2022, din höjda beredskap

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av preppernurse »

Timmerstugan skrev: 14 jan 2022 13:06 Köpte en rocket stove. rocket.jpg
Den såg trevlig ut, har du hunnit testa den? Har varit lite sugen på en sådan själv :notme:
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
Timmerstugan
Inlägg: 160
Blev medlem: 08 okt 2021 14:27

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Timmerstugan »

Inte ännu. Ska göra det till helgen.
Användarens profilbild
Timmerstugan
Inlägg: 160
Blev medlem: 08 okt 2021 14:27

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Timmerstugan »

Jag har testat den nu. Verkar fungera som den ska. Mindre rök helt klart och lätt att flytta.
Det är en smidig öppning också där man matar in pinnar och eldslågan är koncentrerad under grytan.

Om man ska elda mycket, så är det bra att den är stadig, smidig och lite rök. Så det är i det scenariot
jag ser att den gör rätt för sig. Jag skulle tro att bushbox är lika snabb men inte har de andra kvalitéerna som
stabil och lite rök.
rocket.jpg
rocket.jpg (142.21 KiB) Visad 1430 gånger
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av maskros »

Märke, modell, pris, inköpsställe?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av preppernurse »

Timmerstugan skrev: 15 jan 2022 11:39 Jag har testat den nu. Verkar fungera som den ska. Mindre rök helt klart och lätt att flytta.
Det är en smidig öppning också där man matar in pinnar och eldslågan är koncentrerad under grytan.

Om man ska elda mycket, så är det bra att den är stadig, smidig och lite rök. Så det är i det scenariot
jag ser att den gör rätt för sig. Jag skulle tro att bushbox är lika snabb men inte har de andra kvalitéerna som
stabil och lite rök.

rocket.jpg
Härligt, får bli en sådan till inköpslistan :)
Utan snus försmäktar vi i detta land
Ursus

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Ursus »

- Har alltid varit skeptisk till bipods, men hittade en till bra pris i helgen. Så köpte en sådan för testandets skull. Problemet är att vår terräng häruppe inte riktigt är bipodvänlig. Lägger man sig ned bland mossa och ris så är sikten noll och effektivt skjutavstånd går ned till kanske trettio meter, undantaget på hyggen eller i hällmark. I jordbrukslandskap eller om jag har höjdläge kan jag tänka mig att det är praktiskt för jakt. Men återstår att se. Jag är experimentellt lagd och vill prova.

- Lite smågrejs. En kollapserbar tvåliters vattenflaska i rejält material som eventuellt skall till cache, "relfexsele" till bil, ett uppblåsbart sittunderlag som har potential som kudde, ny modell av Mechanixhandskar som såg intressanta ut, sockor, sockor, sockor.

- Toppat lager. Hittat corned beef. Lyckan är fullkomlig :mrgreen:

- Börjat fundera lite light på en dedikerad BOB-rygga, med tanke på omvärldsläget. 5.11 Rush 72 är en som dyker upp i tankarna, min aversion mot assault packs till trots. Det fina är att den lättorganiserad och har snabbt tillgängliga fack. Som ett renodlat grab-and-go-kit kan det ha potential, och priset är acceptabelt. Problemet är att en vinterklassad sovsäck för dessa breddgrader tar upp exakt hela huvudfacket. Inte för att man behöver släpa med sig ett helt campingkit i en BOB, men ändå. Får meditera på saken... Att börja ha en hundraliters jävel, typ Kajka, färdigpackad med "allt man behöver" tar bara upp plats och är ett aber att skuffa in och ut ur bilen.
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Scoo »

Kommenterar inte om jag är totalförsvarspliktig här i Finland eller ej men har sett över vattenförråden iom omvärldsläget (som förvisso i skrivande stund måhända är på väg att lite klinga av i Östersjön). Har även fått hem polska Helikon-Tex swagman roll (tänk modern woobie-"filt" med inbyggd öppning för huvudet jämte huva) och deras variant av amerikanska regnkåpan, recension kommer senare. Även min första ordentliga allroundkikarsikte med mrad-riktmedel (Meopta Optika6 3-18x50).


I övrigt kan man ju bra ta till historiska citat då omvärldsläget är som det är:
"Förfäras ej du lilla hop" -Gustav II Adolf 1632
För mina barns skull
lupl

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av lupl »

Toppat upp matförråd samt lite ”bra-och-ha” i Lidlhyllorna.
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 929
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av deadrabbit »

Köpt lite bestick, burkar och kåsor, liggunderlag, särskild emergency pannlampa Silva flare, och bunkrat upp med saft.
3-3-3 Radio Plan
lupl

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av lupl »

Biltemas gaskök 2,2 kW samt några gasflaskor.
Låst

Återgå till "Ljugarbänken"