DIY Kroppsskydd

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
GustavK
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 dec 2021 17:48

DIY Kroppsskydd

Inlägg av GustavK »

Skytteklubben i orten där jag bor skjuter på stålplåtar som är ca 6mm tjocka, som står emot även 5,56.

Jag frågade och plåtarna är gjorda med Hardox 500, som är ett väldigt hårt stål. Hardox 500 verkar användas som pansarplåt i en del applikationer. Jag tänkte att det borde fungera som kroppsskydd också, i form av en trauma-plate till plate-carriern.

Men hur gör man bäst för att fånga upp splitter av kulorna? AR500 armor säljer billiga kroppsskydd med den här tekniken i USA, och har en beläggning på som ska fånga upp kulfragment så att dom inte skadar bäraren.

Vad skulle beläggningen kunna vara gjort med? Något segt, plastigt och som går att applicera till stålplåt. En del källor säger att man i USA använder Truck bed liner, någon sorts tjock gummi-aktig färg misstänker jag, kan det vara plastidipp?

ar500.jpg
ar500.jpg (41.99 KiB) Visad 704 gånger
Användarens profilbild
Mohawk
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 dec 2021 22:02

Re: DIY Kroppsskydd

Inlägg av Mohawk »

Jag skulle inte sätta min tillit till en DIY platta för kroppsskydd om jag inte var tvungen pga inga andra val, det finns en anledning till varför man inte bara kapar en skiva stål och kallar det en ballistisk skyddsplatta. Är inte bekant med Hardox 500 specifikt, men kan du köpa det i Sverige och känner att du vill ta vikten och känner att det är starkt nog, så är det ju bara att kapa på i önskad storlek. Som beläggning skulle jag säga att underredesmassa för bilen kommer nog fungera lika bra som mycket annat när det kommer till DIY. Eller limma på en skiva aluminiumplåt på framsidan, kanske är tillräckligt för att fragmenten ska stanna "innanför".

Vi hade 5,56x45 i TAR-21 när jag hade min tjänstgöring i IDF, det är inte någon fenomenal penetration på de kulorna precis - frågan är om plåten står emot en vanlig jaktkula likt .308 Win?
Höjden av ironi är när en översvämning slår till och du sitter där med en vapenarsenal för att ta dig an 3:e världskriget och konserver för att hålla en mindre armé vid liv, men du äger inte en gummibåt...
GustavK
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 dec 2021 17:48

Re: DIY Kroppsskydd

Inlägg av GustavK »

Taofledermaus har testat AR500(Hardox 500) med och utan ett eget spalling skydd, och det verkar faktiskt fungera med något som kallas flex seal. Det förekommer fortfarande splitter från kulorna, men det är mycket mindre och verkar lämna plåten mer i samma håll som den kom ifrån.

Flex Seal verkar vara ungefär samma sak som Plasti dip.

Bild från Teofladermus test
ar5.jpg
ar5.jpg (26.66 KiB) Visad 686 gånger
GustavK
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 dec 2021 17:48

Re: DIY Kroppsskydd

Inlägg av GustavK »

Mohawk skrev: 18 dec 2021 13:29 Jag skulle inte sätta min tillit till en DIY platta för kroppsskydd om jag inte var tvungen pga inga andra val, det finns en anledning till varför man inte bara kapar en skiva stål och kallar det en ballistisk skyddsplatta. Är inte bekant med Hardox 500 specifikt, men kan du köpa det i Sverige och känner att du vill ta vikten och känner att det är starkt nog, så är det ju bara att kapa på i önskad storlek. Som beläggning skulle jag säga att underredesmassa för bilen kommer nog fungera lika bra som mycket annat när det kommer till DIY. Eller limma på en skiva aluminiumplåt på framsidan, kanske är tillräckligt för att fragmenten ska stanna "innanför".

Vi hade 5,56x45 i TAR-21 när jag hade min tjänstgöring i IDF, det är inte någon fenomenal penetration på de kulorna precis - frågan är om plåten står emot en vanlig jaktkula likt .308 Win?
Hardox 500 säljs på ganska många ställen, plogblad, skjutmål, slitytor i processindustrin, görs ofta av detta. Det är inte någon tvekan om vilka tjocklekar som skyddar mot vad eftersom det används som plåtmål till jägare som övningsskjuter. 10mm håller för klass 1, 6mm håller för klass 2 och nedåt(även om det blir lite buckligt av klass 2).

https://shop.easyhunt.com/artiklar/stalmal
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10723
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: DIY Kroppsskydd

Inlägg av bastard »

hardox serien är slitplåt för industri, ex dumperflak snöplogar och liknande
siffran är hårdheten
quard är samma sak i annat märke

armox är balistiska skydd, som inte går att köpa på samma sätt, hårdare, men tål färre träffar på samma ställe, men kan användas i lite tunnare utförande

elakast att penetrera är snabba kulor, ex från 223r, 22-250 eller 220 swift
även 6.5x55 är ganska elak mot plåtarna

kollar man på träblinderingen vid sidan av plåtar för skytte ser man att det är hygglig kraft i dom, men om man har den på sig behöver man inte räkna med flera hundra träffar :twisted: :notme:

kevlar är något som passar, några lager limmade på och sedan lite mer lite lättare, typ tunt liggunderlag så är det jag skulle kunna tänka mig att prova

eller en 2mm skärbräda
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
GustavK
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 dec 2021 17:48

Re: DIY Kroppsskydd

Inlägg av GustavK »

Skottskydd i plåt är inte något nytt, under WWII användes det av en del trupper. Tror det är SN42 på bilden ovan, den hade även en krage som skulle vinkla bort splitter från ansiktet på bäraren. Denna var gjord i 2mm stålplåt som skyddade mot bajonetter och pistolkulor. :?

SB.jpg
SB.jpg (17.76 KiB) Visad 680 gånger
Senast redigerad av GustavK den 18 dec 2021 14:03, redigerad totalt 1 gånger.
GustavK
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 dec 2021 17:48

Re: DIY Kroppsskydd

Inlägg av GustavK »

bastard skrev: 18 dec 2021 13:52 hardox serien är slitplåt för industri, ex dumperflak snöplogar och liknande
siffran är hårdheten
quard är samma sak i annat märke

armox är balistiska skydd, som inte går att köpa på samma sätt, hårdare, men tål färre träffar på samma ställe, men kan användas i lite tunnare utförande

elakast att penetrera är snabba kulor, ex från 223r, 22-250 eller 220 swift
även 6.5x55 är ganska elak mot plåtarna

kollar man på träblinderingen vid sidan av plåtar för skytte ser man att det är hygglig kraft i dom, men om man har den på sig behöver man inte räkna med flera hundra träffar :twisted: :notme:

kevlar är något som passar, några lager limmade på och sedan lite mer lite lättare, typ tunt liggunderlag så är det jag skulle kunna tänka mig att prova

eller en 2mm skärbräda
Det borde funka med kevlar :up: , den släpper nog igenom kulan, men borde kunna hålla in splittret. Kanske skulle lite tjockare Nylon eller Cordura kunna fungera, flak jackets var ju gjorde i sånt under WWII och skulle stoppa splitter.
Användarens profilbild
Mohawk
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 dec 2021 22:02

Re: DIY Kroppsskydd

Inlägg av Mohawk »

GustavK - Jo användningsområden för Hardox 500 är jag bekant med, har det på mina egna slitstål till plogen bland annat - men när det kommer till ballistiskt skydd är jag inte bekant med det specifikt då jag inte vet några ballistiska skydd som använder Hardox 500. Frågan är dock vad du främst tror du kommer bli beskjuten av - hemvärnsgubbarna, de tuffa killarna i Malmö eller en prepper som vaktar sina konserver? För de tuffa killarna i Malmö räcker ju oftast en vanlig NIJ IIIA platta som går att få loss för 250-400 kr/st ca.

Hardox 500 väger en del dock, tänk det fram och bak i en väst - inte det mildaste mot kroppen. Jag skulle inte vilja springa runt med 10 mm Hardox 500 i storlek av en vanligt ballistisk skyddsplatta personligen. Jag tycker de ca. 4,5 mm tjocka plattorna vi hade i IDF var bökiga bara dem.
Höjden av ironi är när en översvämning slår till och du sitter där med en vapenarsenal för att ta dig an 3:e världskriget och konserver för att hålla en mindre armé vid liv, men du äger inte en gummibåt...
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 618
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: DIY Kroppsskydd

Inlägg av Kardinal »

Flex seal eller annat kompakt spraybart gummimaterial mot plåten, och klä allt i aramid eller kevlar så borde plittret bromsas av gummibeläggningen och stoppas av höljet.

Nu är det här rent hypotetiskt. Har svårt att se syftet med den typen av plattor annat än i militär verksamhet, och jag tror vikten gör det mycket otympligt.
Senast redigerad av Kardinal den 18 dec 2021 15:04, redigerad totalt 1 gånger.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2527
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: DIY Kroppsskydd

Inlägg av xsive »

En färdig kurvad och belagd platta kostar ju inte en förmögenhet
Kurvningen vill man nog inte undvara om det skall vara någorlunda bekvämt
https://www.tyrprotection.com/epages/ty ... ddsplattor
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"