2022, din höjda beredskap

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av FCR2 »

Skulle igentligen omsätta någon dunk bensin, blev istället en ny 20 l dunk med soppa. Ligger på gränsen för vad som är lagligt, så nu får det räcka.
Köpt och monterat en batteridriven utebelysning och en solcellslampa så ordinarie lampor kan vara släckta.
Ett flak krossade tomater medan det fortfarande finns kvar. Mer andra konserver plus "veggie burgare" som test. Behövs bara tillsättas vatten sen är det klart att steka, borde hålla länge i mylarpåse jämfört med en metal konserv. Tittar över bättre styrning av varmvatten produktion.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Marie »

FCR2 skrev: 04 sep 2022 00:35 Skulle igentligen omsätta någon dunk bensin, blev istället en ny 20 l dunk med soppa. Ligger på gränsen för vad som är lagligt, så nu får det räcka.
Köpt och monterat en batteridriven utebelysning och en solcellslampa så ordinarie lampor kan vara släckta.
Ett flak krossade tomater medan det fortfarande finns kvar. Mer andra konserver plus "veggie burgare" som test. Behövs bara tillsättas vatten sen är det klart att steka, borde hålla länge i mylarpåse jämfört med en metal konserv. Tittar över bättre styrning av varmvatten produktion.
Vart ligger gränsen?
Det kan ju vara bra att veta. :oops: Jag hade över 400Liter bunkrat. :notme:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av FCR2 »

Nu kanske jag pratar i nattmössan, men har fått för mig att det är 100l. Har ju mina dunkar i garaget som är ihopbyggt med huset. Riktiga tankar utomhus är så klart andra volymer. Msb har något faktablad som vänder sig till privatpersoner som varit uppe här tidigare.

Ps: Tyvärr har jag inget att tillägga som är on topic.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10339
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av bastard »

kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Marie »

Jag kika, men det stod ingen siffra om klass1 vätskor mer än i bostad 10L
Så då måste det ju vara oändligt i fristående garage utomhus. :mrgreen:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
XYZZY
Inlägg: 25
Blev medlem: 03 jul 2021 21:02

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av XYZZY »

Om jag läste rätt får man ha 100L totalt, i detta ingår inte drivmedel och reservdunk i fordon. Dessutom, 10000L eldningsolja eller diesel för uppvärmning eller elproduktion, så ett litet dieselelverk så kan du ha en 10-kubik tank om du har råd :D , > 200.000
Lurker
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 okt 2019 10:16

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Lurker »

Jag har bytt boende. Huvudskälet till bytet var inte på något vis att höja beredskapen, men nu bor jag ändå lite bättre i det perspektivet.

Nu har jag eget vatten från en grävd brunn. Dock ingen manuell pump än.
Förvaringsutrymmena är oerhört mycket bättre så det kommer att bli lättare att hålla ordning och förvara "preppsen" på ett vettigt sätt.
Odlingsmöjligheterna är ganska okej, på det förra stället var de mycket begränsade.
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Tank »

Renoverat garaget och sorterat igen allt och lagt upp det i genomskinliga lådor. Så nu borde man hitta allt lättare och snabbare :)

//Tank
631782eeea011129734804.jpg
631782eeea011129734804.jpg (20.85 KiB) Visad 214 gånger
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av maskros »

Snyggt! Gillar verkligen golvet. :up: (Lite förtjust i släta blanka golv i verkstäder och garage.)

* Köpt korv på Lidl.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Parabellum »

Ser mycket bra ut Tank! :up:


Köpt kaffe och ris.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Låst

Återgå till "Ljugarbänken"