

Exempel från en fönsterleverantör
Vid certifiering EN-1627 Klass RC 2 belastas samtliga egenskaper i fönstrets konstruktion:
EN-1628 Statiskt prov · EN-1629 Dynamiskt prov · EN-1630 Manuellt prov · Samtliga låspunkter belastas med 300 kg · Glasets fastsättning belastas med 300 kg · Glaset tål en stålkula på 4,1 kg i fritt fall från 9 meter, 3ggr EN-356 P4A · 15 minuters totala angreppstid varav 3 min. effektivt med hjälp av 23 st. olika verktyg.
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"