2022, din höjda beredskap

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Ursus

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Ursus »

Ytterligare en halvdöd björk har stupat i backen efter blåsiga dagar. Sågad och kluven och staplad, men lär inte bli duglig förrän efter nästa vår/sommar. Fick slänga ihop ett enkelt skjul av det jag hade i brädförrådet, plus en korrugerad plåtskiva, för att ackommodera detta.

EDIT: Kan tillägga att några gerillaodlade vinbärsbuskar som jag tryckte ut i skogen kring BOL har fått bär! Mycket fint. Alla klarade sig inte, men de som gjorde det är i strålande skick.

Skall även experimentera med att försöka odla upp och plantera ut lärkträd på gården.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av reboot »

Har slängt ut den 18 år gamla trotjänaren och ”Strömtjuven” Whirlpool kyl/frys, vars kompressor gick nästan hela tiden.
Mycket värme på baksidan!

Ersatt den med en 2m hög Samsung RL38T675DWWEF kyl/frys (tillverkad i Polen) med 3-fas inverterkompressor med variabelt varvtal 1500-4500v/min. 276 liters kyl & 114 liter frysdel.

Ska enligt specen endast dra 211KWh/år!

Likriktar nätspänningen direkt via nätfilter till 310V som sen via en mikroprocessor styr 3 st H-bryggor vilka ger de 3 faserna på 220V till kompressorn. Kompressorn i den drar mellan 45W & 139W beroende på varvtal/belastning när den går.

Perfekt att köra på en liten 12V/230V inverter med låg tomgångsförlust, då den inte drar någon nämnvärd startström som den gamla kyl/frysen.
Borde även gå bra att köra på en inverter med modifierad sinus……
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Omnivore »

Ursus skrev: 30 aug 2022 18:29 EDIT: Kan tillägga att några gerillaodlade vinbärsbuskar som jag tryckte ut i skogen kring BOL har fått bär! Mycket fint. Alla klarade sig inte, men de som gjorde det är i strålande skick.
Strålande idé. Har själv funderat på att gerillaodla jordärtskockor i terrängen i närheten av villaområdet till allas (förmodligen förvånade) fromma. Vinbär och krusbär borde också gå. Kruxet är att plantera ut sakerna utan att Vän Av Ordning kommer och frågar vad i h-e tanten håller på med :D
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Ursus

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Ursus »

Omnivore skrev: 31 aug 2022 10:18
Ursus skrev: 30 aug 2022 18:29 EDIT: Kan tillägga att några gerillaodlade vinbärsbuskar som jag tryckte ut i skogen kring BOL har fått bär! Mycket fint. Alla klarade sig inte, men de som gjorde det är i strålande skick.
Strålande idé. Har själv funderat på att gerillaodla jordärtskockor i terrängen i närheten av villaområdet till allas (förmodligen förvånade) fromma. Vinbär och krusbär borde också gå. Kruxet är att plantera ut sakerna utan att Vän Av Ordning kommer och frågar vad i h-e tanten håller på med :D
:D :up:

Skall dock tilläggas att det kanske inte är gerillaodling i ren form, utan på egen mark. Det var mer av ett experiment att se om slumpmässigt placerade skott skulle ta sig i skogsmark, och i så fall i vilken typ av terräng :)
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av deadrabbit »

Spenderat en timme eller så med såg och yxa i skogen gjorde en eld släkte gick hem.
3-3-3 Radio Plan
Timmerman
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 sep 2022 22:34

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Timmerman »

Handlade extra mat. Ser att butiksägare i Europa stänger ner belysningen i butikerna för att spara ström. I svt säger pizza bagare att en pizza borde kosta 300 kr. Det går snabbt åt fel håll nu. :shock:
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Marie »

Nybesiktigad bil utan anmärkning, så 14 månader till är säkrade. 8-)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
lupl

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av lupl »

3 par glasögon för läs, sol, och långdistance.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Parabellum »

Ytterligare 40 liter bensin och en till P11.
Små steg, som kan vara avgörande.
Allt som görs har betydelse, kom ihåg det mina vänner. :hug:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 264
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av somvanligt »

20 kg ris, men jag hade ju ätit upp kanske 6 kg också. Köpte basmatiris för att det inte fanns paraboiled som ju är preppar-opti att lagra.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Låst

Återgå till "Ljugarbänken"