2022, din höjda beredskap

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Kurio
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 maj 2019 22:18

2022, din höjda beredskap

Inlägg av Kurio »

Äntligen ett helt nytt år med ny tråd för detta ämne - det är höjd beredskap i sig!
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Jakob »

Till sist fick jag tummen ur och rotarade vattnet som stått sen 2020. Vattnet i 20- och 25-liters dunkar var helt okej ännu. Det hade behandlats med Yachticon Aqua Clean i tablettform, en tablett per dunk. Aktivt ämne sodium-silver-chloride-complex.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Omnivore »

Har skickat efter boken "Alltid Före" från Rekyl förlag och ser fram emot att läsa den så fort jag blir klar med tegelstenen jag nu håller på med vid sängdags. Förråden i källaren skall också gås igenom och märkas upp så att jag vet vad jag har och var.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Stensture
Inlägg: 54
Blev medlem: 19 jan 2020 22:13

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Stensture »

Omnivore skrev: 02 jan 2022 12:22 Har skickat efter boken "Alltid Före" från Rekyl förlag och ser fram emot att läsa den så fort jag blir klar med tegelstenen jag nu håller på med vid sängdags. Förråden i källaren skall också gås igenom och märkas upp så att jag vet vad jag har och var.
Tack för tipset, har beställt nu också. Jag har även gått igenom förråden under julen.

Men framför allt kollat och upppdaterat min reservtelefon så att allt finns på plats, BankID, internetbank, kommunikationsappar etc nästan en spegling av min nuvarande telefon så långt det går.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Daltorpet »

Sköt två rådjur för unghunden idag. Så blir totalt runt 20-25kg kött.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Ursus

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Ursus »

Fixade hem ett par av de beryktade rostfria matlådorna från Biltema enligt bastards tråd. Intressanta, faktiskt... Den största har absolut cachepotential, och de övriga kan bli trevliga förvaringsaskar, men fick punktera gummitätningen för att lättare kunna dra ut och rengöra den. Återstår att se hur tät den blir efter punktering, skall dränka i en hink och se om det läcker, men tror inte det skall vara några problem. Testade den i duschen igår och allt inuti var snustorrt.

Även ett reparationskit för däck följde med, med tanke på den senaste tidens incidenter. Så även dubbelhäftande tejp; ett multifunktionellt prepp.

XXL hade 29:- styck för Outdoor Meals frystorkade, så köpte ett halvdussin bara för att ha lite extra. Är inte förtjust i detta märke, tycker inte att de är goda, men för priset kan man acceptera sämre smak för näringens skull.

Samt knökat in lite mer i skafferiet, som vanligt. Några konserver, mjöl, baktillbehör, frysvaror.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av xsive »

Ursus skrev: 06 jan 2022 12:37 XXL hade 29:- styck för Outdoor Meals frystorkade, så köpte ett halvdussin bara för att ha lite extra. Är inte förtjust i detta märke, tycker inte att de är goda, men för priset kan man acceptera sämre smak för näringens skull.
Vad var det för bäst före på XXL Outdoor Meals?
Har nog blivit mer kräsen på det frystorkade och svårt med smaken på många av dom
I started out with nothing, and still have most of it left
Ursus

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Ursus »

xsive skrev: 06 jan 2022 12:53
Ursus skrev: 06 jan 2022 12:37 XXL hade 29:- styck för Outdoor Meals frystorkade, så köpte ett halvdussin bara för att ha lite extra. Är inte förtjust i detta märke, tycker inte att de är goda, men för priset kan man acceptera sämre smak för näringens skull.
Vad var det för bäst före på XXL Outdoor Meals?
Har nog blivit mer kräsen på det frystorkade och svårt med smaken på många av dom
Mina ligger mellan sena 2023 och tidiga 2024, så inte jätteimponerade hållbarhet (men man kan äta dem något år efter också). Men de kommer att gå åt på nåt sätt :lol: Av just dessa valde jag bacon-potatismos-varianten. Den är mest OK.
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av mopar340 »

xsive skrev: 06 jan 2022 12:53
Ursus skrev: 06 jan 2022 12:37 XXL hade 29:- styck för Outdoor Meals frystorkade, så köpte ett halvdussin bara för att ha lite extra. Är inte förtjust i detta märke, tycker inte att de är goda, men för priset kan man acceptera sämre smak för näringens skull.
Vad var det för bäst före på XXL Outdoor Meals?
Har nog blivit mer kräsen på det frystorkade och svårt med smaken på många av dom
haha... vissa frystorkade smakar apa.. i alla fall hemma.
har ett kul minne från förr.... Kommer ihåg hur gott jag tyckte dillköt mm var under fjällmarchen i lumpen, "snodde" med mig några påsar hem.
Testade äta en till lunch en dag några veckor efter muck... smakade inte så gott som jag mindes... :lol:

Tillbaka till Topic, har roterat vatten och en del mat från förråden, tur att man mestadels har käk man kan tänka sig äta.
Ska lägga upp lite mer i lager nu bara för säkerhets skull innan man vet hur det blir med denna Covid våg.
Köpt en Ruger PCC med chassie och "alla" tacticoool tillbehör... måste bara hämta den från södra sverige utan att bli utsatt för allt för mycket smitta.
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av vantohal »

Har börjat utrusta familj och vänner mer. Gamla radioapparater jag inte använder, moraknivar, plockat ihop första hjälpen kit till "folk" och gett dem osv. Annars, personligt, nej, ingen direkt höjd beredskap. Har börjat utrusta mig mer på 27mhz-fronten, men det är mer en personlig hobby. Har också byggt en ny väska, som en välrustad GHB med 2000kcal, vattenfilter och annars det vanliga man finner i en sådan med mycket fokus på eld, värme och navigation. Har också en ny liten handapparat för 27mhz på ingång för den.
Låst

Återgå till "Ljugarbänken"