Vilka organ/delar äter ni, utöver kött?

Hur hantera djur för slakt
Ursus

Vilka organ/delar äter ni, utöver kött?

Inlägg av Ursus »

Jag är alltid intresserad av att bryta mina egna rutiner; därav denna tråd.

Vid omhändertagande av vilt ser jag alltid till att ta vara på mycket som möjligt. Allt från dun och fjäder vid fågel till skinn/päls vid däggdjur. De organ som jag typiskt tar är hjärta, lever och på fåglar (mer sällan) muskelmage, men de sistnämnda är stökiga att rengöra. Njure har testats nån gång på järpe, men de var så små att de var insignifikanta. Hjärnan på pälsvilt brukar jag spara till garvning. Brukar ni ta reda på mer än detta?

Fisk hamnar ofta i mårdfällor eller med mindre lyckat resultat i mjärdor. Har nån gång provat koka buljong på fiskhuvuden, men tyckte inte att det blev något vidare. Är fisklever värt att att ta reda på?

På större vilt är givetvis märg av intresse, men det är så sällan jag skjuter något i hjortdjursstorlek och uppåt.

Giv edra tankar. Waste not, want not.
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Vilka organ/delar äter ni, utöver kött?

Inlägg av bokmalen »

Ursus skrev: 16 dec 2021 21:04 Är fisklever värt att att ta reda på?
Nej, inte om du inte vill försöka göra egen fiskleverolja för D-vitaminets skull... Till skillnad från lever från fyrfota bytesdjur, som är smaskens, men med en konsistens som en del ogillar, så smakar fisklever bara eländigt.
Ursus skrev: 16 dec 2021 21:04 På större vilt är givetvis märg av intresse, men det är så sällan jag skjuter något i hjortdjursstorlek och uppåt.
Tunga. Koka dra bort själva översta lagret (med smaklökarna), och skär i tunna skivor som smörgåspålägg, yum yum...
Beroende på om du gillar pölsa eller inte, så lungorna...
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Vilka organ/delar äter ni, utöver kött?

Inlägg av Daltorpet »

Bävergäll och grävlingsfett är ju också fina grejer. Kinder från klövdjuren. Sen tar jag iofs reda på alla organ på ett eller annat sätt om man tänker i en stege som människa, hund och sist åtel.

Tarmar och senor skulle vara intressant att ta reda på men har inte blivit av ännu.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Vilka organ/delar äter ni, utöver kött?

Inlägg av Charlie** »

Hjärta, tunga och lever tar jag rätt på.
Lever äter jag visserligen inte, då jag inte kan med smaken. Jag tål inte ens lukten när man steker den. Så har det varit sedan jag var liten. Jag skänker bort den. När jag hade hund, så brukade jag torka levern i ugnen och ha som hundgodis.
Hjärtat röker jag med mycket gott resultat.
Tunga som smörgåspålägg är, som tidigare nämnts fantastiskt gott.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Vilka organ/delar äter ni, utöver kött?

Inlägg av maskros »

:oops: Inte alls. Inälvor får hunden eller en vän som gillar sånt. Resten lägger jag ut på ett gärde som syns väl hemifrån sen sitter jag och tittar på rovfåglar och asätare som kommer och mumsar. Jag känner ibland att jag borde nog... Men vännen, hundar som finns i min omgivning och vilddjur får duga för mig.

Det enda jag tar hand om, ibland, är blod för att göra spår.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: Vilka organ/delar äter ni, utöver kött?

Inlägg av crusoe »

Jeg koker alltid kraft/aspic på fugleføtter. Det er kanskje ikke noe tips om man bare skyter en fugl, men om jeg slakter noen få fugler så fryser jeg beina i påvente av at det blir nok.

Muskelmage regner jeg med at er det vi kaller krås på norsk. Jeg synes den er relativ lett å rengjøre. Jeg deler den nesten i to, vrenger den og drar av "skinnet" eller hinnen på innsiden. God til kraft og helt greit kjøtt.
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Vilka organ/delar äter ni, utöver kött?

Inlägg av EN brun böna »

Jag tar reda på lever hjärta och tunga som mat. Medans lungor, njurar och ev vom beroende på djurart blir hund och kattmat. Fågel mage och lever är mycket gott och tas till vara.
Kinder är bland det mest marmorerade köttet och brukar gå att laga till direkt efter slakten.
Hjärna för garvning av skinn.
Klövar för att koka sylta och klövfett. Klövfett är bra symaskinsolja.
Tarmarna till korvskinn, mycket jobb men korven blir så mycket godare med äkta vara.
Levern av lake blir god om den tillagas rätt.
Nästan alla skinn även fågel och fisk används för garvning.
Käkben av älg är så tätt i sin struktur att det liknar elfenben och det blir till snygga inläggningar i olika arbeten.
Horn som handtags material i knivar och slidor.
Strålben som sylar där det inte behöver va sylvasst tex tillverkning av bikupor eller splitsning av rep. Strålbenet är även det kompakt och tar inte åt sig lukt och smak så det används på vissa håll för att kontrollera lukt och mognadsgrad på lufttorkat kött samt ost, bla parmaskinkan. Jag har inte testat men tänkt lägga undan ett ben för framtiden.
Användarens profilbild
Mohawk
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 dec 2021 22:02

Re: Vilka organ/delar äter ni, utöver kött?

Inlägg av Mohawk »

Kan i princip bara säga att jag håller med föregående talare, men brukar själv använda bitar av svans när jag kokar soppa - sätter en god smak.
Höjden av ironi är när en översvämning slår till och du sitter där med en vapenarsenal för att ta dig an 3:e världskriget och konserver för att hålla en mindre armé vid liv, men du äger inte en gummibåt...
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: Vilka organ/delar äter ni, utöver kött?

Inlägg av crusoe »

Fantastisk innlegg EN brun böna, et skole eksempel på hvordan utnytte felt vilt, er skikkelig imponert.

Det jeg glemte å nevne er at vi tar også vare på alt fett rundt innmat/tarmer og skinnet og smelter det ned som fett som fylles på glass. Jeg har gjort det med kaniner, men er ikke like glad i det som fettet fra ender og gjess. De sistnevnte er jo som en delikatesse å regne og selges i gode butikker.

Jeg åpnet for noen uker siden et glass med gåsefett fra 2018 og det var ingen usmak på fettet. Svært godt til å steke poteter i.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Vilka organ/delar äter ni, utöver kött?

Inlägg av rödluvan »

Beror ju på vad det är för djur, men på klövdjur tar jag alltid rätt på hjärta, lever (om den är aptitlig eller ej beror ju på många faktorer men det brukar ofta gå att bereda den, fårlever är inga problem med, älglever kan ha tråkig smak om den kommer från äldre djur), tunga och njurar, som andra sade här så borde man egentligen ta rätt på mycket mer.
Djur som härstammar direkt från vilda djur har inte njurtalg i egentlig mening, annars är den ju användbar, men jag har aldrig någonsin fått tag på njurtalg av egna djur, inte heller från tama "vilda" djurslag oavsett hur mycket god mat de får.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Slakt"