2022, din höjda beredskap

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
mopar340
Inlägg: 430
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av mopar340 »

entropi skrev: 18 aug 2022 22:44
mopar340 skrev: 18 aug 2022 20:48 Fick tag på en Toyoset tsc-15 fotogenkamin för 150 kr på lokala återvinningsmarknaden. När jag skrubbat av dammet så var den i princip i nyskick.
alltid bra att ha en extra kamin
Snyggt där! :up:
Vad blir det för kWh-pris för uppvärmning med fotogen ungefär? Låter som det kunde vara en bra nödlösning för folk med direkt eluppvärmning
Fotogen ger ca 9,5kWh/l så det är bara räkna på vad man får ge för fotogenet. en 25L dunk kostar kring 1000 lappen vilket ger ett kW pris på 4:20kr/kWh
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10725
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av bastard »

några ganska usla laddregulatorer för solceller och 12v batteri

jag har några solpaneler som kan sättas upp vid elände och sedan kunna ladda batteribanken lite halvprovisoriskt

inte bra, men bättre än inget
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 266
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av somvanligt »

Köpt kosttillskott för 2000kr, två campinglampor och en dörrkamera och satt ett nytt äppelträd.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1492
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av entropi »

Huggit upp ca 700 liter ved mer finhugget till vedspisen.
Survival
Honor
Liberty
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av WoodsmansLife »

Ett gäng nya böcker om odling. Har en relativt välfungerande trädgård som det är, men nu är det dags att växla upp ännu mer.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 902
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Omnivore »

Lagt in smörgåsgurka, kokat saft och passat på när Lidl hade billiga aprikoser. Det blev 6 burkar aprikosmarmelad.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 769
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av FCR2 »

Slitdelar till hörapparat så jag klarar mig ett år eller två.
Gasollarm, saknat sedan tidigare, bara haft kolmonoxid larm.
En extra nod till wifi mesh nätet att koppla solcellernas växelriktare till när den installationen förhoppningsvis sker i februari.
Billig växelriktare med ren sinusvåg, 1000w max 2000w (från kjell) skall paras ihop med batteri och laddare från biltema. En budgetlösning för att lära sig mer, plus slipper köra elverk alltid vid avbrott.
Samt fynd bland grejer jag inte visste att jag hade, en fuktmätare till tex ved.
Skall få tummen ur och montera stenkit till kaminen som köptes ifjol.

Även ökad min beredskap indirekt genom att hitta en begagnad luftvattenvärmepump till tjejen som kört med direkt el till varmvatten och delvis uppvärmning, andra delen av uppvärmning har varit luft/luftvärmepump. Hon har bekant som kan installera billigt. Dvs jag behöver lite lyssna på gråt och tannagnissel innan hon tigger mer pengar av sin 90 åriga far. Hon och jag har haft likande elräkningar trots jag har haft innetemp på mellan 18-20° och hon haft 13-15° innetemp.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av maskros »

Toppat upp lagret.
Köpte lite extra kaffebönor då jag tror de kommer stiga igen.

Vad tror ni, kommer bränsle bli än dyrare eller är det för sent att köpa extra för att slippa lite prishöjningar?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1492
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av entropi »

maskros skrev: 28 aug 2022 22:17 Vad tror ni, kommer bränsle bli än dyrare eller är det för sent att köpa extra för att slippa lite prishöjningar?
Ärligt talat vet jag inte. Jag tycker inte det ser beckmörkt ut än, och vi kan få ett avbrott i konjukturnedgången. När alla har en så dyster outlook som nu brukar ju botten vara nådd. Fast vem vet...

Proppen kan ju gå ur fullständigt i höst/vinter om det vill sig illa, det känns som om allt står och balanserar. Jag skulle sägga "behåll" på nivåerna i förråden om du är hyfsat nöjd med nivåer på bränsle osv för ett sånt scenarie. Behåll kontanter, gärna i olika valutor, som torrt krut att fylla på om något du vill köpa blir billigare kanske?
Survival
Honor
Liberty
bokmalen
Inlägg: 764
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av bokmalen »

Mer verktyg.
Svart plast att täcka fönstren med på insidan vid behov. Dels som "isolering" om det blir riktigt kallt och problem med uppvärmning, dels möjlighet att kunna ha ljus tända inne utan att det syns utifrån.
I intend to live forever, or die trying to
Låst

Återgå till "Ljugarbänken"