Lyxfällan

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Lyxfällan

Inlägg av entropi »

maskros skrev: 02 dec 2021 20:11
Med det sagt tror jag man ska vara försiktig med att tro att soc ger ut pengar till den som satt sig i knipa. Soc kliver, vad jag förstått, in först när det är riktigt illa.
Som tur var saknar jag erfaranhet av just socialkontorens aktiviteter... Men soc går ju på den kommunala budgeten, så det skiljer sig nog mellan olika kommuner hur de distribuerar de pengar som den lokala skatteboskapen genererat.
Det saknas de flesta former av känsla för rättsäkerhet osv i många kommuner är min erfarenhet. Jag skulle bli förvånad om det inte skiljer ganska mycket mellan olika handläggare, eller tom olika fall hos samma handläggare.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Skräpmetall
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 aug 2020 11:56
Ort: V/B-ästkusten Götheborg

Re: Lyxfällan

Inlägg av Skräpmetall »

entropi skrev: 05 dec 2021 08:11
maskros skrev: 02 dec 2021 20:11
Med det sagt tror jag man ska vara försiktig med att tro att soc ger ut pengar till den som satt sig i knipa. Soc kliver, vad jag förstått, in först när det är riktigt illa.
Som tur var saknar jag erfaranhet av just socialkontorens aktiviteter... Men soc går ju på den kommunala budgeten, så det skiljer sig nog mellan olika kommuner hur de distribuerar de pengar som den lokala skatteboskapen genererat.
Det saknas de flesta former av känsla för rättsäkerhet osv i många kommuner är min erfarenhet. Jag skulle bli förvånad om det inte skiljer ganska mycket mellan olika handläggare, eller tom olika fall hos samma handläggare.
Soc ger bara bidrag när det inte finns annat att ta av, har du andra bidrag, sparpengar eller saker av värde så ska de ryka först. Det finns 3 nivåer av soc, riksnormen som alla får baserat på hur många och ålder på i hushållet, en "regional" för att kompensera för olika kostnader i olika delar av landet. Den sista är lite vad kommunpolitikerna känner för, så bor du Malmö kommun har du tur och får lite av allt.
Zombies löser man med en dunk sprit och en AK
Amatör av guds nåde
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Lyxfällan

Inlägg av Kardinal »

Skräpmetall skrev: 13 jul 2022 20:25 Soc ger bara bidrag när det inte finns annat att ta av, har du andra bidrag, sparpengar eller saker av värde så ska de ryka först. Det finns 3 nivåer av soc, riksnormen som alla får baserat på hur många och ålder på i hushållet, en "regional" för att kompensera för olika kostnader i olika delar av landet. Den sista är lite vad kommunpolitikerna känner för, så bor du Malmö kommun har du tur och får lite av allt.
Så hamnar i den sitsen gör man bäst i att flytta till Malmö? Låter som en stad som lockar rätt kompetens. :P
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Lyxfällan

Inlägg av entropi »

Kardinal skrev: 13 jul 2022 20:31
Så hamnar i den sitsen gör man bäst i att flytta till Malmö? Låter som en stad som lockar rätt kompetens. :P
Hehe, så kan man ju se det. Snacka om race to the bottom...
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"