DIY Kroppsskydd

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
GustavK
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 dec 2021 17:48

Re: DIY Kroppsskydd

Inlägg av GustavK »

Mohawk skrev: 18 dec 2021 14:13 GustavK - Jo användningsområden för Hardox 500 är jag bekant med, har det på mina egna slitstål till plogen bland annat - men när det kommer till ballistiskt skydd är jag inte bekant med det specifikt då jag inte vet några ballistiska skydd som använder Hardox 500. Frågan är dock vad du främst tror du kommer bli beskjuten av - hemvärnsgubbarna, de tuffa killarna i Malmö eller en prepper som vaktar sina konserver? För de tuffa killarna i Malmö räcker ju oftast en vanlig NIJ IIIA platta som går att få loss för 250-400 kr/st ca.

Hardox 500 väger en del dock, tänk det fram och bak i en väst - inte det mildaste mot kroppen. Jag skulle inte vilja springa runt med 10 mm Hardox 500 i storlek av en vanligt ballistisk skyddsplatta personligen. Jag tycker de ca. 4,5 mm tjocka plattorna vi hade i IDF var bökiga bara dem.
I USA är det ganska vanligt med kroppsskydd i Hardox 500, eller AR500 som det kallas. Hardox är ett varumärke, AR tror jag står för Abrasion Resistance eller något sådant, förmodligen är det likvärdig kvalitet. Spartan Armor i USA och Tyr Protection i Sverige tillverkar kroppsskydd efter den här tekniken, jag skulle tro att man använder Hardox åtminstone i den svenska tillverkningen på grund av det låga priset, tillgängligheten och den stora erfarenheten som finns med metallen eftersom dom används flitigt som plåtmål inom skyttet.

https://bulletproofzone.com/products/ar ... rs-cut-asc

https://www.ar500armor.com/ar500-armor-body-armor.html

AR500 armor säljer en level III plåt som stoppar AK47(och alla pistoler/revolvrar/hagelgevär), den är 25x30cm stor och väger 3,9kg, räknar man på det så borde den vara cirka 5mm tjock. En platta fram och en i ryggsäcken kommer väga kanske 8-10kg, det begränsar hur mycket annat man kan bära förstås.
GustavK
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 dec 2021 17:48

Re: DIY Kroppsskydd

Inlägg av GustavK »

xsive skrev: 18 dec 2021 14:56 En färdig kurvad och belagd platta kostar ju inte en förmögenhet
Kurvningen vill man nog inte undvara om det skall vara någorlunda bekvämt
https://www.tyrprotection.com/epages/ty ... ddsplattor
Jag hade tänkt att ordna fram en Hardox plåt, och lära mig använda en kompis plasmaskärare, belägga med olika material och kanske sy en egen plate carrier hade varit ett kul projekt nu i jultider, men det är nog som ni föreslår här, bättre att köpa en färdig på nätet och kolla på någon julfilm på Netflix istället :D

Ibland dras man iväg i skapa ivern och stannar inte upp och tänker igenom om det faktiskt är värt arbetsinsatsen, eller om man går över ån efter vatten :lol:
Tank
Inlägg: 1681
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: DIY Kroppsskydd

Inlägg av Tank »

Kul fundering Gustavk :D :up:

Var där själv för ca 10 år sedan och kom ganska snart fram till att det var bättre att köpa riktiga testade plattor för en PC än att bygga något själv som skulle hålla.

Har nu några olika plattor med olika vikter och det är just vikten till slut som avgör om du använder dina skydd eller inte :hm:

Berätta gärna vad du kom fram till.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10540
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: DIY Kroppsskydd

Inlägg av bastard »

tänk på att en plasmaskärare avhärdar ca 5mm in på plåten
vinkelslip är på det sättet bättre
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: DIY Kroppsskydd

Inlägg av crusoe »

Det er helt utenom kaliberene og kroppsskyddet som diskuteres her, men kommer med en liten historie om min eldste sønn. For noen år siden brukte han to lag vanlige keramiske plater og gaffatape tror jeg. Usikker på om det var noe mer. Disse platene ble skuddsikkre på kort hold mot .22 cal, men med flere treff mot samme plate så gikk det igjennom.
GustavK
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 dec 2021 17:48

Re: DIY Kroppsskydd

Inlägg av GustavK »

Här finns lite statistik från USA angående vilka vapen som användes i samband med brott, för ett antal år sedan förvisso. Dom grövsta kalibrarna som kräver tunga skydd börjar bli sällsyntare kanske. Level II skydd är ganska billiga, och dessutom lätta. Läste någonstans att 70% av alla vapen som används i brott i USA stoppas av level II.

Är det andra vapen man ska vara rädd för kan komma att användas mot folk efter SHTF? Man tänker inte på det, men det finns väldigt mycket vapen ute på landsbygden, men det är kanske med 30-06 och hagel kaliber 12?

https://bjs.ojp.gov/content/pub/pdf/GUI ... ttachment]
gn.jpg
gn.jpg (25 KiB) Visad 584 gånger
Bilagor
chr.jpg
chr.jpg (61.1 KiB) Visad 584 gånger
Tank
Inlägg: 1681
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: DIY Kroppsskydd

Inlägg av Tank »

Svenska försvaret har en 9mm ammunition som går rakt igenom nij lvl 3a. Alltså farligare än tex Magnum .357 och .44 eftersom skyddet inte klarar av den ammunitionen.
Dock stoppas den av Tyrs olika metallplattor (kolla hans sida för mer information).

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
GustavK
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 dec 2021 17:48

Re: DIY Kroppsskydd

Inlägg av GustavK »

Används m/39b fortfarande av försvaret? Nuförtiden när k-pistarna inte används längre borde förbrukningen vara lägre...
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: DIY Kroppsskydd

Inlägg av Sterb »

GustavK skrev: 21 dec 2021 16:26 Används m/39b fortfarande av försvaret? Nuförtiden när k-pistarna inte används längre borde förbrukningen vara lägre...
Ja och korrekt.
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"