jag återanvänder 10l spolarvätskedunkar

Allt om vatten
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10536
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

jag återanvänder 10l spolarvätskedunkar

Inlägg av bastard »

tja, spolarvätska gör man av med en del, brukar bli en 10 litersdunk per år mellan tummen och pekfingret
för några år sedan så funderade jag på vad man kan ha dunkarna till

och efter lite tvekan så börjar jag ha dom som vattendunkar
först så gör jag så att med den färskaste dunken så häller jag över den i den nyss tomma gamla dunken, för att få en så ren dunk som möjligt, sedan fyller jag den med vatten och lite diskmedel som får stå någon vecka, och sedan spolar ur och sedan vattenfyller
jag har flera dunkar som är fyllda, och fyller om dom varje år
som grabbags med vatten, och som handtvättningsvatten vid jakt, då har man så man spola ur efter man tagit ur vilten med om det behövs

dom äldre dunkarna har jag smakat vattnet och tvekar inte att dricka det om det behövs, flera års lagring så har man lakat ur det som fastnat i plasten

lagom stora för att få med sig snabbt, hellre några 10 liters än en 25 liters
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: jag återanvänder 10l spolarvätskedunkar

Inlägg av reboot »

Har gjort likadant med ett 20-tal 10-liters, kraftiga och mycket bärvänliga, ej stapelbara dunkar av ofärgad polyeten, som innehållit rapsolja i någon månad.
Använde varmvatten + maskindiskmedel, skakar om och fått stå ett par dar och efter det sköljning med typ klorin.
Ingen bismak eller annat efter den behandlingen.
Dunkarna hade plastad papperspackning i skruvlocket som inte går att rengöra och som jag bytte ut till en passande O-ring av neopren.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: jag återanvänder 10l spolarvätskedunkar

Inlägg av crusoe »

Jeg gjør som deg rebot. Siden vi skal ha 60 l matolje i lageret, så må vi rotere litt. Forresten tror jeg at BF betyr Bulshit Forslag, siden jeg har brukt olje langt over tiden, helt uten harskhet. På grunn av roteringen så blir det mye fritering. Denne brukte oljen kan brukes til påfyll i fakler i beholdere og øker levetiden 6-7 ganger. Jeg bruker også oljen for å booste bål, samt det er aldri galt med et lite vegetabilsk spilloljelager. Bruk den bare ikke som kjedeolje i motorsager :shock:

Disse 10 l dunkene vasker jeg og benyttes til å oppbevare tørre matvarer i.
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: jag återanvänder 10l spolarvätskedunkar

Inlägg av crusoe »

Jeg kunne tenke meg at vi laget en tråd om diverse containere vi gjenbruker til diverse lagring. Finnes det eller kan jeg lage en, med tillatelse fra de andre i tråden til å sitere de? Om ikke så si i fra. Om det finnes, så send meg gjerne i riktig retning.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10536
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: jag återanvänder 10l spolarvätskedunkar

Inlägg av bastard »

finns något om återvunnet
, men en tråd om vad som är vettigt att återvinna och till vad är inte fel, en hel del av olika varors pris är embalaget , som många gånger kan återannvändas
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Vatten"