2022, din höjda beredskap

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2519
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av xsive »

Gått en heldags första hjälpen kurs med HLR och Hjärtstartare i ett sydeuropeiskt land.
Intressant se skillnader mot motsvarande kurser jag gått i Sverige.
Först en längre utläggning om att man alltid måste fråga om tillåtelse innan man hjälper, Att en viss procent av religiösa eller andra skäl
avsäger sig första hjälp (och har det tatuerat på bröstet) och att stämningar mot den som hjälper är vanligt oavsett...
Att man alltid måste tydligt deklarera vad man avser göra om det finns andra på platsen, speciellt om den skadade är av motsatt kön.
Enbart känna igenom personen med baksidan av handen osv. Något dom tvingas att alltid tänka på även som proffs
Ambulanssjuksköterskan som höll kursen berättade att det hände henne ett par gånger per månad att hon kom till fall där hon bara
kunde konstatera att personen avsagt sig HLR.
För HLR har man för övrigt tagit bort inblåsningar helt pga Covid-19 utan bara hjärtkompressioner 100-120 per minut.
Vi körde 10 minuter på docka och det är slitsamt. (medeltiden i landet för ambulans på plats 9 minuter)
Ingående demonstration och övning med CAT Tourniquet samt användande av Combat gauze.

För blockerade luftvägar av tex matbit demontrerades Lifevac vilket var något jag inte sett tidigare
https://butik.hjartstartare-aed.se/blog ... -i-halsen/
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 266
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av somvanligt »

Jag minns inte gränsen men att inte göra en enda inblåsning på 10 min kliar jag mig nog i skägget över.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2519
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av xsive »

somvanligt skrev: 01 jul 2022 22:10 Jag minns inte gränsen men att inte göra en enda inblåsning på 10 min kliar jag mig nog i skägget över.
Man menar att djupa hjärtkompressioner ca 6cm eller en 1/3 av bröstkorgen även ger tilräcklig ventilation av lungorna
Jag har ju annars alltid fått lära 30 kompressioner och 2 snabba inblåsningar ca 1s/st
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10581
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av bastard »

en elektrisk värmejacka
kompisen köpte en på rea, men passade inte så jag tog den istället

ska bli intressant till hösten och vinterns jakter
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Dancecommander »

xsive skrev: 01 jul 2022 21:00 Gått en heldags första hjälpen kurs med HLR och Hjärtstartare i ett sydeuropeiskt land.
Intressant se skillnader mot motsvarande kurser jag gått i Sverige.
Först en längre utläggning om att man alltid måste fråga om tillåtelse innan man hjälper, Att en viss procent av religiösa eller andra skäl
avsäger sig första hjälp (och har det tatuerat på bröstet) och att stämningar mot den som hjälper är vanligt oavsett...
Att man alltid måste tydligt deklarera vad man avser göra om det finns andra på platsen, speciellt om den skadade är av motsatt kön.
Enbart känna igenom personen med baksidan av handen osv. Något dom tvingas att alltid tänka på även som proffs
Ambulanssjuksköterskan som höll kursen berättade att det hände henne ett par gånger per månad att hon kom till fall där hon bara
kunde konstatera att personen avsagt sig HLR.
För HLR har man för övrigt tagit bort inblåsningar helt pga Covid-19 utan bara hjärtkompressioner 100-120 per minut.
Vi körde 10 minuter på docka och det är slitsamt. (medeltiden i landet för ambulans på plats 9 minuter)
Ingående demonstration och övning med CAT Tourniquet samt användande av Combat gauze.

För blockerade luftvägar av tex matbit demontrerades Lifevac vilket var något jag inte sett tidigare
https://butik.hjartstartare-aed.se/blog ... -i-halsen/
Om patienten är i behov av HLR så är personen död och kan omöjligt berätta om sin vilja för ambulanspersonalen. Menar du att scenariot är att patienten har tatuerat in ”låt mig dö” eller dylikt på bröstet, ett kort eller dylikt?

Om detta land har tagit bort inblåsningar från utbildningen inom HLR så har de frångått standarden, minst sagt.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2519
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av xsive »

Dancecommander skrev: 02 jul 2022 13:10 Om patienten är i behov av HLR så är personen död och kan omöjligt berätta om sin vilja för ambulanspersonalen. Menar du att scenariot är att patienten har tatuerat in ”låt mig dö” eller dylikt på bröstet, ett kort eller dylikt?

Om detta land har tagit bort inblåsningar från utbildningen inom HLR så har de frångått standarden, minst sagt.
Innan man kan avgöra om personen behöver HLR måste man ju undersöka. För det skall man fråga om tillstånd "kan jag hjälpa dig"
Om personen är "un-responsive" accepteras det som tyst medgivande på frågan.
I landet finns möjlighet till att signera ett DNR (Do not resuscitate) dokument som är legalt bindande.
Normalt har dessa personer ett metallarmband och ofta den texten tatuerad mitt på bröstet. Eller bara DNR.
Främst ortodox troende som anser det vara mot deras tro men kan göras av alla. Kyrkan är stark i landet

Standarden vänder mot enbart kompressioner. Flertal länder som redan har det som standard i sina utbildningar.
https://www.medicinenet.com/script/main ... key=165897

Att göra valet att ej återupplivas finns även i Sverige.
https://www.heartfailurematters.org/sv/ ... ngsbeslut/
Statistiken visar att man har 37% att överleva med snabb och bra HLR men samtidigt lever bara 12,5% ett år efteråt
I started out with nothing, and still have most of it left
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Dancecommander »

xsive skrev: 02 jul 2022 14:26
Dancecommander skrev: 02 jul 2022 13:10 Om patienten är i behov av HLR så är personen död och kan omöjligt berätta om sin vilja för ambulanspersonalen. Menar du att scenariot är att patienten har tatuerat in ”låt mig dö” eller dylikt på bröstet, ett kort eller dylikt?

Om detta land har tagit bort inblåsningar från utbildningen inom HLR så har de frångått standarden, minst sagt.
Innan man kan avgöra om personen behöver HLR måste man ju undersöka. För det skall man fråga om tillstånd "kan jag hjälpa dig"
Om personen är "un-responsive" accepteras det som tyst medgivande på frågan.
I landet finns möjlighet till att signera ett DNR (Do not resuscitate) dokument som är legalt bindande.
Normalt har dessa personer ett metallarmband och ofta den texten tatuerad mitt på bröstet. Eller bara DNR.
Främst ortodox troende som anser det vara mot deras tro men kan göras av alla. Kyrkan är stark i landet

Standarden vänder mot enbart kompressioner. Flertal länder som redan har det som standard i sina utbildningar.
https://www.medicinenet.com/script/main ... key=165897

Att göra valet att ej återupplivas finns även i Sverige.
https://www.heartfailurematters.org/sv/ ... ngsbeslut/
Statistiken visar att man har 37% att överleva med snabb och bra HLR men samtidigt lever bara 12,5% ett år efteråt
Förlåt, jag kanske är är nitisk, men att göra en medvetabdekontroll innan HLR är ju standard, och det finns ingen anledning att göra det om personen är medveten, eftersom det då inte är ett hjärtstopp. HLR-rådet säger att man ska göra inblåsningar, så här i landet är det det som gäller.
Det lagras syre i blodet, därav tanken att det ska räcka med kompressioner, men eftersom statistiken som HLR-rådet utgår ifrån säger att inblåsningar ska vara en del av utbildningen, ja, då är det bara att köra. Det gick att göra inblåsningar även under pandemin, med skyddsduk eller pocketmask. Intressant att höra din upplevelse dock.

För övrigt har jag aldrig fått så många jordgubbar som i år, men krusbären drabbades av mjöldagg, så nu har jag lärt mig att ta hand om bärbuskar.
Jag har skänkt en hel del grejer till Ukraina, så jag har börjat återuppbygga lagret för första hjälpen.
Köpt en fil för att lära mig hur jag slipar till en yxa, fick flera äldre, kronmärkta yxor. Överlag satsar jag främst på kompetensutveckling denna sommar, vill lära mig att underhålla grejerna som jag har.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10581
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av bastard »

en miniräknare till, en lite udda model, nästan samma som jag allt för oftast annvänder och har slitit ut några stycken :oops:
men denna har solcellar och klarar sig utan batteri
ska modda den till superkonding och sedan lägga undan för att ta fram efter putins nempar :mrgreen:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Ursus »

Kanske ingen superprepp, men har utnyttjat de varma dagarna till att smörja kängor och samtliga andra läderpersedlar. Det sugs in ordentligt i skinnet när det är 30+. Redo för ännu ett år i spenaten!

Har införskaffat IKEA:s återförslutbara påsar (Istad etc) i flertalet storlekar; i mängder som borde räcka några år. Jävligt bra för självhushållning och uteliv.

Ett par fästingverktyg som ryms på nyckelknippan, samt ett par fina resekuddar/campingkuddar på rea. De sistnämnda är bland det bekvämaste jag har haft i sådan väg.
Pentti.linkola
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 apr 2022 08:57

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Pentti.linkola »

Länka gärna kudden. Letar jag med. Har en skit som e obekväm. Tagit upp lite potatis. Om det nu räknas som preppa.? Inte mindre preppit än att köpa pasta kanske.?
Låst

Återgå till "Ljugarbänken"