litet vindkraftverk ?

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

litet vindkraftverk ?

Inlägg av bastard »

solpanler är ju trevliga saker men funkar inte bra vintertid

tanken går till något som kan fungera

ett mindre vindkraftverk vore trevlig, några hundra watt extra om det blåser lite vore något som ger skillnad vintertid

någon som kollat på detta på allvar?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: litet vindkraftverk ?

Inlägg av Charlie** »

Jag har kollat runt lite på nätet och det mest intressantaste snurrorna jag sett är de med sk vertikal snurra. Dessa snurrar och levererar lika bra oavsett vindens riktning. Den behöver inte rikta in sig mot vindögat för att få ut bästa effekt, vilket är bra om det är mycket kastvindar som kan uppstå om man bor tex på kuperad landbacke, vilket det ofta är i den landsdel jag huserar. Jag såg detta på ett TV-program där man testade utvärderade olika snurror.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: litet vindkraftverk ?

Inlägg av Charlie** »

Har sökt efter programmet på SVT-play men hittade det ej. På den här länken kan man läsa om fördelarna och nackdelarna.
http://www.windforce.se/vertikala-vindkraftverk.php
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: litet vindkraftverk ?

Inlägg av Charlie** »

...men programmet finns på självklart på tuben! :D

https://www.youtube.com/watch?v=T5EuTNj2o_Y
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: litet vindkraftverk ?

Inlägg av EN brun böna »

Här finns massor av material samlat om dessa snurror https://www.sciencedirect.com/topics/en ... nd-turbine

Fördelen med dessa är att de ger bra med effekt ut även vid låg hastighet och nära marken som vanliga snurror inte klarar pga störningar i omgivningen.

Pappa byggde en snurra för länge sedan och den stod bara en meter över mark men den gav tillräckligt för några glödlampor då.
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: litet vindkraftverk ?

Inlägg av Obstinat »

Vindkraft är nog inget dumt att ha som komplement till tex solceller. Skulle jag sätta upp något skull jag nog oxå fundera på de med vertikal snurra. Vissa av dessa kan tydligen kräva starthjälp/vind om inte vindstyrkan är tillräcklig. 24 volt.eu tycker jag är kul o titta in på då o då. Behandlar inte bara vindsnurror utan sol vatten osv.... Finns även tips för den händige som vill bygga själv :rambo:
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: litet vindkraftverk ?

Inlägg av bastard »

hm, en liten vertikal anpassad för relativt låga vindar vore roligt att prova
rätt gjort så är dom smidiga då man slipper en hel del saker, och man kan ha generatorn nere

dom kan behöva ha starthjälp

några hundra watt vintertid är inte att förakta, räcker för frys och belysning
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: litet vindkraftverk ?

Inlägg av maskros »

Som jag ser det har vindkraftverk några rejäla nackdelar (som är olika tydlig för olika typer av verk och situationer).
Högt pris per avgiven effekt.
Massa rörliga delar = knepigt, dyrt och omfattande underhåll.
Extremt känsliga för variationer i vindstyrka eftersom effekten är proportionell mot vindhastigheten i kubik ( en halvering av vindstyrkan ger 1/8 av effekten).

Men hittar man ett verk som ger 300-700W och klarar märkeffekten vid 6 m/s och är nöjd med det så är det bara att slå till.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: litet vindkraftverk ?

Inlägg av bastard »

visst är det så, det är inget kul alls
men ska man ha el så finns det några få sätt för lite mer långvarig produktion, solpaneler är numera billigt och ganska stabilt, men funkar inget vidare vintertid, vind är en sak som är lite mer vintertid, och nattetid, men väldigt osäkert, ved kan man gå via gengas,ångmaskin, teg, men dyrt per kwh och en hel del jobb med veden, men man kan få det när man vill, och överskottsvärmen funkar bra vintertid, och man kan ha hyggligt med ved på lager
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Energi"