Träna!

Personlig självutveckling och fysisk träning avhandlas här inne.
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Träna!

Inlägg av Dancecommander »

somvanligt skrev: 19 maj 2019 18:27
Dancecommander skrev: 17 maj 2019 05:53 ”Det är skönare lyss till en sträng, som brast, än att aldrig spänna en båge”. Heidenstams visdom passar väl in i min syn på träning.
Du skadar dig när du slarvar med tekniken, inte när du kontrollerat övervinner dina fysiska och mentala begränsningar.
Man får de resultat man förtjänar. Träna hårt, få bra resultat. Träna lagom, få lagom resultat.
Är det här inlägget ett svar på det jag adresserade? Jag pratar om de som gillar att pressa sig för att testa sina gränser, jag var tydlig med det. Tror man inte allvarlig överträning framkallad av överbelastning, inte teknikfel, existerar så är man ignorant. Fråga Elofsson eller mig eller någon annan som varit där. T o m maskiner klarar inte vilken mangling som helst och människor är inte maskiner.
Om man vill ha bättre resultat, tror du att det alltid bara är att träna hårdare då? Som om väldigt många inte redan tränar så hårt att de går sönder.
Japp. Självklart är den typen av överbelastning ett problem, men det jag skrev om handlar främst om träningsvanor bland svenskar; träna och använda facebook, käka en snickers.
Det var inte avsett som kritik eller motsv, det är kort och gott min uppfattning som gymråtta att svenskar, överlag, är rädda för att ta i, vilket möjliggör bra träningsresultat. Jag menar, idag finns det ju 18åringar som käkar ryssar, och de vet knappt vad träning är, hur man gör och varför. Nu blev det lite allmänna funderingar. Ha en trevlig helg!
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
NordicHillbilly
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 maj 2019 20:13

Re: Träna!

Inlägg av NordicHillbilly »

Just nu tränar jag inte så mycket, då jag renoverar för fullt. När jag är "färdig" blir det dock att bygga ett utegym. Har diverse småredskap redan. Tränat på gym i många år, men la ned det vid årsskiftet. För långt att åka in till stan. Plus, vill hellre bli grym på att klättra och springa i berg med ryggsäck. Så det blir i huvudsak kalistenik, marklyft, hugga ved, bänk, hantlar och att ränna omkring på viltstigar med packning. Sen finns det få saker som är så ansträngande som ett riktigt bra lägerbygge. Lär nog sluta med att man har typ femtio välbyggda vindskydd spridda halvvägs till Norge. :lol:
I remember the red runes on the rock,
the spell of seeing being sung,
and the bold opening up of the beautiful barrow.

I remember the coming of man reborn,
the birth of Baldur the bright,
the return of a world that was woefully lost.
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Träna!

Inlägg av Tank »

NordicHillbilly skrev: 30 maj 2019 12:25 Just nu tränar jag inte så mycket, då jag renoverar för fullt. När jag är "färdig" blir det dock att bygga ett utegym. Har diverse småredskap redan. Tränat på gym i många år, men la ned det vid årsskiftet. För långt att åka in till stan. Plus, vill hellre bli grym på att klättra och springa i berg med ryggsäck. Så det blir i huvudsak kalistenik, marklyft, hugga ved, bänk, hantlar och att ränna omkring på viltstigar med packning. Sen finns det få saker som är så ansträngande som ett riktigt bra lägerbygge. Lär nog sluta med att man har typ femtio välbyggda vindskydd spridda halvvägs till Norge. :lol:
Hehe. Men då har du massor av rastplatser på väg till Norge iallafall och är vältränad :up:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Träna!

Inlägg av Tank »

Jag antar att the Murph är svår.... Gjorde typ halva nyss med västen (800m, 5/20/30 fem set, 800m) och är helt slut :lol:
Men som jag ser det är det en bit på vägen iallafall.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Träna!

Inlägg av vantohal »

Jag tränar med vikter. Mestadels med hantlar men tunga baslyft med stång. 3-4 gånger i veckan. Min split just nu är ben-push-pull-överkropp. Sen promenerar jag mest. Mycket snöskor.
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Träna!

Inlägg av Tank »

Sakta men säkert blir man lite starkare.
Har saktat in lite under våren men har blivit starkare och kör nu med 20kg väst. Klarar 50 armhävningar med den och 6 någorlunda chins men chinsen är klart svårast att komma upp i många reps fortfarande :oops:
Det som jag ligger efter med är löpningen och rucking.
Får lägga på ett kol där :hm:

Kötta på där ute! :) :up:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Träna!

Inlägg av Charlie** »

- 7 kg sedan början på mars Har inte lagt om kosten något men cyklar dagligen till och från ca jobbet 2 x 8 km (2 x 40 min) Smygtränar på lunchen samt lite hemmaträning i form av pushups, situps och flutterkicks. Tar även längre promenader ett par kvällar i veckan.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Träna!

Inlägg av deadrabbit »

Cyklat i strax över 1mån. Snabbt, långt offroad etc. Mätt ut sträcka och tid hem-bol, hem-jobbet osv.
Riktvärde kunna cykla längre sträcka vid behov och reka färdvägen.
Nytt rekord under söndagen 4,4mil på 2h blankt. Cyklade mellan två städer oavbrutet.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Träna!

Inlägg av Charlie** »

Ytterligare 2 kg har lämnat min lekamen och jag har gjort 2 nya hål i byxbältet för att motverka "gällivarehäng" då den stilen inte passar min sociala ställning som skittråkig kommunaltjänsteman :lol:
...jag ser snart ut som grannens stövare!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Träna!

Inlägg av vantohal »

Jag periodiserar min träning lite över året. Från september/oktober, lite beroende på vädret till maj/juni så tränar jag styrka 5 ggr i veckan, tar kreatin och proteintillskott och BCAA. Nu har min split varit push/pull/ben/push/pull men jag blandar och ger lite där beroende på hur jag mår och vilka "fantastiska nya tekniker" jag läst om, haha. Jag blandar med simning, som passar bra och hänger ihop med gymmet jag tränar på. Gör mycket varm/kall-bad, 4+ i 15 minuter och 35+ i 15 minuter. På sommaren så vandrar jag mycket och tränar helkropp 3 ggr i veckan.
Mot vårkanten så blir det mer cardio, mindre mat och lättare vikter generellt. Man vill ju vara snygg.
Har tränat såhär i fem-sex år. Innan dess så tränade jag för idrott i många år men blev intresserad av att bygga muskler någonstans med ålderskris(?) och har fastnat och tycker det är skitkul.
Skriv svar

Återgå till "Bästa versionen av dig"