inflationen i usa

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: inflationen i usa

Inlägg av entropi »

xsive skrev: 21 nov 2021 10:08
bastard skrev: 21 nov 2021 09:15 då kommer ändå frågan, vad är vettigast för framtiden, saker i handen eller pengar på banken, eller kanske lån på banken
Pengar på banken har väl historisk alltid varit det sämsta.
Jag tror inte det var så innan 1914 när de slutade backa dollarn med guld? Men jag skulle inte kalla mig för någon expert här. Någon som är väl indoktrinerad i Keynesisk "ekonomi" kan säkert argumentera ned mig.
Survival
Honor
Liberty
Ursus

Re: inflationen i usa

Inlägg av Ursus »

entropi skrev: 22 nov 2021 17:55 Jag tror inte det var så innan 1914 när de slutade backa dollarn med guld? Men jag skulle inte kalla mig för någon expert här. Någon som är väl indoktrinerad i Keynesisk "ekonomi" kan säkert argumentera ned mig.
Guldstandard ger stabilitet sett över längre tidssträckor, främst eftersom valutaspekulation är svår att inducera och KPI tenderar att vara jämnt över tid, men det kan vara en utlösande faktor för bankpanik eftersom guldpriset växer på lång sikt men kan fluktuera vilt över korta perioder.

De länder som bäst tjänar på guldstandard är guldproducerande länder (och i den bästa av världar sådana länder som inte är beroende av omfattande internationell handel) då de besitter makten över hur guldreserverna i världen skall fördelas och har därmed en viss kontroll över priset.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: inflationen i usa

Inlägg av xsive »

entropi skrev: 22 nov 2021 17:55
xsive skrev: 21 nov 2021 10:08
bastard skrev: 21 nov 2021 09:15 då kommer ändå frågan, vad är vettigast för framtiden, saker i handen eller pengar på banken, eller kanske lån på banken
Pengar på banken har väl historisk alltid varit det sämsta.
Jag tror inte det var så innan 1914 när de slutade backa dollarn med guld? Men jag skulle inte kalla mig för någon expert här. Någon som är väl indoktrinerad i Keynesisk "ekonomi" kan säkert argumentera ned mig.
Var nog tyvärr lite otydlig. Menade i vad jag skulle kalla modern tid typ från WW2 eller lite senare under min livstid.
Kan hålla med att det inte var så när man alltid kunde byta papperspengar mot guld. Om Keynesisk ekonomi kan jag nada skall jag villigt erkänna
Min tanke var mer till myndigheters fulla insyn i banktillgångar att beskatta eller beslagta vilket ju är ett mer modernt påfund
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: inflationen i usa

Inlägg av bastard »

och i usa så höjde dom räntorna ordentligt och troligen kommer det mera
inflationen är relativt hög

så karusellen har börjat snurra

få se när det börjar på allvar i sverige
dom säger 8% här, men jag gissar att det är betydligt högre i praktiken för dom som inte bor i lägenhet med fjärrvärme och som saknar bil
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"