varmvattenberedarstorlek

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

varmvattenberedarstorlek

Inlägg av bastard »

provat mig fram lite

med en 30 liters får man en ganska lång dush med relativt snålt dushmunstycke
två tvålningar o.s.v

med en 10 liters får man en snabbdusch med tvålning

för min egen del så tåls det att fundera lite på energi
en sådan varmvattenberedare har en förlusteffekt som årligen kostar ca 500kwh

så numera så kör jag varmvattenberedaren på timer, har den varm lagom för kvällsdushen, och får en lite varmvatten med
tioll kvällen är den kall, och värms upp först till eftermiddagen igen
vilket gör att man kan få ner förlusterna till ca 1/8 av vad det skulle vara för att hålla den igång dygnet runt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: varmvattenberedarstorlek

Inlägg av FCR2 »

Vvb på 145l. Drar nytta av spillvärmen för att hålla utrymmet där den står lite varmare. Annars hade ett separat element behövts.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: varmvattenberedarstorlek

Inlägg av Vattendrag »

Föräldrarna valde för några decennier sedan elavtal med dag- och nattaxa. Jag hjälpte dem med installation av en timer som slog på och av varmvattenberedaren men den var på 300 liter så det som värmts på natten räckte hela dagen med dusch och allt. Tål att tänka på.

Nu om man kunde få till ett sätt att tanka dayaheadpriserna från nordpool utan att bli bannad skulle man kunna automatisera det hela på timbasis.
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: varmvattenberedarstorlek

Inlägg av EN brun böna »

80 liter vv-beredare som är kopplad så att när eldningen är igång så går varmvattnet från vv-beredaren i pannan genom den elektriska och på så sätt sparas elen. Det är bara när pannan står still som varmvattenberedaren slår till, vilket i praktiken bara betyder sommarhalvåret när eldningen upphör.

Får även ut mer varmvatten med denna koppling då pannans varmvattenberedare är större och ger varmare vatten.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: varmvattenberedarstorlek

Inlägg av xsive »

Hmm :hm:
Har beställt en ny luft/vatten värmepump som matar en ny så kallad multitank på 500l som är isolerad med 50mm polyuretanskum runt om
Övre delen har en övre 120l tappvattenzon med skiktplåt mot nedre delen och den hålls med elpatron på högre temp än från VP i nedre delen.
Varmvattnet till kranar genom en 45m slinga i tanken som förvärms i nedre delen och sen toppvärms i övre delen.
För att den skall ge full värme innebär det att VP behöver hålla temp på hela tanken även på sommaren.
Men å andra sidan sker det med värmepumpen så bra verkningsgrad generellt

Funderar på en separat 50l beredare som jag kopplar över till sommartid när inget behov finns för värme till huset.
Men frågan är om det blir mindre förluster gentemot verkningsgraden att hålla multitanken varm sommartid med VP.
Vi är två i hushållet och en 50l VVB räcker för duschbehovet sommartid
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: varmvattenberedarstorlek

Inlägg av maskros »

Glöm inte investeringskostnaden i den beräkningen. Du får också fler felkällor, men samtidigt en backup. Jag föreslår att du gör det som känns kul!

För egen del strävar jag efter förenkling. Det går inte så bra men det går sakta lite åt rätt håll. Såväl i bol som hemma är nödvärmen inte vattenburen, som ett exempel. Vattenpumpen hemma är enfas, visst är den lite klen och trycket i lägsta laget men den kan drivas med ett enkelt elverk och till nöds går det att hinka vatten. Försöker i någon mån följa två principer samtidigt: Normalläge ska vara bekvämt, kris ska vara funktionellt och inte hindras av sånt som hör till normalläget.

Sorry, inget bättre att komma med.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: varmvattenberedarstorlek

Inlägg av xsive »

maskros skrev: 30 aug 2022 12:26 Glöm inte investeringskostnaden i den beräkningen. Du får också fler felkällor, men samtidigt en backup. Jag föreslår att du gör det som känns kul!

För egen del strävar jag efter förenkling. Det går inte så bra men det går sakta lite åt rätt håll. Såväl i bol som hemma är nödvärmen inte vattenburen, som ett exempel. Vattenpumpen hemma är enfas, visst är den lite klen och trycket i lägsta laget men den kan drivas med ett enkelt elverk och till nöds går det att hinka vatten. Försöker i någon mån följa två principer samtidigt: Normalläge ska vara bekvämt, kris ska vara funktionellt och inte hindras av sånt som hör till normalläget.

Sorry, inget bättre att komma med.
Javisst kul är min ledstjärna. Alltid :)
Bara bollar lite om jag har otur när jag tänker ibland.
Skall ja jag vet och gud förbjude men ändå kasta ut min vedpanna nu. Har inte eldat på ett antal år.
Beställt Luft/vatten plus multitank som ersättning och ej plats till båda utan att krångla till systemet för mycket
Lite jobb riva ut pannan och det runt den så någon form av VVB behövs under några dagar till ett par veckor innan allt
nytt med VP och tank/expansionskärl för värme och varmvatten är inkopplat och driftsatt
Tänkte först fixa en beg liten men sen tanken att hmm kanske skall ha det som alternativ inkoppling för sommaren.
1-fas 1500W typiskt och kan då också köra den med överskottsel från solcellerna som underhåller batteribanken sommartid.
En 100l VVB med blandningsventiler kan man ju köpa på Jula för 3000kr och om jag inte kör den kontinuerligt duger den nog fint
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... tillbehor/
Nej den klarar kanske inte återbetalningstid i sig men inkluderar man det i helheten med LV värmepumpen som ersätter
att bara köra på elpatron som idag så funkar det. Bara elpatron i vinter har jag tänkt undvika. Ved då? Nä för mycket jobb
Med förväntade elpriser räknar jag med en återbetalningstid på 5-6 år
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: varmvattenberedarstorlek

Inlägg av maskros »

Inte frånluftsVP antar jag. I så fall kan det vara lite trist att stänga av den eftersom den sköter ventilationen.

Kan du köra VVBn med solcellerna men inte värmepumpen med solceller så är väl VVB en vettig grej inbillar jag mig, lite spontant sådär.

Men va? Ska du ut med veden? :shock: Har du nån reservvärme då?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: varmvattenberedarstorlek

Inlägg av xsive »

maskros skrev: 30 aug 2022 15:22 Inte frånluftsVP antar jag. I så fall kan det vara lite trist att stänga av den eftersom den sköter ventilationen.

Kan du köra VVBn med solcellerna men inte värmepumpen med solceller så är väl VVB en vettig grej inbillar jag mig, lite spontant sådär.

Men va? Ska du ut med veden? :shock: Har du nån reservvärme då?
Nej en 13,5kW utomhus luft/vatten VP.
Kan köra 3-fas VP med större solcellsanl som inte kommit upp. Men bara när solen lyser och gör den ju inte så mycket på vintern.
På sommaren kan den driva. Bara frågan om det är bäst eller att sälja el dyrt
Har några solceller för laddning batteribank och en 1-fas inverter som skulle kunna driva den mindre VVB intermittent
Har ändå inget vedlager sen jag inte eldat på ett antal år.
Bara gasolkamin/fotogenkamin reserv idag men tittar på att installera en pelletskamin också som backup. Inte kommit till skott ännu bara
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: varmvattenberedarstorlek

Inlägg av maskros »

Nu kanske jag tappat bort mig i diskussionen men visst skulle du ha den lilla beredaren på sommaren för att kunna stänga av VPn då?
I så fall är det inte ett argument att solen skiner för lite på vintern.
Sen har jag för mig att jag hört av en kompis brorsa som läst på internet att VP kan bli lite ledsna av att stoppas långa perioder, ta det för vad det är.

Ang. det ekonomiska tror jag det är bättre att använda max av sin solel själv om man bor i SE3/SE4 där köpeelen är dyr. (Finns någon tråd om det.)
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Energi"